Tjenna!

Är så att jag har en kronbrytare, som går till 2 dimbara lampor, men dessa vill jag såklart kunna styra från soffan...

Problemet jag stöter på är att jag vill forsätta kunna använda knapparna på väggen, samtidigt som jag har kontrollen från resten av lägenheten.

Alltså samma funktion denna brytare har: https://www.kjell.com/se/sortiment/.../nexa-infalld-fjarrstrombrytare-1000-w-p50446.

Då hade jag först en tanke om att jag skulle sätta 2 såna bakom brytaren, men såg sen att man helst skulle ha upp till en halvmeter mellan varje brytare.

Några tips? :)

L Leif i Skåne skrev:
Sätt en Plejd då kan du ha så många tänd och släck som du vill ha, men du kan också sitta i soffan och tända, dimma med din mobil eller "paddan"
[länk]
Plejd är bra, den rekommenderar jag också.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack för tipset! :)

Finns det ingenting man kan koppla till Nexa fjärrkontrollen? har såna till resterande uttag och brytare, så hade varit snyggast och kunna styra allt från samma kontroll om möjligt

Nexa har inga dimmers för två kanaler och som kan ersätta en kronbrytare. Det närmaste du kommer är WMR-3000 som är en brytare med två kanaler som kan används i kronkopplingar.
Kräver neutralledare för inkoppling.

Peter2400 Peter2400 skrev:
2st [länk]

Och en sådan här, [länk]
Kan bli tufft att få in detta i en dosa, men det skulle ev. kunna gå med en förhöjningsram.

E etompau skrev:
Kan bli tufft att få in detta i en dosa, men det skulle ev. kunna gå med en förhöjningsram.
Nu vet vi ju inte vad TS har för armaturer, men det går ofta få plats med den vid takdosan.

Nu vet vi ju inte vad TS har för armaturer, men det går ofta få plats med den vid takdosan.
Ja det är kanske det enklaste. Det går att mecka ihop lite olika lösningar med dessa sändare&mottagare.

Jag har två Nexa (WMR.1000) i samma dosa bakom en brytare.
Inga större problem.
Jag ställde frågan till NEXA innan jag kopplade in (=en elektriker som även monterade dosa/drog tråd) och fick svaret att det oftast fungerar men det är inget de garanterar.
Det har fungerat för mig under 4 år nu. Det enda "fenomenet" jag upptäckt är att den ena kan missa signalen om man tänder eller släcker båda samtidigt.

En sak man bör tänka på är att inte koppla in båda brytarna på en kronbrytare (fick jag som råd) - en dubbeltrapp är dock OK.

Japp att ha mottagarna kloss intill varandra brukar fungera. Är imponerad av att du fick in två mottagare i dosan+väggbrytare.

Detta hade jag själv funderat på om det var möjligt, har gjort nya kanaler i taket då vi byggde om lite i lägenheten, och kommer en elektriker i slutet av veckan och ska dra nya lampan + ett vägguttag.

Men man kan alltså sätta dessa i taket också? :) För det löser ju alla mina problem :D

T tqr skrev:
Jag har två Nexa (WMR.1000) i samma dosa bakom en brytare.
Inga större problem.
Jag ställde frågan till NEXA innan jag kopplade in (=en elektriker som även monterade dosa/drog tråd) och fick svaret att det oftast fungerar men det är inget de garanterar.
Det har fungerat för mig under 4 år nu. Det enda "fenomenet" jag upptäckt är att den ena kan missa signalen om man tänder eller släcker båda samtidigt.

En sak man bör tänka på är att inte koppla in båda brytarna på en kronbrytare (fick jag som råd) - en dubbeltrapp är dock OK.
Är det bättre att ha en trappbrytare då för att få separata ingångar då eller? :S

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.