Hej

Se bild. Dessa är från Malmbergs ( Heda Led http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9977058 ) och vi har bytt ut dem 2 ggr med samma fel. Det blir kondens på undersidan av glaset och då man plockar ut armaturer så är det vatten i den. Vi silikonar runt och under metallringen och installerar enligt instruktion men det blir samma fel. Dem är installerade i en betongplatta. Vet någon varför det blir så? Malmbergs är också fundersamma.

Markinfälld LED-armatur med metallring och kondens under glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset är inte tätt. Vid värmevariationerna (På/av) sugs uteluften in och ut. Då blir det kondens. Konstigt vore annars.
Enda sättet att bli av med det är vid tillverkning. Armaturen måste fyllas med helt torr luft och förseglas vattentätt. Det tror jag inte man gör.

Thomas_Blekinge skrev:
Huset är inte tätt. Vid värmevariationerna (På/av) sugs uteluften in och ut. Då blir det kondens. Konstigt vore annars.
Enda sättet att bli av med det är vid tillverkning. Armaturen måste fyllas med helt torr luft och förseglas vattentätt. Det tror jag inte man gör.
Har även stött på att markspottar suger in fukt kapillärt genom kabelhöljet. Inte helt ovanligt att anslutningskabeln inte är vattentätt skarvad eller ansluten.

Redigerat:
Känns som att Malmbergs borde veta detta?

david7777 skrev:
Känns som att Malmbergs borde veta detta?
Malmbergs är en importör och återförsäljare. De kan mycket väl lita på sina leverantörers kunskap och kompetens. Vi har klimatförhållanden här i norden som kan vara extrema för en tillverkare i China. Nu vet jag inte vad den länkade armaturen har för installationsbeskrivning men på samma sida under relaterade produkter föreslår de sina gelskarvar. Hur är det skarvat? Enligt produktspecen levereras den med 20Cm kabel. Om den sitter i betong bör den rimligen vara skarvad på vägen. Nu behöver inte detta nödvändigtvis vara felorsaken även om jag stött på det ett flertal ggr. Problemet med LED är att de inte blir tillräckligt varma för att trycka ut fukt och kondens på samma vis som de gamla halogenarmaturerna gjorde.

Hmmm problemet är att jag inte hittade någon annan produkt som funkar i betongplatta.

Hittade fler leverantöret efter en snabb vända på Google. Oavsett så har du säkert flera likadana så det kan vara en poäng att fortsätta med de du har. Men börja med att bryta strömmen och ta upp en av armaturerna ur betongen och okulärbesiktiga skarven så ser du om den är tät. Hur är det gjutet? Direkt på mark eller med något dränerande lager. Är det rör i gjutningen fram?

den är gjuten på grus.

vad menar du med rör?

Undrade hur kablaget kom fram till armaturerna? Tänkte att är det betong ligger det vp-rör i gjutningen fram till armaturerna. Eller ligger det kabel löst i gruset. Oavsett så bör någon ta upp en armatur och se efter hur skarven är gjord. Thomas beskriver nedan vad som orsakar problemet. Tänk armaturhuset som en membranpump där tempetaturväxlingarna ömsom skapar över respektive undertryck. Då kan det bara vara:
Otät armatur (packningen eller förskruvningen) eller att kabelansutningen inte är tät så att det suger in vatten eller fukt kapillärt.

Thomas_Blekinge skrev:

Ni tror inte att det är fel på produkten? Hittar dock inga andra som kan ersätta.

Det är omöjligt att svara på utan att ha sett det i verkligheten eller på bild. Har du möjlighet att bryta spänningen och lyfta upp en armatur med tillhörande skarv och ta en bild eller två så kanske det går att bedömma

En öppen markplatta med en upplyft belysningsarmatur och synliga kablar i ett hål på en våt betongyta.
Skapa konto
Upplockad, svart utomhusarmatur med regndroppar vid en öppen installationsplatta på marken.
Skapa konto
Uppgrävt hål i betongplatta med synliga kablar och installationsrör.
Skapa konto

Se bilder. Så ser det ut om man plockar upp dem ur plattan. Vad tror ni?

Vattnet på bilderna är att det regnade då vi skruvade upp dem.

Ser ju litge vanskligt ut med lösa ledare och tejpad skarv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.