Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det är så du ska koppla.

Du måste dock se över anslutningarna i toppklämmorna. Det ser inte ut som att alla ledare verkligen bottnar. De ska kunna tryckas in längre, så du har kanske skalat av lite för lite - det ska vara 12 mm.

Behöver du göra om så klipp och börja om från början. Det går att vicka och dra ur ledarna men det är inte värt slitaget på fingertopparna och ledarna blir lite skadade. Har du fler toppklämmor så träna gärna på en. Bättre att du tränar med de 10 meter du köpte än med de "skarpa" ledarna i dosan för ganska snart blir de för korta ;)

Lite övriga synpunkter är att den bruna stumpen gärna kunde få vara 5 cm längre, det underlättar montaget lite att slippa dra i hela paketet med toppklämmor. Och eftersom dessa toppklämmor är lite besvärliga att byta så hade du kunnat använda en fyrpolig för neutralledaren. Det funkar ju nu men försvårar senare komplettering med en extra neutralledare, t.ex till en ny dimmer som kräver nolla.
Hej Bo.
Nu har jag losssat på klämmorna och skalat 12mm och nu verkar dom bottnat. Bytte ut klämmas på nollan till en fyrpolig. Ser det bättre ut nu?
 
  • Eluttag med skalade kablar och fyrpolig klämma efter justering, mot tapet med blommönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkablar anslutna till en fyrpolig klämma inne i eldosa; bla, brun och jordtrådar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Takarmatur utan skyddslock med öppna kablar synliga, monterad på en takbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett öppet eluttag med utsatta kablar och en demonterad kontakt mot en tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att se då bilderna är suddiga men jag tror det är bra nu. Ska man vara petig, och det är jag ofta, så har du skalat den vita för mycket - man ser lite väl mycket av kopparen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Svårt att se då bilderna är suddiga men jag tror det är bra nu. Ska man vara petig, och det är jag ofta, så har du skalat den vita för mycket - man ser lite väl mycket av kopparen.
Jag tyckte också det Bo. Så jag kortade ner koppartrådarna strax efter jag tog bilden jag delade. Nu ser man inte kopparn iallafall. Men i övrigt tycker du att det ser okej ut? Jag måste köpa en ny förhöjningsram dock, klantade mig och gjorde hål för sladden från eluttaget på fel sida.Se bifogade bilder. Sen diffade det lite i storleken nån millimetrar så det vart lite fult runt kanterna. Ska man ta lite vit latexfog bara eller?
 
  • Vit vägg med ljusknapp och synligt hål på fel sida för eluttaget samt tapetmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldriven strömbrytare med felplacerad förhöjningsram och synlig kabel på tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterad ljusströmbrytare med felplacerad sladdhål och synlig fog runt kanterna på tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jodå du har gått i mål (y) Hålet där på sidan står nog pall för ett finger så dosan bör fortfarande hålla IP20 som det ska...men givetvis byter du för det ser ju inte snyggt ut.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jodå du har gått i mål (y) Hålet där på sidan står nog pall för ett finger så dosan bör fortfarande hålla IP20 som det ska...men givetvis byter du för det ser ju inte snyggt ut.
Härligt. :D Okej. Ja men exakt, det ska jag göra, håller med om att det inte ser så snyggt ut. Du ska ha ett stort tack Bo för all hjälp!! Om du har några VVS relaterade frågor så får du mer än gärna fråga. Är certifierad VVS montör med 8 års erfarenhet. Tack en än gång!!!
 
A Avemo skrev:
Med hyfsad säkerhet kan man gissa att blå är nolla, gulgrön är jord, svart är inkommande fas, brun är utgående fas till vägguttaget och vit är tändtråd till lampan. Jorden och nollan har ingen funktion för brytarens del. De är endast skarvade på brytarens extraplintar.

Du visar ingen bild på dimmern, men har den bara två anslutningar så skall svart och brun in på den ena och vit på den andra. Blå och gulgrön måste skarvas i någon kopplingsklämma i stället för extraplintar om sådana saknas på dimmern.
Tack för hjälpen!! :D
 
E etompau skrev:
Det är diametern (arean) på kopparledaren som är viktig, inte hur stor ytterdiametern på kabeln är, även om det hänger samman.
Tack för hjälpen!
 
tommib tommib skrev:
Det där är wago 773. Den fungerar också men du måste vara mer noga med att räta ut alla kardeler så att alla följer med in i kontakten. Du kan titta uppe i den genomskinliga delen att alla är med. Se till att följa skalanvisningen.
Tack för hjälpen!!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.