Denna säkerhetsbrytare är monterad utomhus i ett skyddat läge. Den har fungerat i många år men nu är något fel.
Min fråga är om det skulle kunna vara så att regn pga blåst runnit ned lägst med kabeln och in i brytaren och därmed fått en jordfelsbrytare att lösa ut?
Är denna typ av säkerhetsbrytare skyddad mot att vatten kan ta sig in på det sättet och orsaka fel?
Tacksam för svar.
Johansson
Min fråga är om det skulle kunna vara så att regn pga blåst runnit ned lägst med kabeln och in i brytaren och därmed fått en jordfelsbrytare att lösa ut?
Är denna typ av säkerhetsbrytare skyddad mot att vatten kan ta sig in på det sättet och orsaka fel?
Tacksam för svar.
Johansson
Skruva loss locket och kolla in, lite WD-40 eller 5-56 samtidigt motionera brytaren.
Naturligtvis kontrollera kabla och anslutningar så dom inte varit varma p.g.a. dålig anslutning.
Naturligtvis kontrollera kabla och anslutningar så dom inte varit varma p.g.a. dålig anslutning.
Produkter som diskuteras: "WD-40"
WD-40
WD-40 Multispray, ursprungligen utvecklad för att stöta bort fukt från rymdraketers komponenter, har sedan dess blivit känt som ett mångsidigt spray med en rad användningsområden. WD-40 Multispray är världens mest populära produkt i sitt
Läs mer
Ser ut som att en slarver har varit i farten där, kabelgenomföringen har massakrerats av en kniv, tyvärr alltför vanligt även bland elektriker att göra så.
Rätt förfarande är att använda ett runt föremål typ skruvmejsel att initiera ett hål med.
Rätt förfarande är att använda ett runt föremål typ skruvmejsel att initiera ett hål med.
Har nu öppnat upp, och hittat något som ser ut som spår av fukt/vatten under ingången för kabeln. Jag tycker det ser ut att vatten kan ha trängt ned vid 1, om man jämför med 2 och 3 som referens.
Det var svårt att se på plats, men när jag zommade på bilden så såg jag det bättre.
Var ska jag spraya fukt utdrivande spray?
Ser det ok ut för övrigt eller är det till att ta hit en elektriker direkt?
Är detta en trolig orsakat till att JF brytare löser ut?
Det var svårt att se på plats, men när jag zommade på bilden så såg jag det bättre.
Var ska jag spraya fukt utdrivande spray?
Ser det ok ut för övrigt eller är det till att ta hit en elektriker direkt?
Är detta en trolig orsakat till att JF brytare löser ut?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ett problem kanske, det ser ut om biledaren från kabelhöljen är anslutna till Nollan till vänster och då är det sor risk att JFB löser särskilt om biledaren är rätt inkopplad till skyddsjord någon annan stans för då skall den lösa ut!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden