Har haft en elektriker här som har kopplat in ny matning ut till garaget där jag ska installera en laddbox. Jag förstår dock inte det här med TN-S/TN-C riktigt så istället för att ta hans tid så tänkte jag be om en pedagogisk förklaring här inne istället ;):cool:

Vill gärna fatta hur det hänger ihop för det gör jag inte riktigt.. Han försökte förklara men jag hängde inte riktigt med. :seenoevil: Så ursäkta om det är lite dumma frågor..

Inkommande matning till huset och in till huvudcentralen med huvudsäkringarna nere i källaren verkar vara tre faser och en gemensam nolla/jord. (TN-C-S kanske det heter efter lite googlande, eller?) Från denna centralen går det sedan direkt en kabel vidare till bergvärme och nu också en ut till garaget. Det jag inte fattar är hur det fungerar med nolla/jord när man går från 4 ledare till 5.

Både till bergvärmepump och nu också ut till garage är det ju kablar med 5 ledare och i båda fall där så verkar man ha satt ihop nolla och jord i en plint. Varför gör man så? Separerar man sedan på nolla och jord i gruppcentralen som jag har en våning upp för att få ut jord till uttagen?

Hur blir det sedan när laddboxen ska installeras ute i garaget, sätter dom då nolla och jord i varsin plint i laddboxen precis som om det varit 5-ledare hela vägen?

Lägger med en bild också som kanske underlättar mina funderingar..

• Elcentral med säkringar och ledningar, inklusive blå nolla och gul/grön jord i installationsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
TN-C kallas det när det finns en kombinerad (combined, C) PE- och N-ledare, PEN-ledare.

TN-S när det är separat (S) PE- och N-ledare.

TN-C-S kallas en anläggning där det förekommer både PEN-ledare och separata jord- och neutralledare. Oftast är inkommande matning i utförandet TN-C.

Uppdelningen från TN-C till TN-S kan ske på valfritt ställe där en PEN-ledare ligger på jordplint.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Okej, men hur fungerar det med jord till de prylar som är kopplade mot centralen med 5 ledare när inkommande matning är TN-C? I mitt fall bergvärmepumpen sedan tidigare och nu småningom även laddbox. Dom får ju ingen "egen" uppdelad jord utan en gemensam jord och nolla (även om det är två skilda ledare så är dom ju ihopkopplade)? Eller förstår jag helt fel? :seenoevil: Det kanske inte ens spelar någon roll.. det är det här jag inte riktigt förstår som det säkert märks. :crysmile:

M merbanan skrev:
Kolla igenom Bo Siltbergs genomgång av det Svenska elsystemet:

[länk]

Det förklarar denna del.
Tack! Riktigt bra läsning. Tror att jag blivit lite klokare..

I mitt fall på bilden ovan, då förstår jag att uppdelningen mellan PE och N sker först en våning upp i gruppcentralen på varsin skena. Nere i källaren så är det fortsatt TN-C med gemensam PEN-ledare och det är därför som jord/nolla är sammansatta för bergvärmen och kabeln ut till laddboxen (de två tjocka svarta kablarna alltså).

Det jag inte riktigt fattar är hur dessa apparater får separerad jord respektive nolla. Det är ju samma sak i det skedet eftersom uppdelning sker först efter huvudcentralen där dessa är kopplade?

• Gilla
IggaN
  • Laddar…
Övergång från TN-C till TN-S sker i den punkt jag ringat in i rött i bilden nedan för "huvudledning 1". Alltså, i den punkt man tar ut separata PE- och N-ledaren från en PEN, där sker uppdelningen. Du har alltså TN-C på plinten där jag ringat in och TN-S i ledningen som lämnar plinten.

Elektriskt kopplingsschema som visar övergång från TN-C till TN-S system i en elcentral, med markerade punkter.
Skapa konto

Hur är centralen på övervåningen matad? TN-C eller TN-S. De båda kablarna på din bild är TN-S och går vad jag förstår till garage respektive värmepump? Någon fler kabel ser jag inte.

berisen berisen skrev:
Både till bergvärmepump och nu också ut till garage är det ju kablar med 5 ledare och i båda fall där så verkar man ha satt ihop nolla och jord i en plint.
I dessa sammanhang måste man vara väldigt exakt för att beskrivningar ska bli entydiga. Jag förmodar att du menar PE-plinten i matande central (i källaren)? Annars blir det väldigt fel.

berisen berisen skrev:
Separerar man sedan på nolla och jord i gruppcentralen som jag har en våning upp för att få ut jord till uttagen?
I mitt fall på bilden ovan, då förstår jag att uppdelningen mellan PE och N sker först en våning upp i gruppcentralen på varsin skena.
Det beror på hur den är matad. Jag ser inte det. Troligen är den matad med TN-C.

Utgående gruppledningar i en elcentral är alltid TN-S (det är ett krav) så det sker alltid en uppdelning till TN-S i elcentraler som är matade med TN-C.

Du ser denna uppdelning i den punkt jag ringat in i violett i bilden ovan. Där tar man ut en N-ledare från PE-plinten som går till gruppcentralens N-plint, som används av alla grupper som du ser. I äldre elcentraler så är denna N-ledare en bygel mellan PE- och N-skenan. Men principen är densamma.

Hade övervåningen varit matad med TN-S, en femledare, då hade du haft en inkommande PE-ledaren ansluten till PE-plinten och en N-ledaren ansluten till N-plinten. Det får inte finnas någon förbindelse mellan den i denna central då de är uppdelade sedan tidigare.

berisen berisen skrev:
Hur blir det sedan när laddboxen ska installeras ute i garaget, sätter dom då nolla och jord i varsin plint i laddboxen precis som om det varit 5-ledare hela vägen?
Ja, det är ju en femledare hela vägen från källaren. När man väl gått över till TN-S så kan man aldrig gå tillbaka till TN-C, så PE och N måste hållas isär.

berisen berisen skrev:
Nere i källaren så är det fortsatt TN-C med gemensam PEN-ledare och det är därför som jord/nolla är sammansatta för bergvärmen och kabeln ut till laddboxen (de två tjocka svarta kablarna alltså).
Ja, typ.

Det är TN-C överallt där man har en PEN-ledare. Man kan från en PEN ta ut separata PE och N var som helst.

berisen berisen skrev:
Det jag inte riktigt fattar är hur dessa apparater får separerad jord respektive nolla. Det är ju samma sak i det skedet eftersom uppdelning sker först efter huvudcentralen där dessa är kopplade?
Du menar apparater anslutna till källarens elcentral? I just din central i källaren verkar du inte ha några utgående grupper där utan endast huvudledningar, men principen är densamma som i övervåningens central.

Du har både TN-C och TN-S i dessa centraler eftersom dina utgående ledningar är TN-S. Det är kanske här man kan prata om TN-C-S eftersom det sker en uppdelning i centralen.

Hade det funnits en JFB i elcentralen så hade inga principer ändrats. Det enda som sker är att N-ledaren mellan PEN och N-plinten tar vägen via JFBn.

Så i våra TN-system är det ytterst viktigt att de separata N- och PE-ledarna alltid har kontakt med varandra, i en enda gemensam punkt tidigare i kedjan. N får aldrig brytas om inte faserna bryts samtidigt.

Det är en hel prat om att N- och PE-ledare "sitter ihop". I praktiken ska de aldrig sitta ihop, men de kan båda vara anslutna till samma plint och på så vis höra ihop med varandra. Det finns ingen tumregel om att de ska "sitta ihop" när man matar en utgående TN-S-ledning. Om du skulle gå vidare med en TN-S-ledning från en central som är matad med TN-S så ska de ju inte "sitta ihop". Se det istället som att en N-ledare kan tas ut antingen från PEN eller ifrån N, beroende på vad man har tillgängligt. Det är viktigt att förstå grundprinciperna här.

• Gilla
Mixter1973 och 2 till
  • Laddar…
Tack för en bra ritning och riktigt bra förklaring!

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
dessa sammanhang måste man vara väldigt exakt för att beskrivningar ska bli entydiga. Jag förmodar att du menar PE-plinten i matande central (i källaren)? Annars blir det väldigt fel.
Ja alltså det är jag som är usel på att förklara på grund av jag förstår inte helt fullt ut hur allt hänger samman. Det är den här "plinten" jag menade. Den satt där sedan tidigare och där är nu nolla och jord i den nya 5-ledarkabeln ut till garaget är ansluten till som du ser. Det var det här jag försökte förstå hur det hängde samman och vad det är som händer där.

Elektrisk central med en plint där noll och jord från en 5-ledarkabel är anslutna, inringad i rött.
Skapa konto

Jag får läsa på lite mer för att förstå hur det fungerar så att jag kan ställa vettiga frågor utan att förvirra allt för mycket. :D

Här är en väldigt gammalt på centralen så kanske det hänger ihop bättre. Inkommande matning kommer alltså underifrån. Sen efter huvudsäkringarna och själva mätaren går det ut till bvp och nu även till garaget.

Elcentral med mätare och säkringar, och en kabelansluten plint.
Skapa konto

Redigerat:
Ja, jag glömde kommentera bilden på din "central" i källaren. Det är rent tekniskt en elcentral, fast med endast två grupper. Principiellt är det ingen skillnad på en huvudledning och en gruppledning, det är reglerna kring dem som skiljer. Vad en utgående ledning har för funktion beror just på vad den är avsedd för. Man kan i ditt fall säga att ledningen till garaget är en huvudledning medan ledningen till BVP är en gruppledning, alltså utifrån dess syfte. Man kan dock inte se denna skillnaden i din central.

- En huvudledning kan vara avsäkrad, men behöver inte vara det om ledningen har en tillräcklig area så att föregående säkring (mätarsäkringen i ditt fall) ger skydd. En gruppledning ska (normalt) vara avsäkrad, även om jag inte hittar något krav på detta.
- En huvudledning kan vara antingen TN-C (endast om inkopplingspunkten har en PEN) eller TN-S, det är valbart. En gruppledning är alltid TN-S.
- Det finns krav på JFB för gruppledningar, men inte för huvudledningar.

Nåväl, i din källarcentral har du två st PEN-plintar, den i original uppe till vänster och en ny till höger i övre kapslingen. Mellan den går en blå PEN-ledare. Det är fel, den ska vara grön och gul och helst med en snutt blå tejp i ändarna som tillägg. Kanske gick elektrikern i den gamla skolan med blå "huvudnolla".

Man kallar plintarna för PE-plintar i en central där de kan vara lite vilket som. Jag menar, vad säger att ledningen mellan två PE-plintar innebär en uppdelning från TN-C till TN-S? Om inte den blå neutralledaren hade suttit där till BVPn så hade denna Ubåtsplint kunnat vara antingen PE eller PEN.

Någon N-plint finns inte här. Du har två utgående N-ledare, en från vardera PE-plint. Huvudledningen till garaget tar N och PE från plinten uppe till vänster, medan gruppledningen till BVPn tar N och PE från den andra PE-plinten. Det sker en övergång till TN-S i båda dessa punkter.

• Gilla
berisen
  • Laddar…
Panor82
- En huvudledning kan vara avsäkrad, men behöver inte vara det om ledningen har en tillräcklig area så att föregående säkring (mätarsäkringen i ditt fall) ger skydd. En gruppledning ska (normalt) vara avsäkrad, även om jag inte hittar något krav på detta.
Det är väl frånkopplingstiden som avgör?
En huvudledning kan man väl ha upp till 5sec frånkoppling men enligt Tabell 41.1 – Maximala frånkopplingstider så ska gruppledningar upp till 230VAC bryta på maximalt 0,4sec.
Eller tänker jag fel?

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Du har två utgående N-ledare, en från vardera PE-plint. Huvudledningen till garaget tar N och PE från plinten uppe till vänster, medan gruppledningen till BVPn tar N och PE från den andra PE-plinten. Det sker en övergång till TN-S i båda dessa punkter.
Tack för bra förklaring återigen. Nu tror jag äntligen att polletten trillade ner. Det var det där med var någonstans övergången till TN-S sker som jag inte riktigt förstod.

För egen skull för att förstå anläggningen bättre så kollade jag lite närmare på elcentralen i källaren och det går mycket riktigt tre faser och PEN upp därifrån vidare upp till gruppcentral. Fanns en liten lucka i överkant där man enkelt se vart ledarna tar vägen.

Åt vänster mot bvp/garage:
Elcentral med öppen lucka som visar tre faser och PEN-ledare i källare.
Skapa konto

Åt höger upp till gruppcentral:
Elektriska kablar och kopplingar i en elcentral med öppen lucka som visar tre faser och en PEN-ledare.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Det är väl frånkopplingstiden som avgör?
Nej, det är tvärtom funktionen (huvudledning vs gruppledning) som avgör högsta frånkopplingstid vid jordfel.
Panor82 Panor82 skrev:
En huvudledning kan man väl ha upp till 5sec frånkoppling men enligt Tabell 41.1 – Maximala frånkopplingstider så ska gruppledningar upp till 230VAC bryta på maximalt 0,4sec.
Riktigt.

En huvudledning anser man innebär lägre risk för fel mot jord och mindre risk för utsatta delar som folk kan beröra. Därför tillåter man en längre frånkopplingstid. 5 sekunder är inte personsäkert. Men som med allting finns det en riskbedömning med i spelet, och jag tycker mig se att man inte vill gå längre än vad som är absolut nödvändigt.

Gruppledningar däremot, där det finns elapparater anslutna, innebär en jämförelsevis betydligt högre risk. Därför finns där kravet på frånkoppling inom 0.4 s vid jordfel. Den tiden och beröringsspänningen anses personsäker, dvs de flesta överlever... En JFB är mer personsäker, fler överlever...

För bara 20 år sedan fanns samma regel för gruppledningar med fast anslutna förbrukare, max 5 sekunders frånkopplingstid. 0.4 sekunder gällde endast för gruppledningar med uttag o lite annat. Återigen har det med riskbedömningen att göra.

• Gilla
Arwin och 1 till
  • Laddar…
Panor82
Det är klart att det är funktionen som avgör, slarvigt formulerat av mig. Men tack för ett sakligt och bra svar som alltid. Läste din artikeln om det svenska elsystemet igen.
Tack för att du delar med dig av din kunskap

• Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Har haft en elektriker här som har kopplat in ny matning ut till garaget där jag ska installera en laddbox. Jag förstår dock inte det här med TN-S/TN-C riktigt så istället för att ta hans tid så tänkte jag be om en pedagogisk förklaring här inne istället ;):cool:

Vill gärna fatta hur det hänger ihop för det gör jag inte riktigt.. Han försökte förklara men jag hängde inte riktigt med. :seenoevil: Så ursäkta om det är lite dumma frågor..

Inkommande matning till huset och in till huvudcentralen med huvudsäkringarna nere i källaren verkar vara tre faser och en gemensam nolla/jord. (TN-C-S kanske det heter efter lite googlande, eller?) Från denna centralen går det sedan direkt en kabel vidare till bergvärme och nu också en ut till garaget. Det jag inte fattar är hur det fungerar med nolla/jord när man går från 4 ledare till 5.

Både till bergvärmepump och nu också ut till garage är det ju kablar med 5 ledare och i båda fall där så verkar man ha satt ihop nolla och jord i en plint. Varför gör man så? Separerar man sedan på nolla och jord i gruppcentralen som jag har en våning upp för att få ut jord till uttagen?

Lägger med en bild också som kanske underlättar mina funderingar..
Kontrollera om det inte saknas en viktig del: 2019 uppdaterade regler för laddinfrastruktur till elbilar, med krav på jordfelsbrytare och skydd för laddstationer.

• 2019: Uppdaterade regler för laddinfrastruktur, särskilt krav på jordfelsbrytare och skydd för laddstationer.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.