Byggahus.se

Kabel till spabad?

1. L
    Medlem · Skåne · 263 inlägg

lobbin

Medlem
    Vi har fått ett 3-fas uttag monterat av elektriker men tänkte inte på att fråga om sista biten mellan uttaget och badet.

Har inte fått tag på honom idag så jag frågade en annan bekant elektriker som sa att det funkar med vanlig EKK så länge man lägger biten under mark i gul slang. Stämmer det?

Totalt handlar det om cirka 1m under gräs från badet till väggen och sedan 1,5m upp på väggen till uttaget.

2. E
    Medlem · jämtland · 20 828 inlägg

elmont

Medlem
    Ingen EKK i mark, inte ens i en slang, skaffa en stump typ EKLK
    Ps
    och lägg den i den gula slangen.

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 510 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Om du har fått ett uttag (om du verkligen menar uttag och inte anslutningsdosa) monterat på väggen så behöver du en flexibel anslutningskabel. EKK är inte en sådan. Det låter mer som att du behöver en gummikabel. Det beror också på hur den ansluts till badet. Är anslutningen där avsedd för installationskabel eller anslutningskabel?

Gummikabel bör du inte lägga i rör i mark. Om gummikabel är lämplig så använd H07xx så tål den att trampas på i gräset.

4. L

lobbin

Medlem
    Jo, jag menar uttag, en vanlig röd handske. Hur vet jag om badet är avsett för installationskabel eller anslutningskabel? Hittar inget online och säljaren hänvisar till elektriker. Badet kommer på fredag, så då har vi facit. :)

5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 510 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Skicka tillbaka badet om säljaren inte vill svara på dina frågor. Det är ett ofog att hänvisa till elektriker och antyder att badet inte riktigt är anpassat för svenska förhållanden. Det är bara dumt att köpa grisen i säcken och på Fredag inse att du kanske behöver 1x40 A...

• Laddar…
  6. L

lobbin

Medlem
    Hehe, riktigt så illa är det inte. Det är ett svenskmonterat bad för 3-fas 16A. Det var mest biten om kabeltyp som han hänvisade till elektriker.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.