Byggahus.se

Oansluten skyddsjord i utomhuskabel

1. Buildgates
    Tillbyggare · Hallands län · 351 inlägg

Buildgates

Tillbyggare
    Detta är en fråga om vad som gäller vid elinstallation.

Nyligen satte jag upp en utelampa på fasaden utanför sovrummet. Kabeln drogs från ett eluttag i sovrummet, via 1-polig brytare, rör genom väggen, utomhuskabel (c:a 2-3 m) till själva armaturen. Kabeln jag använde var EKLK 3G1,5.

Nu till kruxet: Eluttaget i sovrummet var ojordat och skyddsjord var heller inte framdragen. Skyddsjorden i kabeln fick därför ligga oansluten inne i väggdosan. Armaturen på utsidan av väggen var av plast och dubbelisolerad och skulle alltså inte skyddsjordas. Så även här fick den framdragna skyddsjorden ligga oansluten inne i armaturen. Dock markerade jag tydligt med en lapp fasttejpad på skyddsjorden att den var oansuten.

Är detta ok, dvs finns det gränsfall där detta är en acceptabel lösning, eller är det endast skyddsjordat punkt slut som gäller för all utomhusel (även om skyddsjorden ej behövs)?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är inga problem med det , jag brukar förorda plastisar till äldre hus , är vanligt att det inte finns jord ut på dom

3. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 12 112 inlägg

Demmpa

Husägare
    Nej, det är inte ok, all (nydragen) el (230V) utomhus ska ha skyddsjord framdragen samt att all el utomhus ska obehörigen skyddas av jordfelsbrytare.

• Laddar…
  4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Håller med dig till viss del , vad är det som reglerar det, en armatur som är fimärkt ska inte jordas , det vet vi , senario en ny kabel ska ut till en armatur från en dosa i väggen , finns ingen jord , men ledningen är torr och ska bytas , hur gör man då ? är det förbjudet ? sedan i samband med det , måste en JFB sättas upp ?

5. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 023 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    En dubbelisolerad apparat behöver inte ha jord framdragen så där har du fel.

6. Bästa svaret

Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 512 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det handlar om nyinstallation av en lampa här, inte underhåll. Alla kopplingspunkter, även där skyddsjord inte behövs, ska ha en skyddsjordsledare framdragen, och givetvis inkopplad i matande ände. Lampan kanske senare byts mot en som är avsedd att skyddsjordas.

Men jag skulle inte hårddra det i fall som detta. Det är formellt fel men jag tycker du har hanterat avsteget nöjsamt i och med märkningen.

Edit: Och numera krävs även JFB för fast ansluten belysning så Demmpa har rätt på alla punkter.

7. M
    Medlem · Västra Götalands län · 2 110 inlägg

Müssli

Medlem
    Det hade jag inte koll på. Så nyinstallation av t. ex. en armatur i plast med inbyggd rörelsevakt (på ett gammalt hus) måste föregås av jordfelsbrytare?

8. H
    Moderator · Stockholm · 44 340 inlägg

hempularen

Moderator
    Stämmer det verkligen?

9. E
    Medlem · jämtland · 20 829 inlägg

elmont

Medlem
    Jag skulle väl se det som en mindre utökning samt dra en 2g1,5 för att undvika ev framtida misstag.

• Laddar…
  10. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    2x1.5 är ett alternativ. Frågan är vad som är bäst, om det spelar någon roll. Någon som kopplar in en lampa avsedd att skyddsjordas utan att jorda den pga av skyddsledare saknas eller tror att den blir skyddsjordad trots att det sitter en lapp på skyddsledaren att den inte är inkopplad?

Det kan vara svårt att motivera och hantera avsteg från reglerna. Men en betydande faktor i detta fall är ju en armatur som kanske byts vart 5-10:e år och som dessutom kanske sitter högt där man normalt inte når den.

11. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 12 112 inlägg

Demmpa

Husägare
  12. Mikael_L
    Medlem · 42 176 inlägg
    Men dom kraven gällde bara eluttag, först för allmänbruk, sen utökades till att gälla alla uttag.

Men hur är det nu med utgåva 3 av elinstallationsreglerna, är det JFB-krav även på fast inkopplade ljusarmaturer, och kanske annan fast inkopplad utrustning.

13. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Elinstallationsreglerna för JFB är sedan Maj något förenklade, och utökade. Vi har ju haft långa diskussioner om hur de gamla reglerna egentligen skulle tolkas :) Nu är det mer tydligt.

411.3.3 Ytterligare fordringar för uttag samt fordringar för matning av flyttbar elmateriel
    avsedd att användas utomhus

I växelströmssystem ska tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte
    överstiger 30 mA anordnas för:
    – uttag med högsta märkström 32 A som används av lekmän och avsedda för allmänbruk, och
    – flyttbar elmateriel med högsta märkström 32 A för användning utomhus.

Detta avsnitt gäller inte för IT‑system i vilka felströmmen vid ett första fel inte överstiger 15 mA.

ANM – Tilläggsskydd för likströmssystem är under övervägande.
    Sv ANM – Se även Elsäkerhetsverkets föreskrifter om krav på jordfelsbrytare.

411.3.4 Ytterligare fordringar för kretsar med ljusarmaturer i TN- och TT-system

Tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA ska anordnas för kretsar som matar ljusarmaturer i bostäder.

Glöm dock inte att lägga kraven i föreskrifterna på detta, dvs JFB för alla uttag <= 16 A i bostäder, grundskolor, förskolor, fritids- eller daghem oberoende av om de används av lekmän.

14. Ljus
    Husägare · 744 inlägg

Ljus

Husägare
    Även om det ligger i gränslandet skulle jag kunna tänka mig en 3g1.5 OM gulgrön klipps bort i lampänden så att det tydligt framgår att skyddsjord saknas. Även om det leder till omdragning den dagen den dubbelisolerade plastarmaturen byts ut.

15. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Ett problem är att att biledaren i eklk inte får kontakt med jord. Det kanske inte är ett jätteproblem på en tråfaśad. Men det finns sammanhang när man gärna vill ha kabelmanteln skyddsjordad av säkerhetsskäl eller ur störningssynpunkt.

Redigerat 26 sep 2017 21:50
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.