Hej, är en glad ingenjör som köpte på mig en UNI-T UT511 förra veckan :D

Vilken skojig manick! Nu är man ju lite nördig och vill gärna kunna utnyttja sin leksak till max, och när jag läste igenom manualen så kunde man göra sig ett polarisations index test.
Blev såklart nyfiken på vad det var så började googla. Hittade en vettig hemsida som beskrev det som att man kan se hur mycket fukt det är i närheten av kabeldragningen...

Eller ja, jag förstår inte riktigt vad de menar med fukt. Jag vet att vattenmolekyler är dipoler och såklart påverkas av magnetfält men menar de vattenmolekyler som finns inuti gummit i isoleringen eller menar de fukt som finns i närheten av kabeln (1-10 mm bort) ?

Jag saxar in infon jag hittade:
"
Polarization Component
Every insulator is hygroscopic in nature. Some contaminant molecules and mainly moisture in the insulator are very polar. When an electric field is applied across the insulator the polar molecules align themselves along the direction of electric field. The energy required for this alignment of polar molecules, comes from voltage source in form of electric current. This current is called polarisation current. It continues until all the polar molecules allied themselves along the direction of electric field.
It takes around 10 minutes to align the polar molecules along electric field, and that is why if we take megger result for 10 minutes, there would be no effect of polarising in megger result.
So when we take megger value of an insulator for 1 minute, the results reflects, the IR value which is free from the effect of the capacitive component of leakage current. Again when we take megger value of an insulator for 10 minutes, the megger result shows the 12 value, free from effects of both capacitive component and polarisation component of leakage current.
Polarisation index is the ratio of megger value taken for 10 minutes to the megger value taken for 1 minute.
"
-Taget från: https://www.electrical4u.com/insulation-resistance-test-and-polarization-index-test/

Så mina frågor är följande:

1: Är det detta test som kallas PI-test?
2: Vilken fukt är det som menas?
3: När gör man vanligtvis detta test?

Blir väldigt tacksam för lite kunskapshjälp här!

Mvh / Tobias

Kul att du har skaffat ett instrument som verkar vettigt, typen har ju varit uppe tidigare.

1 Ja det är det.

2 Det behöver inte vara just fukt utan allmänt polarisationseffekter i materialet som ger skenbart lägre isolationsmotstånd om man inte följer upp tidsförloppet.

3 Knappast något för byggahus eller standard meggning av den typen installationer.

Du får testa testets kusin DAR också det är lite på samma tema och slår det rätt är det knappast lönt att köra längre tid.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Aha, ok. Tack för svaret! Jag har för inte lite anteckningar i man manual här hemma om jag blir sugen på att testa framöver. Det är alltid kul att ha lite större insikt om sina verktyg.

Jag kollade upp DAR och som du skrev var de verkligen kusiner :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.