Hej.

Ska köpa en Smeg Serie Classic Induktionshäll SIM3964D (90cm) för stugan men fick höra från elektriker att jag bör sätta en kabel med area minst 4mm. Osäker på om en sådan kabel ens får plats i rören som finns så lagom sugen på att byta.

Så min fråga är om jag måste ha 4mm eller om jag klarar mig med nuvarande 1,5mm eller kanske borde prova med till 2,5 mm kabelarea.

Lite info om hällen kan hittas här - https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...m3964d-universal-svart-glas-6-zoner/p-1832632

och här - https://www.smeg.com/se/produkter/S...xjUTCQTaZK5SgOez1NtM8NpngM6VAiDe371J1jnlfhrZ-

Den verkar gå på två faser à 25 Ampere. Varför vill man ha en sån häll?

Men svaret på din fråga är att du behöver 6 kvadrat och minst 25 A huvudsäkringar om du vill kunna använda den fullt ut.

• Gilla
Peter_Ker och 3 till
  • Laddar…
Står något om effektbegränsningsläge 2200 - 11000 W så den kanske går att strypa till 2x16A (ca 7,4kW) så kan du ka klenare kabel

Det går att begränsa effekten på den. Och anslutningskabeln dimensioneras efter säkringarna. Om det stämmer att den bara kan kopplas till två faser så går det att använda 2 20 A säkringar, 4 mm² ledare och sedan begränsa effekten till 9200 W. Eller så kan du ha 2 16 A säkringar, 2,5 mm² och begränsa effekten till 7400 W. Eller som sagt 2 25 A säkringar och 6 mm² om du vill kunna använda den fullt ut. Men då kommer man ju in på vad du har för huvudsäkringar också.

A Avemo skrev:
Det går att begränsa effekten på den. Och anslutningskabeln dimensioneras efter säkringarna. Om det stämmer att den bara kan kopplas till två faser så går det att använda 2 20 A säkringar, 4 mm² ledare och sedan begränsa effekten till 9200 W. Eller så kan du ha 2 16 A säkringar, 2,5 mm² och begränsa effekten till 7400 W. Eller som sagt 2 25 A säkringar och 6 mm² om du vill kunna använda den fullt ut. Men då kommer man ju in på vad du har för huvudsäkringar också.
Just nu är det en trefaskontakt där var spisen ska vara, kopplad till 3st 16 A-proppsäkringar.

D DjCheat skrev:
Just nu är det en trefaskontakt där var spisen ska vara, kopplad till 3st 16 A-proppsäkringar.
Då kommer du behöva ställa ner maxeffekten till dryga hälften.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D DjCheat skrev:
Tre faser och 16A räcker till 11 kW. Problemet är att den hällen bara ansluts till två faser. Du kan använda befintlig anslutning. För att vara säker på att inte lösa säkringarna bör du ställa ner effekten till 7400 W. Det borde inte vara en stor begränsning i praktiken. Men du kan inte ha alla 6 plattor på högsta effekt samtidigt.

Om det i nuläget är 1,5 kvm säkrad med 16A. Så är det tveksamt. Det finns lägen där man kan säkra 1,5 kvm med 16A. Men oftast inte.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
D DjCheat skrev:
Hej.

Ska köpa en Smeg Serie Classic Induktionshäll SIM3964D (90cm) för stugan men fick höra från elektriker att jag bör sätta en kabel med area minst 4mm. Osäker på om en sådan kabel ens får plats i rören som finns så lagom sugen på att byta.

Så min fråga är om jag måste ha 4mm eller om jag klarar mig med nuvarande 1,5mm eller kanske borde prova med till 2,5 mm kabelarea.

Lite info om hällen kan hittas här - [länk]

och här - [länk]
Jag kanske missar något som andra ser, men i installationsmanualen (sida 233) står det att den kan anslutas med 5-polig och 2.5mm^2.

• Gilla
DjCheat
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Tre faser och 16A räcker till 11 kW. Problemet är att den hällen bara ansluts till två faser. Du kan använda befintlig anslutning. För att vara säker på att inte lösa säkringarna bör du ställa ner effekten till 7400 W. Det borde inte vara en stor begränsning i praktiken. Men du kan inte ha alla 6 plattor på högsta effekt samtidigt.
Ursäkta min totala ignorans till sådana här saker men hur ställer man ner effekten på en häll?

D DjCheat skrev:
Ursäkta min totala ignorans till sådana här saker men hur ställer man ner effekten på en häll?
Exakt hur man gör står i aktuell manual.
Generellt går man in i en meny och väljer den inställning som motsvarar den maxeffekt man vill kunna använda.
Begränsningen sker elektroniskt.

• Gilla
DjCheat
  • Laddar…
D DjCheat skrev:
Det brukar framgå tydligt i manualen, men just till den där hällen är tydligen den informationen hemlig.

Manual för hällens användarmeny, beskriver 9 inställningsalternativ från U0 till U9, med funktioner som knappjud, displayens ljusstyrka och Auto-Vent 2.0.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Manualsida med instruktioner för knappinställningar i en häll, inklusive volymkontroll och ljusstyrka med hjälp av en rullningslista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
DjCheat
  • Laddar…
A
Det är bra då det är en inställning som ingen förutom installatören ska justera i efterhand. Det ger möjlighet att överskrida ledningarnas belastningsförmåga med brandrisk som följd.

Då det är 1,5 mm2 framdraget, och om man antar att det är infällt i rör i vägg som brukligt är så bör denna inställning vara på max 13 A per fas eller 6 kVA. Då kommer ledningarna att hålla sig under 70 grader vid drift (gränsen)

Om det är 10 A skydd i centralen så får inte belastningströmmen överstiga detta och då blir det än lägre.

Edit: här kanske folk som kan sin matlagning kan tipsa om vad som är vettigt och behövligt.

A avh67f skrev:
Det är bra då det är en inställning som ingen förutom installatören ska justera i efterhand. Det ger möjlighet att överskrida ledningarnas belastningsförmåga med brandrisk som följd.
Vilken installatör?

Det är INTE effektbegränsningen i hällen som ska skydda ledningarna för överbelastning utan det är gruppsäkringarna som ska skydda ledningarna.

Edit:
Vi har en häll på 7400 W kopplad på två faser, alltså "kräver" 16 A, nej vi har inte aktiverat effektbegränsningen på hällen, ugnen är på 3600 W, alltså "kräver 16 A, men vi har bara C13 dvärgbrytare till både hällen och ugnen. Dvärgbrytarna har aldrig löst ut.

Redigerat:
A
Hej

Utan begränsningen skulle hällen inte gå att använda alls med de förutsättningar som råder.
Se 433.1 i elinstallationsreglerna.

Rätt inställd säkerställer begränsningen villkor 1 som håller strömmen under skyddets märkström.
Bägge villkoren ska vara uppfyllda samtidigt.

Vi vet dock inte något om trådstartarens anläggning.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.