Här kan du se vilken kondensator som sitter i din skruv.

Tror ju mera på glappkontakt, (kan iof vara glapp i kondensatorn) iom att man kan knacka igång den.
Vad händer om man vrider igång den?

Protte

Kondensatorn är det nog inte, kolla som prototypen säger efter glapp istället.
Om det började när påsen fastnat kanske det var betydligt varmare i och runt motorn och en dålig kontakt uppstod eller förvärrades. I värsta fall skadades motorn och det är det du nu lider av, en konding är robust och okänslig, borde inte fallera genom ditt ursprungsproblem.

Efter det att jag fått igång motorn med ny konding tömde jag förrådet o insåg att det var extremt tjockt med spån längst ned i förrådet o i skruven. Antog att det gjort skruven trög o överbelastat det hela på något sätt. Inga ytterligare problem efter detta i alla fall.

Försöker bifoga ett - upp o nervänt - foto på min konding om det nu kan hjälpa....
5c204784-3788-8e7f.jpg

Skruv motor

hajof70 skrev:
... till min pelletspanna, dvs den motor som driver pelletsskruven. Den slutar lite då och då att fungera och är då tämligen brännhet utanpå. Plockade isär den idag. Allt var rent och fräscht och lättrörligt och

Hej hur har du lyckats att koppla bort skruv motor? Har samma Model hemma hos mig, när man loser vissa skruven börja läcka oljan?

1. Men, kan någon hjälpa mig att tolka följande, el är inte min starka sida. Medelst mätinstrument inställt på 2k Ohm fick jag följande värden på de tre lindningarna:
- Svart, 0,56
- Röd, 0,27
- Vit, 0,00

2. Om ny motor ska införskaffas, förslag på billigt inköpsställe? Det är en Bevi-motor märkt 0,12kW, 230V, 50Hz, 1,25A, 1350rpm, 6uF/450V. Eller måste jag gå via pannans (Thermia) återförsäljare för att få rätt anslutning till växellådan?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.