El
hempularen: Håller med om att det är olämpligt av IKEA. Men det är knappast därför som säkringen löser ut här. Något är felkopplat.
avh67f: Det missade jag. Då hade jag satt en dosa och minikanal eller klammer och ny ledning från dosan enligt #3 i mitt tidigare svar. Att tänka på är att elinstallationsrör ska överensstämma med SS-EN 61386 och kabelkanaler med SS-EN 50085. Kopparrör som diskuteras ovan följer nog inte dessa lösningar och uppnår då inte minimumnivån i elinstallationsreglerna.
I. I: Läger 0 är termostaterna, det finns 2 st, 1 st på 1,7kw och 1 st på 6kw och båda är då på läge 0 vilket är avstängd läge enligt manualen. Asså ökar man den till den temp man vill ha ut så startar den och klickar till i termostaten, men jag undrar varför den drar kontaktorn direkt vid start och varför den larmar för f6 vid ca 36c tappvarmvatten och va 18 c radiator vatten då
AG A: [citat] Jo, det värsta är ju om det blir snedbelastning. Det ska naturligtvis kollas innan. Dock vet jag att tredje fasen, som också är den akutella, tidigare varit minst belastad. Jag hoppas trots allt att 16A ska räcka till både stolpen och lillstugan. Uttagen på stolpen används ju mest till högtryckstvätt och liknande. Alltså dagtid på somrarna i huvudsak. Då kommer sannolikt
HumptyBumpy: [citat] Tack för ditt svar! Jag undersöker vart efter jag renoverar eftersom de flesta dosorna sitter dolt. Men jag håller med om att det förmodligen finns fler fel som jag inte hittat ännu. T.ex hittade jag lösa avklippta FK(N + L) i en vägg med spänning på.. Normcentral och JFB finns men med tanke på hur det ser ut så är den förmodligen installerad av någon tidigare ägare som
elmont: Drar du fram en fas till kopplingsdosan så går det utmärkt att fortsätta därifrån.
O: Nästa steg innan du kopplar ihop det är att verifiera vart de utgående (blå N & brun L) tar vägen. Att koppla in dem innan man vet var de går kan vara mycket farligt. Så man måste veta.
abel48: Tack så mycket. Är de dyra grejer? Såg de fanns en modell kontaktor som var inkapslad. Men inga priser på sidan
merbanan: Det är lite oklart vad som ska sitta kvar och vad som ska bort. Om den övre centralen är en bild på den nya undercentralen så tycker jag att den är för liten. Jag ser en elmätare med modbus-interface. Man kanske vill ha mer modbus och en modbus till ethernet brygga och så rinner det iväg 5 modulplatser till med saker. Gällande den gamla huvudströmbrytaren så kanske den är trevlig
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, jag har själv bra erfarenhet av Aneng, ja dvs ZOYI som är den egentliga tillverkaren; Aneng rebrandar och säljer andras produkter. Ibland så är de dock billigare under Aneng-märket än OEM-produkten direkt. (Jag har aldrig hittat något hos Aneng som inte är Zoyi, men de kanske har andra märken med.) Jag har själv en tidigare variant av den isolationstestaren, dsv MH-12. Den
Bertilsson1100: [citat] En anslutnings kabel har oftast en egen stickkontakt för spisuttag och är inte inskarvad
Jakob Berglund: [citat] Ordet normalcentral var ju ett bra ord. Antar att dessa ofta används på maskiner och liknande inte som vanliga elcentraler? Men det är ju okej förutom att de är väldigt dyra. Vevor verkar dock ha i rostfritt (kan målas svart) till ok pris. Då är det nog bara storleken jag behöver komma framtill och fixa en DIN skena.
Demmpa: Du kan välja vilken som av de två alternativen, "öppna/stäng" respektive "3-punkt". Jag hade valt 3-punkts: NO på brytaren till 2 (3) på spjälmotorn. NC på brytaren till 3 (2) på spjälmotorn. Inkommande N till extern kopplingsplint vidare dels till N på brytaren, dels N på spjälmotorn. Inkommande fas till extern kopplingsplint vidare dels till P på brytaren, dels till C på
Uffe6: [citat] på etiketten står det: ”Skåpet är kopplat för ink. 4-ledare. Vid ink. 5-ledare tag bort den gul/gröna förbindningen mellan ink. PEN plint och jord.”
SetoN7: [citat] Brytaren är kopplad direkt till fas och går sedan vidare till hastighetsknapparna på kontrollpanelen samt till transformatorn för lysrören. Den bryter L för de tre kablar som går tillbaka till motorn. Det finns ingen separat kabel från brytaren direkt till motorn. Jag är inte så kunnig på elektronik och har dålig koll på hur en sådan här motor fungerar. Men har läst mig
jonaserik: [citat] I bland blir det ett fel och i bland blir det rätt 🙂🙂
hempularen: Nu ser vi ju inte hur den är ansluten. Men om den sitter med ojordad kontakt i ett jordat uttag, så får vi väl anta att det är en platt Eurokontakt som sitter där. Då har någon skruvat ditt ett färdigt sladdställ-. De brukar inte vara godkända för utomhusbruk överhuvudtaget. Och eftersom lampan inte är byggd för att kopplas in med en lös anslutningskabel, så finns det troligen
Harey: Någon som har en lika snygg ritning med kabeldragning mfl som inläggsskaparen, på när man har två olika rader spottar med 2st d.trapp + plejd dim 2 som ska styras separat från två olika håll?
VLJ: Får väl återkoppla ifall någon annan har samma dilemma. Det funkade bra att fästa bygeln mot uttaget. Jag fick borra nya hål på fästet för takkoppen skruvar för att kunna skjuta upp den tätt mot taket men nu är det i praktiken ingen glipa. [bild]
hempularen: Att två skulle gå sönder tätt inpå varandra är extremt osannolikt. Du bör kanske få det undersökt.
Bo.Siltberg: [citat] Okunskap. Det verkar tyvärr vara vanligare än man tror...
Gompaghetti32: [citat] Jag var nog inte med på detta har du möjlighet att rita upp bild från elcentral?
Andreas12345: Jag provade, men det fungerade inte. Provade alla inställningar, men inget fungerade. 😠 Tröttnade och åkte och köpte fjädrar så att strömbrytarna nu är återfjädrande. Så nu funkar det.
Frassenyfiken: [citat] Okej så jag tänkte rätt då. För en gång skull hehe. Stort tack för svar!
Baraba: [citat] Tänkte också på det att jag skulle korta ner de lite till, tack för du bekräftade mina tankar 😃
Josth: Något man kunde förväntat sig och säkert problemet från början. Hoppas styrelsen/hyresvärden funderar på att göra en el-renovering och uppgradering av elanslutningen framöver. Skönt att det fungerar bra nu!
Cissisv: Tror inte det är ngn fara, fick ström i mig från ett elsäkrat staket till en hästhage en gång. Det kändes rejält och var lite skakig efter, men inte kännt något annat efter det. Om du är orolig kolla 1177 https://www.1177.se/Skane/olyckor--skador/akuta-rad---forsta-hjalpen/elolyckor/
THOW.Sofia: [citat] Hej! Tack för svar :-) Jo, ditt första förslag (att dra en enkel skarvsladd som jag sedan kapar av stickproppen på och drar genom ett litet hål i väggen) var min första ide. Men när jag läst mer här i trådarna ser jag att många påminner om att gummisladdar inte ska dras genom vägg (fast installation) då det inte är säkert. Sen skulle jag kunna göra ett större hål och
hempularen: Du kanske bör ta reda på vad den indragningen kan kosta. Troligen en helt OK kostnad, men beroende på omständigheterna så finns risk att det blir väldigt dyrt. Om det är väl förberett så kanske det går att få gjort för typ 10 000 kr. Men det finns nog exempel på 100 000 också. Och i så fall kanske man vill tänka ett varv till.