Tja.
Vi har renoverat och jordar om hela huset, och nu är det dax att köpa köpa nya saker, behöver strömbrytare, dimmrar, lamputtag, vägguttag och allt detta.

Där är min fråga, vart hittar man allt detta till bra pris? Typ Biltema är bara att glömma va? Där kostar en strömbrytare 35:- när en likadan men annat märke kostar 159:- jag behöver typ 35 st, och de va schnider, som jag hört är ett bra märke.

Behöver massa med sådana saker, så känns som att det kommer blir dyrt om man inte hittar ett bra ställe att handla allt ifrån. Någon som precis handlat sådana saker och kan tipsa på något bra ställe??

Kan det finnas sånt på nätet? Eller är de bättre ifrån butiker? Tacksam för svar :)

Elprylar på erkända märken hittar du på nätbutiker. Det är ett bra val att satsa på bra märken. Installationen kan bli mycket enklare och säkrare. Dock tycker jag 159 kr är rätt mycket för en enkel brytare.
Jag har spenderat rätt mycket tid med att hitta en serie som har allt, till rätt kvalitet och pris. Jag ser dessa detaljer som en viktig del i inredningen.

Det finns dels på nätet, men även butiker som Jula säljer Elko och schneider till bra priser. Akta dig för Julas eget märke "anslut".

Jag har själv bra erfarenhet av elbutik.se, men det finns många elbutiker på nätet med bra rykte.

Om du är i Stockholmsområdet kan du handla på Hornbach, de har något bättre priser än Jula på Elko och schneider, fast jag tror att det varierar lite från tid till annan vilken som ligger bäst. Hornbach har dock större sortiment än Jula. Även Hornbach säljer flera märken, deras billigaste (eget märke tror jag) är nog ungefär som Biltema.

Jag handlar också mina elprylar från elbutik.se om jag ska beställa från nätet, snabbt, bra priser och fraktfritt i ditt fall då du ska handla mycket.
Däremot så har jag faktist köpt Julas "anslut" strömbrytare och vägguttag till källaren (då jag inte ville lägga allt för mycket pengar på källaren) och tycker att dom håller hyffsat bra kvalite. Dom måste ha gjort om dessa "anslut" då jag köpte samma sorts strömbrytare och vägguttag för några år sedan och dom va katastrof i kvaliten, otroligt tunn plast rakt igenom som flexade och då fanns bara en kopplingsplint som skulle fästas mot väggen, sedan själva skyddshöljet på. Nu är det en fästplatta med kopplingsplint på (likt Schneider). Kostar inget att åka och känna och klämma på Julas sortiment. Ska väl nämnas att jag i övriga huset har erkända märken.

Kolla på Tradera. Ibland säljs märkes-uttag till bra priser. En bekant köpte till exempel en helt ny lägenhet och bytte ut alla uttag det första han gjorde då han ville ha med belysning och usb-uttag.

Men om man satsar på bra vägguttag som är märkte och lite dyrare, och kanske har strömbrytare av lite sämre kvalitet, säg biltema?
De borde väl inte vara så fel. För de är ju säkrare och bättre om vägguttagen är ordentliga än strömbrytarna?

Vad tror ni om dimmer från biltema? Bättre att satsa på Schnider eller? Är elko oxå ett stort och kännt märke?

Elkontakter, dimmer och eluttag av lågprismodell från Biltema eller Jula kommer att fungera.
Köp dessa om du vill ha lägsta pris.
Vad som ligger dessa i fatet är ofta sämre mekanik, känsla i brytarna, skuvplintarna och hur de griper i trådarna, och plastkvalitén. Du riskera också att modellerna utgår och du inte kan komplettera med samma typ av brytare/uttag vid senare tillfälle,

Kvalitén kostar! schnider,elko,ABB är märken jag kan komma på just nu som är bra, självklart kan du blanda om du känner för det.

Av de 3 fabrikat jag nämnde finns flera olika design serier.

Corpes skrev:
Däremot så har jag faktist köpt Julas "anslut" strömbrytare och vägguttag till källaren (då jag inte ville lägga allt för mycket pengar på källaren) och tycker att dom håller hyffsat bra kvalite. Dom måste ha gjort om dessa "anslut" då jag köpte samma sorts strömbrytare och vägguttag för några år sedan och dom va katastrof i kvaliten, otroligt tunn plast rakt igenom som flexade och då fanns bara en kopplingsplint som skulle fästas mot väggen, sedan själva skyddshöljet på. Nu är det en fästplatta med kopplingsplint på (likt Schneider). Kostar inget att åka och känna och klämma på Julas sortiment. Ska väl nämnas att jag i övriga huset har erkända märken.
Det här visar problemet med lågprisvaruhusens egna märken. Plötsligt byter de leverantör och då kan kvaliteten gå både upp och ned.

Varför inte installera Plejd
https://www.plejd.com/
Dimmer och brytare i kopplingsdosor, då får du det senaste av smarta hem med inbyggd timer och Astrour (håller koll på solens uppgång och nergång på din ort)
Tänd ock släck vad du vill på valfri knapp i huset eller på din mobiltelefon / padda. ingen extra tråddragning pris dimmer 599:- Controller (till/från av 10A)några tior till. ingen initialkostnad sätt i slå på ladda ner appen
Jag fixade uterumsbelysningen på en halvtimme.
Vadsbo har samma produkter men dom kostar 1490:-

https://www.eldirekt.se/elmaterial/dimmer/plejd

Installationsbild av Plejd dimmer i en kopplingsdosa bredvid en Malmbergs transformator, med synliga anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Belysningen på altanen sköter sig själv enligt schemat nedan
iPad-skärm som visar Plejd-appens Astrour-funktion för schemaläggning av belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håll dig till nått av dom "stora" så vet du att det finns alla varianter och kombinations möjligheter du kan önska dig. Det brukar inte finnas med dom billigaste fabrikaten. Dessutom kanske man rent estetiskt ska ha apparater ur samma serie. Och köper du bra grejer så har du apparater som fungerar under din livstid, så om du beräknar vad dom kostar per år är det småpotatis jämfört med annat som du kostar på.

Jag har också köpt billigt skräp på lågprisvaruhus. Kontaktbleck är så veka så dom böjer sig när man spänner fast kabeln.
Flera gånger när man spänt max kan man lirka ut tråden detta hände aldrig för 30-40 år sen.

Använd kontakter med fjäderbelastad anslutning, släng allt skräp med skruvanslutning om produkter finns med fjäder.
Clas Olsson har VAGO se bild tidigare i inlägget. Kanon att arbeta med aldrig mer toppklämma!

Är det inte så att tex Wago är just en toppklämma.;)

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Sant, du har rätt
Men jag menar dom gamla typen man tvinnar ihop kablar och vrider på en toppklämma, ofta sitter det en eller två för många kablar i en sådan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.