Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Såhär är det, jag renoverar en liten villa och är nu framme vid elfasen, det är en "blank sida", reglat och klart för dragning osv. Efter kontakt med fler än tjugo olika elektriker, varav flera varit på besök och skrivit offerter har jag fortfarande inte hittat en enda som vill göra totalinstallationen av min lilla villa.

Anledningen är att jag frågat, antytt eller nämnt någonting om priset för alla. Dock bara på materialet, eftersom jag anser att det i största allmänhet känns orimligt att köpa material för 2,3,4, ibland 10 ggr mot vad det kostar via olika hemsidor eller byggvaruhus. De menar att de vill jobba med sina "egna" prylar, och detta trots att jag förklarat att jag kan köpa precis samma utrustning om de bara specificerar detta innan. Nä, de bara drar sig ur utan att blinka, trots att de står inför en affär som kommer ge många tiotusentals kronor (ca 600-650kr(!) i timmen för en hel del arbete som man utan problem skulle kunna lära en schimpans att göra) i kappsäcken för arbetet. Vidare till nästa idiot som inte förstår bättre.

Jag bara undrar hur det kan ha blivit såhär, jag menar, tänk om det enda sättet att få sitt körkort var att köpa bilen av körskolan (bra exempel för att de är lite i samma sits som elektrikerna), till ett dubbelt så högt pris som hos bilhandlaren. Skulle inte någon tycka att detta var konstigt?

• Gilla
Adam F och 16 till
  • Laddar…
Är det någon skillnad mot VVS-branschen?

• Gilla
JOHGUN och 1 till
  • Laddar…
Ett problem är ju vem som skall stå för garantin om något går sönder. Kan du inte få någon att göra det på fastpris inklusive material istället?

Gäller att hitta en bra. Det finns. Jag hade tur på första försöket med min elektriker.
Pågående ny el i hela huset med utbyggnad och renovering.
Han låter mig dra flex själv , med "besiktning" och klamring av honom innan jag skivar igen. Samt han rekommenderar att jag ska handla hide a lite prylarna på nätet för det är mycket billigare där än hos hans grossist. Och lite andra speciallösning som Bachmanns.

K
Byggarmusen skrev:
tänk om det enda sättet att få sitt körkort var att köpa bilen av körskolan (bra exempel för att de är lite i samma sits som elektrikerna), till ett dubbelt så högt pris som hos bilhandlaren. Skulle inte någon tycka att detta var konstigt?
Nästan så att jag förutsätter att du tar med egna råvaror till restaurangen när du äter ute? För det blir billigare att köpa det på Lidl, än att köpa det via restaurangen? :) Sorry, kunde inte hålla mig :)

Redigerat:
  • Gilla
stefan57 och 20 till
  • Laddar…
P
Nu förädlar inte elektrikern vägguttagen så som kocken gör med maten så jämförelsen haltar.

• Gilla
karlmb och 50 till
  • Laddar…
A
Jag lyckades få tag på en bra elektriker till slut, efter att ha ringt runt och nära gett upp när alla varit fullbokade. Det var en elfirma som rekommenderade en annan elfirma som rekommenderade en annan elfirma... Jag frågade inte om priset innan, så det var lite nervöst tills att räkningen kom 2 dagar efteråt när man hört om alla påslag elektriker gör på allt material. Men jag hade fått en massa rabatter på materialet, timpriset var inte så högt och de var väldigt snabba och duktiga!

• Gilla
Luddis_1 och 4 till
  • Laddar…
Helmersson skrev:
Ett problem är ju vem som skall stå för garantin om något går sönder. Kan du inte få någon att göra det på fastpris inklusive material istället?
Garantin är inga problem. Den som varan är inhandlad från står för garantin.

• Gilla
karlmb och 8 till
  • Laddar…
Jag skulle provat att begära att de i sin offert lämnar prisexempel på material, om det är en offert för löpande räkning, så blir det orimligt om allt skall räknas upp, men om du får prisexempel på uttag, kabel dosor och elcentral, ungefär. Gör man en prislista med något 10 tal artiklar, så bör man kunna täcka ca 80% av det som kommer att användas.

Då bör du kunna ha en rimlig koll på hur priset ligger i förhållande till vad du själv kan köpa för.

Jag har en viss förståelse för att elektrikern inte vill göra en spec. som du skall handla upp själv. Dels vet inte elektrkern i detalj vad som skall användas förrän de börjar jobba, dels är risken stor att du som kund ändå köper fel saker, ger stillestånd och allmänt strul. osv.

Plus att om elektrikern skall göra listan åt dig, så läggs det ned avsevärt med tid på att skapa listan, som kan vara svårt att få förståelse för att den bör debiteras, och då kanske snarare till elkonsult taxa.

Som det har föreslagits, så är ju ett alternativ at tbegära offert på fastpris, risken är dock att de alltid saltas för risken med oväntade problem.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
O
Glöm inte bort att ibland är grossen dyrare även med rabatter.... Då är det svårt att vara billig. För man kan inte kräva att hantverkaren ska jaga runt efter lågpriser! eller jo visst, men då lär man få betala för det ändå...

Men jag misstänker att det här riskerar att bli en av alla dessa trådar där ockerpriser diskuteras... Fråga är... utav alla dessa trådar som många gånger brukar bli ett gäng sidor... har vi någonsin egentligen kommit fram till något?

• Gilla
Elektriker F och 3 till
  • Laddar…
jag tror att de flesta kan acceptera att material kostar 10 - 15% mer vid direktleverans mha. elektriker, jämfört med att man själv köper på nätet, med osäker leveranstid osv.

Det TS och många av oss andra har lite svårt att acceptera är när elektrikerns pris ligger 200 - 300% eller mer över vad man själv skulle kunnat handla exakt samma material för.

• Gilla
karlmb och 7 till
  • Laddar…
KjellTimell skrev:
Nästan så att jag förutsätter att du tar med egna råvaror till restaurangen när du äter ute? För det blir billigare att köpa det på Lidl, än att köpa det via restaurangen? :) Sorry, kunde inte hålla mig :)
Jag förstår inte riktigt vad det har med någonting att göra, men just din liknelse i detta fallet är snarare som att ta med sig en färdigpizza till pizzerian och be dem värma den, nej, det gör jag inte. Men ponera att det fanns två olika mcdonalds som båda låg ett kvarter bort, ett där ett meal kostade 100kr och ett där exakt samma kostade 200kr, vilket hade du då åkt till om du var så illa tvungen att köpa just ett sådant meal?
Och om du nu hade tagit dig till det billigare stället precis som jag hade gjort, hade du inte blivit lite ställd om du blev hänvisad till det dyrare för att de av någon anledning inte ville servera dig.

Hur som helst, göra en spec på ungefär vad de behöver måste de ju ändå göra. Det gör jag själv varje dag på mitt jobb och tar inte speciellt lång tid(tid som jag för övrigt gärna betalat för eftersom det skulle spara mig tiotusentals kronor)Det är inte heller så att jag varit helt emot att de ska få använda "sina" prylar, mer att jag gärna köper bulkvarorna och det "dyra". Sen har jag endast minuter till flertalet butiker för ev. stödköp av elmaterial och är dessutom fullt tillgänglig för att hjälpa till med vad än det må vara genom hela arbetet.

Jag bara undrar, är det inte något som är på tok när det som är den mest avgörande faktorn för att hitta en lösning som är någorlunda rimlig, är just tur?

I en marknadsekonomi som vi trots allt lever i brukar den faktorn vara konkurrens. Eftersom flertalet elektriker helt sonika gått ifrån en uppenbart bra affär, då är ju något också väldigt fel med konkurrensen och kanske framför allt för att el är en både reglerad(i mina ögon något hårt reglerad)verksamhet och en av våra viktigaste samhällsfunktioner.

Redigerat:
Gör en spec/förfrågningsunderlag på vad du vill ha gjort och låt elfirmorna lämna ett fast pris. Då kan du lätt välja på att köpa jobbet eller avstå, samt att alla vet vad som ska göras och vad som ska ingå finns på papper och alla vet kostnaden.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Har gjort det (till punkt och pricka) och då blir allt häpnadsväckande nog ännu dyrare.

Som jag skrev tidigare. Jag har en viss förståelse för att elektrikern gärna vill ha total kontroll över materialtillförseln. Det öppnar för problem om han ex. råkat speca delvis fel material till dig, du har på hans spec. köpt fel prylar, du blir sur för att du står där med material som inte används.

Han kan inte veta hur noggrant du följer hans inköpslista, står han där plötsligt och ser att du handlat "noname" uttag på biltema som han av princip (på goda grunder) vägrar befatta sig med så blir det kostar tid, och riskerar att blir tjaffs o´m varför han vägrar installera osv.

Sedan är det ju tyvärr givetvis så att kan elektrikern välja att jobba åt en kund som låter honom sälja vägguttag för 500 kr/st, jämfört med en som propsar på att själv handla samma uttag för 79,50, så är ju 500kr affären klart lönsammare.

• Gilla
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.