Idag finns bara en liten ventil ovan spisen. Fastighetsägare sätter inte in kolfilterfläkt men det är okej om jag gör det själv. I nuläget finns en lampa (tänk glaskupol) ovanför spisen. Hur gör jag, om möjligt, om den till uttag? Är det okej att göra det? Utvändig kabel finns till lampan, dragen från infälld kopplingsdosa till utanpåliggande som också servar ett bänkuttag.
Bilder
Så här ska det bli. Samma fläkt, identiskt kök men hos yngsta dottern. Här fanns inget uttag så elektriker monterade ett här samt ett vid bänk till höger om spis. Äldsta dottern har lampa istället som jag inte bild på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
I kabeln till lampan finns normalt bara en tandtråd (bruten fas) från brytaren. Och en nolla för retur av strömmen. Täntråden är alltså bara spänningsatt när brytare för lampan är till.
Nu skriver du att det även finns ett uttag med i bilden, om jag fattar rätt. Om det är draget via lampan så betyder det att kabeln även innehåller en fasledare, som alltså har spänning oavsett om brytaren för lampan är till eller inte.
I så fall bör det vara möjligt att sätta ett uttag nära lampan eller byta lampan mot ett uttag.
Det förutsätts då att det även finns skyddsjord (grön gul tråd) i kabeln.
Nu skriver du att det även finns ett uttag med i bilden, om jag fattar rätt. Om det är draget via lampan så betyder det att kabeln även innehåller en fasledare, som alltså har spänning oavsett om brytaren för lampan är till eller inte.
I så fall bör det vara möjligt att sätta ett uttag nära lampan eller byta lampan mot ett uttag.
Det förutsätts då att det även finns skyddsjord (grön gul tråd) i kabeln.
Tack för input. Sent igår och ingen tillgång till bild men köken är identiska och har utsatts för lite olika fix sedan 40-talet.
Därav skillnaden, någon har dragit fram till väggfast lampa i det andra köket som beskrivits. Under kopplingsdosan sitter strömbrytaren till lampan. Jag respekterar el och har som sagt anlitat elektriker till installationen på bild. Han valde inte motsvarande dosa som jag trodde utan drog nytt utanpåliggande från central där det fanns en ledig säkring.
Jag hoppades kunna använda lampan som uttag och det verkar ju fungera, om inte elektrikern säger nåt annat.
Därav skillnaden, någon har dragit fram till väggfast lampa i det andra köket som beskrivits. Under kopplingsdosan sitter strömbrytaren till lampan. Jag respekterar el och har som sagt anlitat elektriker till installationen på bild. Han valde inte motsvarande dosa som jag trodde utan drog nytt utanpåliggande från central där det fanns en ledig säkring.
Jag hoppades kunna använda lampan som uttag och det verkar ju fungera, om inte elektrikern säger nåt annat.
Haha, ja, det kan ju tyckas. Ingen skugga över elektrikern, dragningen finns inget att klaga på. Det du ser är orsakat av mig då han inte fick rätt mått för placering av uttag. Jag lossade uttaget och vred upp det utan att kapa kabel eller ens försöka snygga till nuläget. Men jag hör vad du säger...Tobbe_3 skrev:
Kort rapport. 4K' för dragningen, lite dyrare än tänkt men så blev det ny grupp i centralen också. Jordade uttag då det fanns ett sådant tidigare i kök (övriga rum ojordade).
Det ovanliga med fläkten, tror jag, var att det satt en EU-kontakt, platt historia. De är väl inte jordade? Behöver alltså fläkten inte vara jordad?
Det ovanliga med fläkten, tror jag, var att det satt en EU-kontakt, platt historia. De är väl inte jordade? Behöver alltså fläkten inte vara jordad?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden