Igår slocknade ljuset i källaren. Två smältsäkringar hade gått. Ersätter först den ena, inget händer - och sedan den andra med rejäl kortslutning som följd och båda säkringarna går igen. De två ligger på olika faser så jag antar att faserna fått kontakt med varandra någonstans. Det är inte lasten som får säkringarna att gå - det har jag kollat. Teorier på vad som kan ha hänt och smarta tips på felsökning?

Din hypotes är sund. Det är bara att börja leta. Då det verkar vara stum kortslutning så bör det vara enkelt att hitta genom att ohmmäta och gå igenom alla dosor och sära på ledningarna. Är installationen i källaren +50 åt kan det vara kablarna i sig. Du kan få lite vägledning ifall du kan komma ihåg något som triggade felet. Kortslutningar brukar inte uppträda spontant utan när man rör grejorna.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
A
Är det en flerfasgrupp och samma kabel? Eller två olika gruppsäkringar och kablar?

Hej, tack för svar! Jag rörde inget. En kabel per säkring, kopplade till olika faser. Kablaget är från 80-talet skulle jag tro men förefaller vara relativt fräscht. Vad tros om fullösningen att bara koppla båda matningstrådarna till samma säkring och se om det funkar? Många dosor och rätt komplicerad dragning med trappkopplingar etc…

Jag skulle inte vilja ha en latent kortslutning vilande utan att ha en aning om var.
Nästa fel kanske bli en pyrande överledning mot nollan.
Felet ligger troligast i en dosa, så det bör gå att hitta och åtgärda det utan alltför mycket arbete.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Kablar/ledare från 1980-talet är som nya om inget hänt (brand, gnagare etc.).

A
Det fungerar alltså att ha igång varje säkring för sig men inte bägge samtidigt?

Vad försörjer dessa två säkringar? Det borde vara något mer än lyset i källaren.

De borde inte heller vara i närheten av varandra förutom i centralen då det är två olika grupper. Det är ovanligt att man delar kopplingsutrymme med två olika grupper och när man gör det måste det vara tydligt uppmärkt.

Så det måste åtgärdas om det är så otydligt utfört och då hittar man säkert felet samtidigt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tusen tack för kloka svar! Jag får ge upp som hobby-elektriker och kalla in ett proffs! Kopplingen är obegriplig…

B
Det är inte så att det matas något ut från källaresäkring i trädgården? Tänkte mest på att det regnade ovanligt mycket igår (där jag bor) och ibland händer det ju att regnet tar sig in på oväntade ställen när det regnar kraftigt, alternativt att nån inkopplad trefaskabel har en handske som är olyckligt placerad och blivit blöt?

Känns mer troligt att 1 fas skulle gå, eller jfb, kanske långsökt att två faser går samtidigt...

B BSOD skrev:
Det är inte så att det matas något ut från källaresäkring i trädgården? Tänkte mest på att det regnade ovanligt mycket igår (där jag bor) och ibland händer det ju att regnet tar sig in på oväntade ställen när det regnar kraftigt, alternativt att nån inkopplad trefaskabel har en handske som är olyckligt placerad och blivit blöt?

Känns mer troligt att 1 fas skulle gå, eller jfb, kanske långsökt att två faser går samtidigt...
Tack. Jag ”tjuvkopplade” belysningen genom att testa att koppla en spänningssatt tråd till en av plintarna i den närmaste dosan, varpå delar av källarbelysningen kom igång. Det finns flera rum i källaren och alla funkar inte. Ingen koppling till trädgård och inget regn när det smällde. Detta forum är grymt med alla ideer och support!

De här två säkringarna, vet du om de matar något annat än belysning. OM de bara matar belysning och några vägguttag så bör de gå i separata kablar ut ur centralen. I så fall måste kortslutningen finnas i centralen. Vilket låter nästan omöjligt. Det skulle kunna vara en tråd från ena säkringen som ligger ann mot kopplingsskruven för dne andra säkringen, och isoleringen på den har blivit skadad. Att dte skulle blivit isolationsfel på båda trådarna någonstans där de ligger ihop i centralen, känns som helt orimligt osannolikt.

Men om de här två säkringarna driver en trefasgrupp till ex. värmepannan. I så fall gär de i samma kabel ut ur centralen till trefasapparaten, i så fall kan det vara fel i apparaten, eller någon kopplingsdosa på vägen, där man ex. kopplar ut en fas till en lampa.

OM du känner dig relativt händig, så kan man ju öppna centralen och titta. Det är ju troligen en plåtkappsling, om det är proppar. Stäng av huvudbrytaren, även med den avstängd så finns det ström på anslutningrana till brytaren, som är möjliga att plåtlocket kommer åt om man klantar sig när man tar bort det. Så var stadig på handen, handskar ger lite skydd. man måste komma rätt rejält snett med plåten för att den skall nå något strömförande om huvudbrytaren är av. Är den på så finns det ström på många åtkomliga ställen i en sådan central.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
De här två säkringarna, vet du om de matar något annat än belysning. OM de bara matar belysning och några vägguttag så bör de gå i separata kablar ut ur centralen. I så fall måste kortslutningen finnas i centralen. Vilket låter nästan omöjligt. Det skulle kunna vara en tråd från ena säkringen som ligger ann mot kopplingsskruven för dne andra säkringen, och isoleringen på den har blivit skadad. Att dte skulle blivit isolationsfel på båda trådarna någonstans där de ligger ihop i centralen, känns som helt orimligt osannolikt.

Men om de här två säkringarna driver en trefasgrupp till ex. värmepannan. I så fall gär de i samma kabel ut ur centralen till trefasapparaten, i så fall kan det vara fel i apparaten, eller någon kopplingsdosa på vägen, där man ex. kopplar ut en fas till en lampa.

OM du känner dig relativt händig, så kan man ju öppna centralen och titta. Det är ju troligen en plåtkappsling, om det är proppar. Stäng av huvudbrytaren, även med den avstängd så finns det ström på anslutningrana till brytaren, som är möjliga att plåtlocket kommer åt om man klantar sig när man tar bort det. Så var stadig på handen, handskar ger lite skydd. man måste komma rätt rejält snett med plåten för att den skall nå något strömförande om huvudbrytaren är av. Är den på så finns det ström på många åtkomliga ställen i en sådan central.
Tusen tack! Det visade sig att de två säkringarna som jag kämpade med inte hade något med felet att göra. Elektriken: ”har du kollat centralen i källaren?” Jag - hur dum kan man vara - nej. Men nu är att rejält kollat och alla lampor lyser som de ska.

Men vad var fel? Något måste ju ha fått de här säkringarna att lösa ut.

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.