1 562 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Kan man få mata en lång ledning från båda hållen?
Jag håller på och monterar ett 10-tal gatlyktor längs en sträcka på 200 meter på en gård på landet och nu tänkte jag att det vore perfekt om jag fick mata ledningen från båda ändarna, alltså ansluta ändarna till varsin gruppcentral i olika hus!
Fördelen blir att om någon kör på en stolpe eller hugger en spade i ledningen så kommer båda halvorna att fortsätta fungera. (kallas "självläkande ring" i telekom)
Men jag undrar hur man ska koppla för att det ska bli lagligt? Ska man ha säkringar på 5A så att summan blir 10A? Eller finns det något sätt att använda kontaktorer för att få "failover"?
Fördelen blir att om någon kör på en stolpe eller hugger en spade i ledningen så kommer båda halvorna att fortsätta fungera. (kallas "självläkande ring" i telekom)
Men jag undrar hur man ska koppla för att det ska bli lagligt? Ska man ha säkringar på 5A så att summan blir 10A? Eller finns det något sätt att använda kontaktorer för att få "failover"?
Korta svaret är nej, så får du inte göra.P phallberg skrev:Jag håller på och monterar ett 10-tal gatlyktor längs en sträcka på 200 meter på en gård på landet och nu tänkte jag att det vore perfekt om jag fick mata ledningen från båda ändarna, alltså ansluta ändarna till varsin gruppcentral i olika hus!
Om du klarar dig på under 200W så kan du göra det med 48V DC (och koppla via dioder). Det kommer dock att bli en tjock och dyr kabel för att hålla nere förlusterna, men det är också säkrare för den du tror gräver sönder kabeln. Men om kabeln kortsluts så utlöser man säkringarna på båda sidorna.
Sedan är ju frågan varför du tror att någon lyckas köra ner en spade en halvmeter i marken, eller kan du inte lägga ledningarna ännu djupare för att undvika problem, eller är det någon som gillar att lattja med grävskopa i området?
En mer realistisk variant (om man antar att syftet är att det inte ska bli helt svart vid ett fel) är att mata varannan lykta från ena hållet och varannan från andra hållet, vid fel har du då en del ljus kvar.
Sedan är ju frågan varför du tror att någon lyckas köra ner en spade en halvmeter i marken, eller kan du inte lägga ledningarna ännu djupare för att undvika problem, eller är det någon som gillar att lattja med grävskopa i området?
En mer realistisk variant (om man antar att syftet är att det inte ska bli helt svart vid ett fel) är att mata varannan lykta från ena hållet och varannan från andra hållet, vid fel har du då en del ljus kvar.
Redigerat:
Behöver det vara direkt självläkande ?
Annars tycker jag att du kan göra så, men inte koppla på från andra hållet förrän det behövs. Och då bryta den första.
Du slipper då att synka så att båda uttagen ligger i fas.
Om detta fortfarande är olagligt vet jag inte. Säger som Robert Gustafsson som fastighetsskötare ”Så kan man oxå göra”
Annars tycker jag att du kan göra så, men inte koppla på från andra hållet förrän det behövs. Och då bryta den första.
Du slipper då att synka så att båda uttagen ligger i fas.
Om detta fortfarande är olagligt vet jag inte. Säger som Robert Gustafsson som fastighetsskötare ”Så kan man oxå göra”
@Jonas928 Nja, även om det skulle tekniskt fungera så känns det väldigt olämpligt utan något likt en reservkraftsomkopplares funktion som mekaniskt omöjliggör att man råkar mata båda hållen samtidigt. Av bland annat samma skäl som nätägarna har sina krav, dvs inte grilla den som jobbar på ledningen. En elanläggning ska ju också vara utformad på ett sätt så den blir ”överskådningsbar”, att samma kabel matas från 2 olika grupper, dessutom 2 helt olika centraler 200m från varandra känns inte riktigt som det uppfyller det.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Man få som sagt inte mata en ledning från två olika centraler, ellr ens två olika säkringar. Men även OM det skulle gå säkerhetsmässigt, så kommer det inte att fungera som du tänkt dig. Det finns nästan ingen typ av yttre skada som kan uppstå i en sådan slinga, som inte också ger en mer eller mindre stor krypström mot jord. Det kommer att lösa ut säkringarna och jordfelsbrytare.
Glappkontakt i en kopplingsklämma skulle man möjligen kunna klara med en sådan här rundmaning, men det är extrtemt ovanligt (däremot glapp i en lamphållare, som bara "slår ut" en armatur är väl lite vanligare.
Om man absolut vill ha en sådan här rundmatning, så kan man möjligen göra som i England (osäker på om det är tillåtet här), där matar man en slinga från en och samma säkring. Matar alltså båda ändrarna av en kabel från samma säkring. På den slingan har man sedan eluttag på olika platser i huset. Där tror jag att tanken är att kunna köra lite klenare ledning. Man förutsätter att man belastar säkringen med uttag i olika uttag efter vägen, så att hela strömmen aldrig går åt bara ett håll i ledningen.
Glappkontakt i en kopplingsklämma skulle man möjligen kunna klara med en sådan här rundmaning, men det är extrtemt ovanligt (däremot glapp i en lamphållare, som bara "slår ut" en armatur är väl lite vanligare.
Om man absolut vill ha en sådan här rundmatning, så kan man möjligen göra som i England (osäker på om det är tillåtet här), där matar man en slinga från en och samma säkring. Matar alltså båda ändrarna av en kabel från samma säkring. På den slingan har man sedan eluttag på olika platser i huset. Där tror jag att tanken är att kunna köra lite klenare ledning. Man förutsätter att man belastar säkringen med uttag i olika uttag efter vägen, så att hela strömmen aldrig går åt bara ett håll i ledningen.
Redigerat:
Om de båda matningarna möts i en stolpe (men ej sammankopplade) kan man efter omkoppling bakmata den slingdel som ligger efter avbrottet på slingan.E elmont skrev:
Men efter 10 år så har man glömt bort denna "finurliga" koppling och så fattar inte den som ska åtgärda kommande problem då installationen inte är överskådlig. Risken blir ju att någon kopplar ihop centralerna vilket är mycket obra.
Det är en jättebra idé! Jag har stött på den en gång, då i form av strålkastare längs en fasad.
Kombineras gärna med skymningsrelä, så att elektrikern som jobbar i centralen efter att ha tagit ur huvudsäkringarna och kollat att det är spänningslöst får sig en oväntad chock. Kort sagt en perfekt lösning om man vill grilla en okänd person någon gång långt in i framtiden. /s
Kombineras gärna med skymningsrelä, så att elektrikern som jobbar i centralen efter att ha tagit ur huvudsäkringarna och kollat att det är spänningslöst får sig en oväntad chock. Kort sagt en perfekt lösning om man vill grilla en okänd person någon gång långt in i framtiden. /s
Klicka här för att svara