Jag har köpt en ny taklampa till min sons rum.
Jag förstår inte hur jag skall få fast kontakten som jag har (bild 3) på den nya lampan. Den går inte att skruva fast de 2 kablarna i bild 2, som det visas i instruktionen på bild 1…
Jag förstår inte hur jag skall få fast kontakten som jag har (bild 3) på den nya lampan. Den går inte att skruva fast de 2 kablarna i bild 2, som det visas i instruktionen på bild 1…
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Nej, det visas tyvärr ingen fastskruvning där. Skruvarna är bara för att plinten skall sitta fast i lampan.Anneli Hultberg skrev:
Du har istället snabbkopplingar (märkta 'N' osv. i din bild) som du skall trycka ner och föra in ledaren.
Tyvärr så går det inte med den proppen du har. Om du tittar noga i anvisningen så sitter det stift på deras propp så att de går att skjuta in i snabbkopplingarna. Du har bar RK (alltså många mjuka trådar) som är notoriskt dålig ihop med snabbkopplingar.
Så fixa en ny sådan så skall du se att det går.
Alla anslutingssladdar är fintrådiga. Därför finns det en knapp att trycka på när kabeln förs in.lars_stefan_axelsson skrev:
Dock ska proppen vara jordad, så TS får skaffa en ny oavsett.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Ja, lampan är avsedd att vara jordad. Därför skall anslutnibgskabeln med kontakt vara av jordad typ. Antag att lampan senare hamnar i ett hus/rum med jordade uttag. Den typ av kontakt som du har tänkt använda går att sätta även i jordade uttag. Den är avsedd att användas på dubbelisolerade lampor. Din lampa är inte dubbelisolerad.Anneli Hultberg skrev:
Eftersom lampan har anslutning för skyddsjord ska stickproppen vara jordad. Det kan ju hända att man flyttar lampan till ett annat rum som har jordade uttag och då ska man inte behöva byta stickpropp.Anneli Hultberg skrev:
Anneli Hultberg skrev:
Köp en ny sladd med jordad kontakt så har den raka och fina kardeler. Sen är det bara att trycka ner flärpen, föra in kabeln och släppa flärpen.
useless skrev:
Eftersom lampan har anslutning för skyddsjord ska stickproppen vara jordad. Det kan ju hända att man flyttar lampan till ett annat rum som har jordade uttag och då ska man inte behöva byta stickpropp.
Köp en ny sladd med jordad kontakt så har den raka och fina kardeler. Sen är det bara att trycka ner flärpen, föra in kabeln och släppa flärpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara