Jag har en gammal gård där de flesta eldragningar i huset gissningsvis är från 30-talet.
Ledningarna är dragna i metallrör mellan dosor av bakelit (antar jag).
Gammal bakelitdosa och metallrör mot mönstrad tapet i äldre husmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt elledningssystem från 1930-talet med ledningar i metallrör och en takdosa av bakelit på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har flera funderingar kring detta:
- Har systemet någon beteckning man kan referera till?
- Vad är metallrören gjorda av?
- Hur är ledarna i rören vanligtvis isolerade?
- Kan man säga något om åldersbeständigheten?
- Finns det någon möjlighet att göra nya dragninga som matchar de gamla?

Tyvärr finns inget alternativ (så vitt jag vet) som ser ut som originalkulo. Det var lite ledsamt att plocka ner de omsorgsfullt bockade ledningarna med metallhölje och ersätta med modern vit EKRK. Isolationsmätning visar dock att papper inte är optimal isolering. Kulodosor av bakelit läcker också en del. Normalt inom värde för godkänt. Det finns nytillverkade kulodosor av porslin (ifö) men de kostar.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Och vad gäller åldersbeständigheten så är svaret om man skall sammanfatta: De är slut.

Det finns anledning att se mycket skeptiskt på den typen av installation. Man måste något/några decennier senare för att få beständiga material. Naturgummi och papper håller inte i längden. Det kan räcka med att smälla en dörr för hårt för att isoleringen skall ge sig.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jag har samma i mitt hus. Så länge du låter bli att pilla på dem så går det fint. Skall du renovera något rum får du byta ut där.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.