Byggahus.se

Eldosa efter kakling

1. B
    Medlem · Stockholm · 34 inlägg

bagster

Medlem
    Hejsan!
    Håller på att kakla för första gången och har en fundering hur jag löser elen. Kaklet bygger ju lite så hur gör jag med dosan i väggen så jag kan sätta uttaget utanför kaklet sen?

2. B

bagster

Medlem
    Glömde närbilden också. Sen en annan fråga när jag ändå är igång. Är det alltid samma avstånd mellan de två skruvarna som håller fast vägguttaget? Elen nu är från -71 och tänkte sätta dit en aningen fräschare uttag.

tack på förhand!

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 498 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    • Laddar…
  4. B

bagster

Medlem
    perfekt! Tack för topppensvar! :)

5. M
    Medlem · Västra Götalands län · 2 110 inlägg

Müssli

Medlem
    Jag tror de allra flesta elektriker hade struntat i de 3-4 (?) mm det handlar om. 13 mm lär det inte bli iaf.
    Det är svårt att se på bilden men det ser ut som en dosa som heter VP-2. Om det är det kan du troligtvis skruva ut den blå ringen de mm som behövs. Är det inte en sån dosa hjälper det tyvärr inte att skruva på ringen.

6. U
    Medlem · Skåne · 2 371 inlägg

Uffe A

Medlem
    Kan väl röra sig om kaklet + fix ca 8-9 mm. finns ju tunnare distansringar också

7. M

Müssli

Medlem
    Det här med distansringar har varit uppe förut. Jag är en av många som i princip aldrig använder det och absolut inte om det bara ska kakel+fix på.
    Den enda gången jag använder det är om dosan sitter för långt in och jag ska skruva upp Renovabrytare.

Det är definitivt inte fel att använda distansringar, snarare tvärtom. Fast jag undrar lite över nyttan med dem i det här fallet.

• Laddar…
  8. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det vore mer intressant att få veta varför du inte använder distansringar.

Det finns två skäl som anförts på forumet
    - Isolera mot brännbara eller ledande byggnadsdelar, dvs grundregeln om inga enkelisolerade ledare löst i byggnadsdelar.
    - Ge uttag och strömbrytare ett mekaniskt stöd.

Detta kan ju diskuteras, men bör i så fall först ställas mot kostnaden för en distansring...

9. M

Müssli

Medlem
    Det har inget med kostnader att göra. Själv använder jag VP2-dosor så jag behöver inga distansringar.
    Sen tycker jag inte det tillför något som i det här fallet, det finns inget som kan börja brinna och om man vet hur man monterar ett uttag så behövs inget extra mekaniskt stöd.

10. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Jo det har med kostnader att göra ifall man ska ödsla tid på att diskutera och fundera över saken, om vad andra tycker och under exakt vilka villkor man kan strunta i ringen. Det har heller ingenting med kunskaper att montera ett uttag utan ifall doshålet är tillräckligt snävt för att ge stöd till uttaget.

11. Mikael_L
    Medlem · 42 073 inlägg
    Visst har det med kostnad att göra.
    Det tar tid att köpa ringar på grossisten, att hämta dom från bilen, att montera dom osv.
    Tid är pengar, det behöver inte ta mycket tid, men är ändå utan tvekan ett moment till. Sen tillkommer också kostnaden för distansringen.

När kan vi strunta i ringen då?

Enda gången jag skulle kunna se att jag 100% kan motivera krav på distansring (om jag t.ex. skulle agera besiktningsman) är om springan mellan doskant och apparat någonstans överstiger 12,5mm.
    Då klarar inte kombinationen dosa/apparat IP20, vilket är den lägst tillåtna kapslingsklass vi har i bostäder och lokaler.

Börjar man att klaga på springor av mindre dignitet hamnar man på ett sluttande plan.
    Var tänker jag mig då min egna godtyckligt satta gräns?
    11mm, 4 mm, 1mm, 0,02 mm ???

12. B

bagster

Medlem
    Hej! Utlovade efterbilder kommer här. Jag köpte distansringar men när elektrikern kopplade in spisen så tog han eget initiativ och satte dit uttaget. Kan tog bara en bit slang istället för distansringen som jag köpt och slutresultatet blev ju iaf bra :)

tack för alla tips och resonemang!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.