4 350 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Oansluten skyddsjord i utomhuskabel
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Tack för alla svar, mycket bra diskussion!
Jag hade tänkt att använda en 2-ledad kabel, typ 2g1,5 som elmont föreslår, men hittade ingen - trodde därför inte att det existerade i handeln. Det hade helt klart blivit snyggare lösning, men som Bo.Siltberg påpekar så kan ju någon frestas att skippa skyddsjorden vid ett eventuellt framtida byte av armaturen.
Sammantaget verkar det på era svar som att reglerna säger att det alltid ska vara skyddsjordat, men att praxis är lite flytande om det gäller en dubbelisolerad apparat.
Jordfelsbrytare känns dock obligatoriskt för utomhusel - och det finns även i detta fall.
Jag hade tänkt att använda en 2-ledad kabel, typ 2g1,5 som elmont föreslår, men hittade ingen - trodde därför inte att det existerade i handeln. Det hade helt klart blivit snyggare lösning, men som Bo.Siltberg påpekar så kan ju någon frestas att skippa skyddsjorden vid ett eventuellt framtida byte av armaturen.
Sammantaget verkar det på era svar som att reglerna säger att det alltid ska vara skyddsjordat, men att praxis är lite flytande om det gäller en dubbelisolerad apparat.
Jordfelsbrytare känns dock obligatoriskt för utomhusel - och det finns även i detta fall.
Jag känner mig fortfarande förvirrad angående jordfelsbrytare på äldre hus. Måste jag alltså montera jordfelsbrytare i följande scenario?
Snickaren byter fasad och plockar ner en utomhusarmatur. Jag kommer och sätter upp en ny armatur på samma plats som den gamla och klammar dessutom kabel till en ny extra armatur 3 m därifrån. Huset är från början av 1900-talet utan jordfelsbrytare. Ett jobb som borde gå på en timma på plats tar istället minst 3 timmar om jordfelsbrytare krävs.
Ursäkta off-topic men detta har jag missat i så fall.
Snickaren byter fasad och plockar ner en utomhusarmatur. Jag kommer och sätter upp en ny armatur på samma plats som den gamla och klammar dessutom kabel till en ny extra armatur 3 m därifrån. Huset är från början av 1900-talet utan jordfelsbrytare. Ett jobb som borde gå på en timma på plats tar istället minst 3 timmar om jordfelsbrytare krävs.
Ursäkta off-topic men detta har jag missat i så fall.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Jag valde EKLK eftersom den är styvare än EKK och därmed lättare att sätta rakt. Biledaren anslöts till skyddsledaren (som i sin tur hängde i luften) - tänkte att om man någon gång drar fram skyddsjord till eluttagen i sovrummet så ska det bara vara att ansluta skyddsledaren från lampkabeln så är det färdigt sen. Kanske i och för sig ger en falsk säkerhet i nuläget..Ljus skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Att skyddsjorda manteln på EKLK står visserligen i produktstandarden men tillför ingenting i denna enkla installation.
Klicka här för att svara