Öppen kabeldragning med röda och gröna sladdar som hänger löst på en stenvägg i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej! Vi hyr ett hus och mitt i vardagsrum väggen hänger detta ut. Vet nån vad det kan vara för sladdar? Och jag undrar vad man kan göra åt dom.. kan man snurra ihop och sätta lock på ? Undrar vad det är för spån som gjort jobbet här..

L
Ser ut som något hempyssel och gammalt enligt färgerna ,
Vet du vad s.k. sockerbitar i el-sammanhang är , sätt sådana på alla ändar och rulla ihop på väggen med en tavla framför , då är allt borta , gör inget mer för det är hyresvärdens problem

tommib
Jag skulle nog be hyresvärden fixa det snarast. Så där får det inte se ut i en lägenhet och det är anläggningsinnehavaren (ägaren) som har ansvaret för att den är säker. Tyvärr drabbas hyresgästen om man anmäler till ESV eftersom anläggningen kan beläggas med nyttjandeförbud.

Välkommen till forumet!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L
tommib tommib skrev:
Jag skulle nog be hyresvärden fixa det snarast. Så där får det inte se ut i en lägenhet och det är anläggningsinnehavaren (ägaren) som har ansvaret för att den är säker. Tyvärr drabbas hyresgästen om man anmäler till ESV eftersom anläggningen kan beläggas med nyttjandeförbud.

Välkommen till forumet!
Sticker nog ut hakan rätt så bra här nu
Nu är det väl så att konsekvent skrämma folk med en massa regler och förbud och nyttjandeförbud av anläggningar enligt de eller de föreskrifter , som i all ära behövs för en säker el är väl bra ,
Det är ju inte första gången du har framfört det på ett sådant sätt , iof en del som påpekats är ett måste för åtgärd , inget fel i det . men att så tydligt gå efter boken kanske inte är bra ,
utan kanske säga att det inte är bra utan se till att det ordnas på ett bra sätt

Det är ju något annat än vanlig 240.

L
R RoBo skrev:
Det är ju något annat än vanlig 240.
Möjligt att det är några högtalarkablar , men går inte att se på avstånd , därav på med avslut

Be hyresvärden att snarast åtgärda detta på ett säkert sätt. Skriftligen. Skriv även att du sänker hyran tills detta är åtgärdat. Frågan är hur mycket sänkning som är skälig. Det kan du kanske googla fram själv.
Om det nu är så att du inte har ett ordinarie kontrakt eller det är något annat konstigt då får du väl först ta reda på vad det är. Jag frågar såhär för en seriös hyresvärd skulle knappt hyra ut sådant.

tommib
L Liteavvarje skrev:
Sticker nog ut hakan rätt så bra här nu
Nu är det väl så att konsekvent skrämma folk med en massa regler och förbud och nyttjandeförbud av anläggningar enligt de eller de föreskrifter , som i all ära behövs för en säker el är väl bra ,
Det är ju inte första gången du har framfört det på ett sådant sätt , iof en del som påpekats är ett måste för åtgärd , inget fel i det . men att så tydligt gå efter boken kanske inte är bra ,
utan kanske säga att det inte är bra utan se till att det ordnas på ett bra sätt
I vanlig ordning är det lite svårt att förstå exakt vad du menar. Om du avser det jag säger om nyttjandeförbud så var det inte alls meningen att skrämma TS. Det handlade om att påpeka att lagen här är synnerligen skev och potentiellt straffar någon som anmäler en felaktighet.

Tycker du att det är rimligt att hyra ut en lägenhet som ser ut sådär? Tyvärr är situationen troligen så som Thomas beskriver den ovan, hyresvärden är inte seriös.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
W
Öhh.. har du ens frågat hyresvärden?

L
Tommib

Som du skriver :: i vanlig ordning inte förstår vad du menar : och då tänker jag på , vad du menar med vanlig ordning , enär dom flesta tar till sig det jag framför på ett sätt som bekräftar förståelse , eller frågar vad som menas med det
Så ska du tänka till lite om att man ska inte dra allting till 100% och hänvisa till något skriftligt för att skydda sig själv , utan det kommer som en krypto , Jag har inte sagt det , bara läst : du är inte extrem i detta , det finns fler här som inte kan stå för något , utan gömmer sig bakom någon skrift , så det blir en form av kanske ,, eller , variant inte bra
Klart att det inte är OK med en massa sladdar som hänger ut från väggen , det ska åtgärdas på ett för omständigheterna bra sätt och av den som utfört det eller hyresvärd , vem det nu är .

Högtalarkablar är väl ingen dum gissning för de röda och gröna, men vad är då den svarta och den grövre grå? Gissar att den grå är en elkabel och i så fall kan den medföra en inte obetydlig risk om den är inkopplad i andra änden. Är de färgglada sladdarna högtalarsladdar borde andra änden finnas i två olika hörn av rummet.

Hyr ni huset privat och värden inte finns på orten skulle jag be en händig kompis om hjälp. Det där är nog inte så svårt att reda ut egentligen.

Tar du lite närbilder på sladdändarna finns säkert någon som kan avgöra vad det är.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Fin vägg.

tommib
L Liteavvarje skrev:
Tommib

Som du skriver :: i vanlig ordning inte förstår vad du menar : och då tänker jag på , vad du menar med vanlig ordning , enär dom flesta tar till sig det jag framför på ett sätt som bekräftar förståelse , eller frågar vad som menas med det
Så ska du tänka till lite om att man ska inte dra allting till 100% och hänvisa till något skriftligt för att skydda sig själv , utan det kommer som en krypto , Jag har inte sagt det , bara läst : du är inte extrem i detta , det finns fler här som inte kan stå för något , utan gömmer sig bakom någon skrift , så det blir en form av kanske ,, eller , variant inte bra
Klart att det inte är OK med en massa sladdar som hänger ut från väggen , det ska åtgärdas på ett för omständigheterna bra sätt och av den som utfört det eller hyresvärd , vem det nu är .
Du skriver på ett sätt som är svårtolkat. Du använder multipla bisatser och ett onödigt krångligt språk. Det brukar gå att förstå men kräver att man läser flera gånger.

• Gilla
TT4F och 8 till
  • Laddar…
Och väldigt likt en som blev "bannad" för någon månad sedan i ett någorlunda närliggande forum :thinking:

L
tommib tommib skrev:
Du skriver på ett sätt som är svårtolkat. Du använder multipla bisatser och ett onödigt krångligt språk. Det brukar gå att förstå men kräver att man läser flera gånger.
Finner det märkligt att du inte kan tolka skriften som tydligen är skolad i skrift och formalia , klara du inte så får du fråga , men varför förstår andra det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.