Hej vänner!
Värt att nämna att jag inte är elektriker men min far var så jag har god förståelse för vardagssaker inom el och kan hantera de mesta. Men jag har stött på ett eventuellt problem som jag insåg när jag installerade en smart meter som har inbyggd jordfelsbrytare som gick på sekunden. De gjorde att jag tog fram tångampermätaren och började mäta lite.
Det här är infot jag har samlat på mig när jag har mätt med tången.
Jag har mätt fas och noll för fas och noll, medan resten de andra två säkringarna är avstängda så jag bara mäter läckage för den enskilda fasen/gruppen och inte får någon ackumelerad siffra(Detta pga mina mätningar per enskild kabel ( Fas, 0, jord ) visar att samtliga läckage ligger på 0an och inte på jord då jag får värden över 0an när jag endast mäter över den(Kanske ska va så men de får ni yttra er om plz)

FAS1: Poolpump
När den är av(dragit ut kontakten) får jag 0.030A (Märkligt, något stämmer nog inte här redan skulle ja gissa på då det borde vara 0)
När den är på får jag: 0.494A

FAS2: Poolvärme:
När den är av (kan ej dra ut då det är fast installation): 0.000A
När den är på: **** har ej den på just nu

FAS3: Partycooler/kyl
När den är av(dragit ut kontakten) får jag 0.000A
När den är på får jag: 0.243A

Dessa värden har jag fått genom att mäta över fas och 0.

Jag vet att det finns något som heter "medveten läckage" eller någotr sånt, men frågan är då dessa värden är livsfarliga, är dessa medvetna läckage som ska förekomma i poolpump och utomhuskyl eller leker jag med döden? Värt att nämna att jag köpte huset såhär för 8år sen och använt pool osv utan några som helst konstigfheter.. Detta insåg jag bara för jag ville koppla en smartmätare som hade inbyggd JFB som gick direkt.

Bifogar även bild på centralen så kan ni se.

• Elcentral med flera anslutna kablar och säkringar, etiketterad för olika funktioner som poolpump och poolvärme. Smartmätare synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har alltså två "JFBer" eller tre?
Di måste du hålla isär neutralledarna på sekundärsidan, en N-ledare per "JFB".
Det förhindrar att du använder en gemensam kabel.
Går det att stänga över jordfelsskyddet i de där "smarta" tingesterna?
Då kan du hellre sätter en fyrpolig JFB på ingången.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har egentligen inga just nu.
Säkringen längst till höger är smartmätaren med jfb men den är bortkopplad. Men menar du på att mina strömläckage är OK?

Lite svårt att hänga med i texten. Kan du fota hur du mätte upp 0,03A ?
Ett foto på hur du kopplat in smartpryl-jfb:n när den var inkopplad och löste ut vore också värdefullt.

Z zwanzig skrev:
Lite svårt att hänga med i texten. Kan du fota hur du mätte upp 0,03A ?
Ett foto på hur du kopplat in smartpryl-jfb:n när den var inkopplad och löste ut vore också värdefullt.
Sorry om det är otydligt. Jag kan försöka ta en bild när jag kommer hem men jag mätte 0.03A genom att mäta med tången över svarta kabeln under poolpump och blåa nollan som hänger nedan för.
Gällande smartmätaren så kopplade jag den bruna kablen som just nu sitter i i WAGO:n i Out

BenjaminM BenjaminM skrev:
Gällande smartmätaren så kopplade jag den bruna kablen som just nu sitter i i WAGO:n i Out
Till vad var N kopplad på Out?

Att jordfelsbrytaren löser ut är helt normalt om bara fasen går igenom den.

Din mätning är för dåligt beskriven, svårt att tolka på beskrivningen.

Om det nu är så som jag tolkar att du inte har kopplat nollan igenom jordfelsbrytaren. Så är det ett rätt grovt fel, som under lite andra förutsättningar ger brand. I just det här fallet inte så farligt.

Men jag tycker det verkar som du har för dåliga kunskaper för att labba med detta. Det kan bli farligt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.