Jag ska under semestern dra om PEM-slangen som går från min vattenborra och in i huset. I samma schakt går husets inkommande matning. Hur vore det att dra en kabelsko i en naken ledare och gänga fast i foderröret på borran, och så leda den nakna ledaren parallellt med nya PEM-slangen och matningen in i huset och upp på PE skenan?

Borde jag få bättre jordtag och skydd vid åska?
Ute o cyklar?

tommib
Nej, absolut inte. Du bygger då om ditt system från TN-C till TT(-C, lite halvt) vilket du absolut inte ska göra. Risken finns att du får sämre skydd mot blixtnedslag och problem med vagabonderande jordströmmar från grannarna som går ner via ditt jordtag istället för transformatorn.

• Gilla
Ljus och 1 till
  • Laddar…
Är inte den lösningen ganska vanlig idag? Åskjordar , potenrialutjämningsledare som är sammankopplade på en potentialutjämningsskena. Den skenan har i sin tur kontakt med PE / PEN skenan.

Till detta kommer all spontan potentialutjämning via vattenrör i metall och skyddsjordad värmepanna

Ja inget fel att göra som TS tänkt om man vill och det är lätt att göra som i detta fallet. I en del fall bra som tex om man har överspänningsskydd installerade och i de flesta andra åtminstone inte negativt.

Frågan är lite vad som menas med "naken ledare", den bör åtminstone ha en vettig area tex regelverkets 25 mm2 koppar eller motsvarande järn då ofta i form galvad sjukardelig staglina.

tommib
Ah, svaren ovan överraskade mig lite, jag trodde att man ville undvika privata jordtag utom vid reservkraftverk​.

Jag inser när jag tänker er på det att detta är exakt vad som händer när man potentialutjämnar ett hus med tex kopparrör ner i marken och armerad platta osv. men jag trodde ändå att nätbolagen inte gillade det.

De har normalt inget mot det snarare har de själva krav på sig att se till att perifera delar i distributionen har jordtag som sen kan vara både mer direkta och indirekta via tex markstativen för kabelskåp, ringmatande kablars skärmar osv.

tommib
Ok, att det är bra i perifera delar av nätet kan jag iofs förstå, när det är långt till transformatorn och kanske dålig ledningsförmåga i jorden (typ berg, som Norge).

Jag trodde dock fortfarande att man riskerade att "suga till sig" störningar via PEN från grannar, där deras koppling via transformatorn är sämre än via jordtaget.

Någon moderator får gärna radera mitt inlägg ovan eftersom det är helt fel, jag kan inte göra det själv tydligen.

När systemet är ok felfritt bör sk resulterande jordtagsimpedans ligga storleksordningar större än vägen via ledare PEN eller PE alltså liten andel som ev stör via egna taget. Vid fel däremot givetvis annan situation men då omvänt positivt med allt som hjälper till och bidrar.

Inte var det helt fel du skrev tidigare kanske lite väl kategoriskt åt hållet nej gör inte detta.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Här raderas ingenting :) Du har ju rätt i att man inte ska "fixa" jordtag till höger o vänster utan eftertanke, det är ju behörighetskrävande jobb. Med lite "otur" så är det 100 meter till brunnen vilket kan riskera att jordtagsledaren blir en antenn för åskan istället för skydd. Den risken minskar med en "naken" ledare, men samtidigt ökar korrosionsrisken... Vagabonderande strömmar är inte heller uteslutet. Ett jordtag är ett skydd mot faran vid ett PEN-ledarbrott men det ersätter ju inte en dålig PEN, så man behöver ha lite koll på anläggningen.

• Gilla
Ljus och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.