Hej!! Behöver lite råd om hur jag ska parallelkoppla 5st glödlampor till taket. Använder ojordat tygsladd. Vill att det går en sladd upp till taket bara. Ska jag använda en kopplingsdosa eller nåt annat?

Tacksam för hjälp. ]
Fem glödlampor hängandes parallellt från en träbjälke med tända ljus ovanpå, monterade mot en stenvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Retrostil taklampa med fem Edison-glödlampor hängande från en träplanka med stearinljus ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Använd en dosa. Koppla med 2st ordentliga plintar/ubåtar

el_richard skrev:
Använd en dosa. Koppla med 2st ordentliga plintar/ubåtar
Ok. Aldrig använt plintar/ubåtar. Hur går det till rent physiskt?

KalleKe
Kör typ wago 222-415 kanske?

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
KalleKe
Fast hur har du planerat att gömma kopplingen i denna? Du kanske skarvar vid varje lampa istället och går vidare?

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Det finns plats uppe på till kopplingen isf. Vet bara inte hur jag ska göra eller vilken metod är bäst..

Är du så osäker skulle jag rekommendera att du frågar någon som kan!

El är inte bara farligt p.g.a. av kroppsskada utan även brand som kan uppstå i felaktiga/dåliga kopplingar så man ska vara väldigt säker på sin sak innan man börjar koppla själv!

Dock är t.ex. WAGO 221-413 (http://www.automation24.se/anslutningsteknik/anslutningsklaemma-wago-221-413-i95-2683-0.htm) väldigt lätta att använda men du måste även tänka på dragavlastning (kabeln får inte gå att dra loss) samt ev. nötning (får inte göra för branta svängar eller skava mot något).
Tygkabel får heller inte klämmas, klamras eller användas i slutna installationer så det kanske inte är det bästa valet...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kritik: Det där ser ut som en potentiell brandhärd!

Sju stearin/paraffinljus med öppen låga, utan ljusstakar eller annat skydd, ovanpå en kruttorr drivvedsplanka,
som underifrån dessutom värms av fem glödtråds(?)lampor.

Det udda utseendet betyder allt :x

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
Tyget är väl bara utanpå en vanlig plast eller gummikabel även kallad strykjärnssladd.
Såg "sladdosor" på CO med kulörta tygsladdar

Protte

• Gilla
dendoug
  • Laddar…
475 Euro för en gammal planka med lite lampor på? Då vet jag vad jag ska göra för att bättra på min pension.

• Gilla
dendoug
  • Laddar…
Yes det förstår jag. Har en kompis som är Elektriker och jag bruka rådfråga han men tänkte kolla här angående min fråga. Kommer såklart be kompisen att kolla över det jag gör.

KnockOnWood skrev:
Kritik: Det där ser ut som en potentiell brandhärd!

Sju stearin/paraffinljus med öppen låga, utan ljusstakar eller annat skydd, ovanpå en kruttorr drivvedsplanka,
som underifrån dessutom värms av fem glödtråds(?)lampor.

Det udda utseendet betyder allt :x
Förstår din oro men man måste inte göra exakt som på bilden.

Delbar planka med en skarv/gren anslutning ovan vardera lampa. Eller spårar under plankan. Och sedan limma dit ett "lock"

• Gilla
dendoug
  • Laddar…
A
Klyv plankan på diagonalen i bandsågen och gör en ihålig planka där kabeldragningen kan gömmas.

• Gilla
Ljus och 1 till
  • Laddar…
dendoug skrev:
Förstår din oro men man måste inte göra exakt som på bilden.
Nej visst, man kan ju göra det både bättre och sämre :)

Det är lite det som skrämmer mig: Man bygger något för att det tilltalar ögat,
men tar ingen hänsyn till säkerhetsaspekterna. Bara för att man saknar kunskap och insikt.

Och då tycker jag inte man skall hålla på och leka med el.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.