J
Denna säkerhetsbrytare är monterad utomhus i ett skyddat läge. Den har fungerat i många år men nu är något fel.

Min fråga är om det skulle kunna vara så att regn pga blåst runnit ned lägst med kabeln och in i brytaren och därmed fått en jordfelsbrytare att lösa ut?

Är denna typ av säkerhetsbrytare skyddad mot att vatten kan ta sig in på det sättet och orsaka fel?

Tacksam för svar.

Johansson

• Säkerhetsbrytare monterad utomhus med en vit kabel, delvis täckt av smuts, invid en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Säkerhetsbrytare monterad utomhus, med etikett som varnar mot att använda den för start och stopp. Brytaren visar tecken på smuts och åldrande.
    Skapa konto
Skruva loss locket och kolla in, lite WD-40 eller 5-56 samtidigt motionera brytaren.
Naturligtvis kontrollera kabla och anslutningar så dom inte varit varma p.g.a. dålig anslutning.

Ser ut som att en slarver har varit i farten där, kabelgenomföringen har massakrerats av en kniv, tyvärr alltför vanligt även bland elektriker att göra så.
Rätt förfarande är att använda ett runt föremål typ skruvmejsel att initiera ett hål med.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Du ska också ha ett litet dränengshål i botten, det finns anvisning var den ska göras. Skulle det komma in vatten på något sätt så ska det kunna rinna ut igen.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
J
Tack för svaren, jag tolkar svaren som att det kan vara en möjlighet att vatten har orsakat problemt som leder till att jordfelsbrytare löser ut. Ska kolla vidare under kvällen och öppna upp dosan.

Redigerat:
J
Har nu öppnat upp, och hittat något som ser ut som spår av fukt/vatten under ingången för kabeln. Jag tycker det ser ut att vatten kan ha trängt ned vid 1, om man jämför med 2 och 3 som referens.

Det var svårt att se på plats, men när jag zommade på bilden så såg jag det bättre.

Var ska jag spraya fukt utdrivande spray?

Ser det ok ut för övrigt eller är det till att ta hit en elektriker direkt?

Är detta en trolig orsakat till att JF brytare löser ut?

• Elektriska kablar i en kopplingsbox med misstänkta fuktspår vid punkt 1 jämfört med områden 2 och 3.
    Skapa konto
  • Elcentral med kablar, skruvar och potentiella fuktfläckar, kan orsaka JF-brytare att lösa ut.
    Skapa konto
  • En elektrisk kopplingsdosa med synliga kablar och skruvar; spår av fukt kan ses under kabelingången upptill.
    Skapa konto
Jag ser inget fel här, så ditt problem med att JFBn löser beror på något annat.
Men du bör ta upp dräneringshålet, för det har funnits fukt i kapslingen.
Elektrisk kapsling med kablar och skruvar, ett dräneringshål med fuktmarkeringar är inringat med röd markör.
Skapa konto

• Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
A
Det har nog varit lite fuktigt där inne. Skruvarna har rostat ser man på bilden. Biledaren behöver isoleras också.

Ett problem kanske, det ser ut om biledaren från kabelhöljen är anslutna till Nollan till vänster och då är det sor risk att JFB löser särskilt om biledaren är rätt inkopplad till skyddsjord någon annan stans för då skall den lösa ut!

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
J
Då har vi fått bekräftat svar på frågan, det var inte något fel på säkerhetsbrytaren, det var istället ett problem med spa badet som gjorde att jordfelsbrytaren löste ut.

Tackar till alla som ville hjälpa till 👍

• Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.