Hej,

Fick idag hem elräkningen för 2 månader (Jan-Feb) för vårt 70 tals hus i Skåne som värms med pellets. Eon som står för nätet tar 934 kr medan Vattenfall tar 890 kr för elen. Det känns ju märkligt när man betalar mer för nätet än för själva elen? Under denna tiden har vi förbrukat totalt 1181 kWh. Eon försvarar sig såklart med att deras anläggning slits när man förflyttar el, stämmer detta? Har ju aldrig varit med om att elsladdarna till mina prylar slits upp men visst, det går ju inte lika mycket el i dem ;)

Så, låter det rimligt? Eller bör jag se över något?

Ja, jag är dåligt insatt i detta men vänligen undvik de dryga kommentarerna som är annars standard här på byggahus, har du inget vettigt att tillägga, gå vidare.

Våra nätkostnader överstiger ofta själva elkostnaden. Nätkostnaden är ju uppdelad i en fast del för att du är ansluten, och en rörlig som påverkas av hur mycket du sliter på nätet = hur mycket ström du förbrukar. Jag tror dessutom att en av dessa kostnader i sin tur påverkas av hur stor din huvudsäkring är. I mitt tycke är det helt galna summor för att man är ansluten och använder nätet, men jag skulle inte säga att dina kostnader är onormala.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Eon har (eller åtminstone hade för några år sedan) två slags nätavtal för privatpersoner: Ett som lönade sig för låg förbrukning (dvs låg fast avgift och hög rörlig), och ett som passade de med elbaserad uppvärmning (hög fast avg, låg rörlig). Kolla upp vad du har, och om du skulle tjäna på att byta. Bytet kostar inget, jag sparade ca 1000 kr/år på att byta.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
sulfobus skrev:
Eon har (eller åtminstone hade för några år sedan) två slags nätavtal för privatpersoner: Ett som lönade sig för låg förbrukning (dvs låg fast avgift och hög rörlig), och ett som passade de med elbaserad uppvärmning (hög fast avg, låg rörlig). Kolla upp vad du har, och om du skulle tjäna på att byta. Bytet kostar inget, jag sparade ca 1000 kr/år på att byta.
Ja det kommer jag ihåg! De lurade mig först att köra på den höga fasta summan men efter att ha fastslaget hur mycket som verkligen används på ett år så var det uppenbart att det var den låga som skulle användas :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.