Jag har köpt en ny taklampa till min sons rum.
Jag förstår inte hur jag skall få fast kontakten som jag har (bild 3) på den nya lampan. Den går inte att skruva fast de 2 kablarna i bild 2, som det visas i instruktionen på bild 1…

• Illustration av taklampa och elanslutning med installationsinstruktioner, visar kabel- och kontaktanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en elektrisk kopplingsplint, med märkningar N och L, ansluten till flera färgade kablar i ett taklampaprojekt.
    Skapa konto
  • Vit tvåstiftskontakt med två exponerade kablar, en blå och en brun, mot en svart bakgrund.
    Skapa konto
De ska inte skruvas. Man trycker ner plastläppen och stoppar in kabeln i hålet under (precis som bilden visar).

Anneli Hultberg Anneli Hultberg skrev:
Jag har köpt en ny taklampa till min sons rum.
Jag förstår inte hur jag skall få fast kontakten som jag har (bild 3) på den nya lampan. Den går inte att skruva fast de 2 kablarna i bild 2, som det visas i instruktionen på bild 1…
Nej, det visas tyvärr ingen fastskruvning där. Skruvarna är bara för att plinten skall sitta fast i lampan.

Du har istället snabbkopplingar (märkta 'N' osv. i din bild) som du skall trycka ner och föra in ledaren.

Tyvärr så går det inte med den proppen du har. Om du tittar noga i anvisningen så sitter det stift på deras propp så att de går att skjuta in i snabbkopplingarna. Du har bar RK (alltså många mjuka trådar) som är notoriskt dålig ihop med snabbkopplingar.

Så fixa en ny sådan så skall du se att det går.

J
Du trycker ner flärpen och sticker in ledaren. Attans, trea på samma minut.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tyvärr så går det inte med den proppen du har. Om du tittar noga i anvisningen så sitter det stift på deras propp så att de går att skjuta in i snabbkopplingarna. Du har bar RK (alltså många mjuka trådar) som är notoriskt dålig ihop med snabbkopplingar.
Alla anslutingssladdar är fintrådiga. Därför finns det en knapp att trycka på när kabeln förs in.

Dock ska proppen vara jordad, så TS får skaffa en ny oavsett.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla anslutingssladdar är fintrådiga. Därför finns det en knapp att trycka på när kabeln förs in.
Nej, de säljs ofta med toppklämma i butik. Just för det här ändamålet. Oavsett om man trycker aldrig så mycket så är det ett otyg att få in RK/MK i snabbklämma.

Nej, de säljs ofta med toppklämma i butik. Just för det här ändamålet. Oavsett om man trycker aldrig så mycket så är det ett otyg att få in RK/MK i snabbklämma.
Otyg eller inte. Du kommer inte att hitta ett färdigt sladdställ med annat än RK/MK.

useless useless skrev:

Dock ska proppen vara jordad, så TS får skaffa en ny oavsett.
Men uttaget i taket är inte jordat, behövs det då?

Plastflärp på en elektrisk koppling som kan vara svår att trycka ner för att fästa kablar korrekt, markerad med gul cirkel.
Skapa konto
Det går inte att trycka ner plastflärpen som är ovanför så att kabeln sitter fast när jag stoppar in den. Jag fattar inte hur jag skall få fast dem.

Ja, lampan är avsedd att vara jordad. Därför skall anslutnibgskabeln med kontakt vara av jordad typ. Antag att lampan senare hamnar i ett hus/rum med jordade uttag. Den typ av kontakt som du har tänkt använda går att sätta även i jordade uttag. Den är avsedd att användas på dubbelisolerade lampor. Din lampa är inte dubbelisolerad.

Eftersom lampan har anslutning för skyddsjord ska stickproppen vara jordad. Det kan ju hända att man flyttar lampan till ett annat rum som har jordade uttag och då ska man inte behöva byta stickpropp.

Det går inte att trycka ner plastflärpen som är ovanför så att kabeln sitter fast när jag stoppar in den. Jag fattar inte hur jag skall få fast dem

Köp en ny sladd med jordad kontakt så har den raka och fina kardeler. Sen är det bara att trycka ner flärpen, föra in kabeln och släppa flärpen.

useless useless skrev:
Eftersom lampan har anslutning för skyddsjord ska stickproppen vara jordad. Det kan ju hända att man flyttar lampan till ett annat rum som har jordade uttag och då ska man inte behöva byta stickpropp.

Köp en ny sladd med jordad kontakt så har den raka och fina kardeler. Sen är det bara att trycka ner flärpen, föra in kabeln och släppa flärpen.
Jordad lamppropp med 15 cm kabel och synliga sladdändar på vit bakgrund.
Skapa konto
En sådan?

Precis, den är jordad som det ska sitta på lampan. Tyvärr har den standarden fått utgå i EU så man kan behöva byta till motsvarande DCL jordad lamppropp om man flyttar till ett nybyggt hus framöver.

• Gilla
Anneli Hultberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.