P
Hej! Har köpt en strömbrytare från England och ska koppla in den idag. Är det här rätt kopplat? L1 svart + L2 brun?

Närbild av en strömbrytare under installation med svart och brun tråd kopplade till L1 och L2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Omöjligt att säga utan att veta hur brytaren fungerar och vad tåtarna har för funktion.

P
Fotografen skrev:
Omöjligt att säga utan att veta hur brytaren fungerar och vad tåtarna har för funktion.
Stort tack för snabbt svar! Den ser ut så här och är en dimmer från England men bara 3 hål med ratt.

Person håller en svart dimmer med två guldiga rattar och ett hål, designad för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat av moderator:
Gissar på att en ledare ska in på C och en annan på L1 eller L2.

tommib
Precis. Översatt till våra svenska brytare är det sannolikt L1 och L2 som är "pil" eller L/L' och C som är "vågen".
Du borde fått med en manual som beskriver funktionen i detalj.

Kolla att den där inte ska jordas, jag har sett en sån förut med jordanslutning.

Det är en dubbel dimmer så mitt förslag.
C common blir fas in
L1 och L2 blir ut från vardera ratten.

Protte

tommib
Titta på bilden igen. Det är mycket riktigt en dubbeldimmer men den består av två moduler. Den andra är bakom den där ledarna går in, vänd åt andra hållet.

tommib
Snyggt.
Kopplingen i mitten var ju rolig. Troligen är den pga deras ring mains, dvs det finns en ring per våning och man behöver komma ner/upp med en treledare i trappan för att kunna styra mellan våningarna. Tänker jag rätt blir den som en vanlig sparkoppling.

Vanlig sparkoppling ritad lite annorlunda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.