4 134 läst ·
44 svar
4k läst
44 svar
Ännu en "ny spis, kollade inte elen" tråd
En aspekt är att instruktionen är skriven för hela Europa och att koppla spis med lämplig kontakt är ovanligt internationellt. Perilex används i Sv, Holland och Tyskland(urfasad tror jag). Därmed så "passar" inte instruktionen våra standardmetoder.
Även om huvudregeln är att "följa tillverkarens instruktioner"
Även om huvudregeln är att "följa tillverkarens instruktioner"
När du redan har ett uttag som är lämpligt finns ingen anledning att inte använda det. Och om man då gör som Bo visade med att dela de sammanlagda trådarna så grå ligger isolerad men rätt ansluten i båda ändar har man fått det ytterligare bra. Samma med att korta av och anpassa längden i stickproppen hylsorna hade varit bra men det får man offra i det fallet.handen mitt i tummen skrev:
Säkert jag som har dålig läsförmåga, men du menar att det är fast installation eller perilex som inte spelar någon roll?
Jag gjorde en rundringning bland firmor, en tyckte väl att man ska följa instruktionen, tre andra hade svårt att se vad fast installation gör för mervärde. En tog sig tiden att läsa manualen till och med över tel.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Det är helt riktigt att hällar och spisar som inte levereras med stickpropp är avsedda för fast anslutning. Typ 90% av alla installationer av spisar de senaste 20 åren är därmed felaktiga. Ser det ut som om Sverige bryr sighanden mitt i tummen skrev:
För att få till förbättringar så skulle du behöva gå tillbaka till butiken och skälla på dem för att deras spisar kräver en elfirma vilket inte syns på prislappen. Vi får inte Sverige på kartan utan att vi klagar. Importören eller butiken kan skruva dit en stickpropp men de försöker ju hellre prångla ut varorna så länge det går.
Ja, jag fick inte heller ihop varför det skulle vara osäkert med perilex, men jag vågade inte lita på elkunskaperna nog att ignorera en såpass tydlig varning 
Nu stod det i och för sig tydligt i beskrivningen att den ska installeras av elektriker, men när jag beställde så antog jag att jag i och med uttaget borde fixa det.Bo.Siltberg skrev:
Det är helt riktigt att hällar och spisar som inte levereras med stickpropp är avsedda för fast anslutning. Typ 90% av alla installationer av spisar de senaste 20 åren är därmed felaktiga. Ser det ut som om Sverige bryr sigDet finns inga skillnader av värde i säkerhetsstandarden som ställer dessa krav. Anvisningen du har är ingen bra reklam för tillverkaren. Den i klass med "förbudet" mot JFB för bastuaggregat - ett förbud helt taget ur luften. De hade möjligen kunnat skriva att hällen är avsedd för fast anslutning, just pga att den inte har en stickpropp.
För att få till förbättringar så skulle du behöva gå tillbaka till butiken och skälla på dem för att deras spisar kräver en elfirma vilket inte syns på prislappen. Vi får inte Sverige på kartan utan att vi klagar. Importören eller butiken kan skruva dit en stickpropp men de försöker ju hellre prångla ut varorna så länge det går.
Stort tack för allt engagemang alla!
Ok. Så helt plötsligt ska man inte följa tillverkarens anvisningar? Hur vet man när dom ska rundas eller inte?GK100 skrev:
"En grundläggande regel i standarden SS 436 40 00 utgåva 4, är att tillverkarens anvisningar ska följas. "
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/Vilket-installationssatt-ar-tillatet/
Antingen uppfyller man svensk standard och god elsäkerhetsteknisk praxis eller inte. Det finns inget runda. Ska man avvika ska det göras via en dokumenterad riskbedömning och då ska minst motsvarande säkerhet uppnås.
Jag anser att man inte uppnår lika hög säkerhet som en fast installation med ett uttag. Men det är en bra fråga.
Jag tror de är väl medvetna om att de slirar på denna grundläggande regel i standarden. Det fungerar säkert bra med ett uttag också men en avvikelse blir det oavsett hur man vänder och vrider på det.
Jag anser att man inte uppnår lika hög säkerhet som en fast installation med ett uttag. Men det är en bra fråga.
Jag tror de är väl medvetna om att de slirar på denna grundläggande regel i standarden. Det fungerar säkert bra med ett uttag också men en avvikelse blir det oavsett hur man vänder och vrider på det.
Nu när du citerar mig så är det knappast helt plötsligt jag har sällan eller aldrig något till övers för den typen anvisningar rent pliktskyldiga ofta felsyftande pga översättningar osv. För egen del som inte ens sysslar med installationer har jag ändå inget problem att göra egna bedömningar och då i riktning att utföra minst i paritet med vad nu anvisningen kan tolkas vilja bistå med.useless skrev:
Att som enda utväg ha att ropa på tillverkarens anvisningar oberoende hur bra eller dåliga de är överlåter jag med varm hand till IN,Elinstallatören m.fl att trycka ut till massorna i byggrelaterade skrån. Bättre vore att de uppmuntrade till ökad insikt, förståelse, kunskap för de inblandade med då kan det ju bli svårt eller rentav hotande mot det lilla etablissemanget.
A avh67f skrev:Antingen uppfyller man svensk standard och god elsäkerhetsteknisk praxis eller inte. Det finns inget runda. Ska man avvika ska det göras via en dokumenterad riskbedömning och då ska minst motsvarande säkerhet uppnås.
När anvisningen är uppenbart felaktig (dubbla nollor till spisen som gäller ett annat land än Sverige) kanske man ska tänka ett varv till.useless skrev:
Dagens hällar har ju vanligtvis två helt skilda halvor. Spelar det någon roll rent tekniskt och elsäkerhetsmässigt om man kopplar ihop nollorna vid stickproppen eller vid plinten i andra änden av kabeln?E elmont skrev:
Sen är det väl som du är inne på uppenbart felaktiga anvisningar ibland, men vem avgör när man ska frångå anvisningarna om det är mindre tydligt och vilken extra dokumentation upprättar man i så fall?
Alltså, jag försöker inte vara dryg utan jag är genuint intresserad. Produkterna är ju uppenbarligen godkända inom hela EU och jag gissar att Elsäkerhetsverket inte skulle göra särskilt mycket om man anmälde produkten på grund av otydliga anvisningar? De stora tillverkarna har säkerligen kunnigt folk som granskar manualerna för respektive land så man håller sig precis inom gränserna...
Det normala i Sverige är en endera enfas eller två/trefas med nolla. OBS det är tre olika faser.
I Holland är det vanligt med två ledningar med samma fas samt två nollor. Eftersom vi har ett system som är lite olika tycker jag att vi använder oss av det som är normalt här hos oss.
Vill man kan man ju göra på olika sätt med mycket, men jag tycker att man ska hålla sig till dom regler som vi har, speciellt om den udda lösningen inte innebär någon fördel. Att koppla in en spis med Perilex i det Hollänska är systemet är helt klart inte OK även om det tekniskt skulle fungera.
I Holland är det vanligt med två ledningar med samma fas samt två nollor. Eftersom vi har ett system som är lite olika tycker jag att vi använder oss av det som är normalt här hos oss.
Vill man kan man ju göra på olika sätt med mycket, men jag tycker att man ska hålla sig till dom regler som vi har, speciellt om den udda lösningen inte innebär någon fördel. Att koppla in en spis med Perilex i det Hollänska är systemet är helt klart inte OK även om det tekniskt skulle fungera.
jo, jag vet anledningen till de dubbla nollorna. Frågan är om t ex Elsäkerhetsverket har några synpunkter på att hällhalvornas nollor är ihopkopplade i stickproppen istället för via en bygel i kopplingsplinten? Finns det något i regelverket som förbjuder det första alternativet?E elmont skrev:Det normala i Sverige är en endera enfas eller två/trefas med nolla. OBS det är tre olika faser.
Det går nog att få till en loop med tillverkaranvisningar då. Dvs vad finns angående stickproppen, fastanslutningsplint osv vad sägs om ledartyper, flera per anslutning, dressning av ledarändar från fabrik, med hylsor, utan mm ad infinitum.useless skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Viktigare än att blint följa tillverkarnas anvisningar är att förstå dem. Det är uppenbart för alla med bara lite insikt att deras krav som visas här är fullständigt grundlösa och dessutom inte passar Sverige. Parallella neutralledare till en och samma produkt är ju ren galenskap som jag tycker vi bör hålla borta från Sverige så långt det. Om någon skulle dra en blå slang över en annan ledare för att tillverka två neutralledare så skulle han bli skymfad på forumet.
Om någon vill göra lite nytta så försök skaffa insiderinformation kring hur Nederländerna lyckades få igenom sina krav och därmed orsaka förvirring i hela Europa. Vad fick de betala för detta och vilka andra länder/tillverkare tjänade på det? Sveriges deltagande verkar ha varit hopplöst tillkortakommet.
Jag skrev det lilla jag kunde rota fram sist i spisbibeln.
Om någon vill göra lite nytta så försök skaffa insiderinformation kring hur Nederländerna lyckades få igenom sina krav och därmed orsaka förvirring i hela Europa. Vad fick de betala för detta och vilka andra länder/tillverkare tjänade på det? Sveriges deltagande verkar ha varit hopplöst tillkortakommet.
Jag skrev det lilla jag kunde rota fram sist i spisbibeln.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden