Hej!

Har en tråd i renovering men fick tipset att ställa frågan här.

Jag ska dels riva en vägg där ett uttag sitter, har utanpåliggande eldragning (dock går en kabel genom väggen på 11cm som ska rivas) och då är frågan vad jag behöver vidta för åtgärder? Måste elektriker komma hit och flytta det uttaget, inget man får göra själv antar jag?

Eluttag med utanpåliggande eldragning i ett hörn nära en vägg som ska rivas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra frågan är om det bara är att koppla ur nuvarande spis vid rivning om huvudströmbrytan slås av? Kommer det bli bökigt att koppla in ny spis och häll eller vad behöver ändras då?

Eluttag med utanpåliggande eldragning och synlig kabel genom en vägg.
Skapa konto

Uttag spis

En elcentral med säkringar, mätare och uttag på en vägg som ska renoveras.
Skapa konto

O
Spisen verkar vara monterad med stickpropp. Då ska du inte behöva stänga av strömmen. Men för säkerhetsskull så kan du göra det.
Det ser ut som spisen vill gå på 230v
Så din nya spis måste också gå på 230v
Ledningen till spisuttaget sitter klamrad på väggen en bit åtminstone. Så länge kabeln sitter klamrad på väggen så kan du lossa den därifrån. Men går den in i en dosa eller i väggen så blir det bökigare. Så länge du är försiktig så händer ingenting. Du kommer att ha kabeln hängandes den försvinner inte.

Den övre bilden är svår att avgöra själva uttaget är sådant som sitter helt på väggen. Då kan man misstänka att matningen till det kommer från en kabel på väggen. Men man vet aldrig. Det är inte omöjligt att det sitter en ledning i väggen. Man måste öppna för att veta. Sitter matningen till uttaget på väggen så kan bli lättare att ta bort
Ta en bild på uttaget utan locket och lägg ut här på forumet. Tänk på säkerheten stäng av strömmen innan du lossar locket på uttaget. Kolla att det inte finns nån spänning

• Gilla
Jonhal
  • Laddar…
Ett kort svar är att du behöver en elektriker för att ta bort detta vägguttag, det är ett behörighetskrävande arbete. Det kan vara enkelt eller lite besvärligt. Det beror på var kablarna tar vägen. På din beskrivning låter det som att gruppledningen vidarekopplas via detta uttag och då behöver ju ledningen skarvas ihop någon annanstans.

Vad ska du göra för arbete vid spisen? Ska spisuttaget också bort vid renovering?

När man river väggar mellan rum och kök , då kan man tvingas byta uttag till jordat i angränsande rum. Det måste göras en riskbedömning eftersom ojordade vägguttag kan hamna intill diskbänken eller jordade vitvaror.

I det här fallet skulle jag även rekommendera att elektrikern monterar en jordfelsbrytare.

Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.