G
Tveksamheter i detta skåp ? Eller med nån inkoppling? Kanske svårt att se på bilderna tacksam för tips ser det normalt ut eller katastrof ?

• Öppet elskåp med säkringar, automatsäkringar och kopplade kablar, fråga om korrekt installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med flera säkerhetsbrytare och ledningar, fråga om korrekthet i installationen.
    Skapa konto
  • Elektriskt skåp med öppet säkringsblock, ledningar och jordfelsbrytare, fråga om korrekt installation.
    Skapa konto
  • Elskåp med säkringspanel och ordnat kablage som eftersträvar synpunkter på installationen.
    Skapa konto
Den är inte gjord av en yrkesman men jag ser inga grova fel. Den är ju inte färdig heller.

- JFBn är kopplad upp o ned mot vad man brukar göra.
- Dvärgarna på nedre raden är också upp o ned vilket kan behövas om man befarar kondens, men denna central ser inte ut att sitta så till. Och det motiverar inte att JFBn är upp o ned.
- Man behöver ju inte ta upp några kondenshål i botten på kapslingen, de finns redan ;) Den kabelmantel som inte når innanför kapslingen måste åtgärdas.
- Man kan ha fler synpunkter på utförande och materielval, det beror på anledningen till din fråga.

G
Tack för snabbt svar hur menar du med upp och ned med jfb ? Och material val inga bra grejer va ?

G
Ja den har varit med förut kanske dumt att inte ta med det här i samma tråd ? Dom fen tidigare

5
Mig gör det väl inget men kanske moderaterna.

Förutom det å vad jag förstår av vad du sa i den andra tråden så var centralen inget du skulle ge dig på själv utan ville veta hur allt fungerar.

Dra upp denna kabel så att manteln avslutas på insidan av skåpet.

• Elcentral med öppet kabelskydd och kablar markerade med röd cirkel.
    Skapa konto
Mikael_L
Och om kabeln inte går att dra upp något mer så köper du en 16mm kabelförskruvning + kontramutter, borrar upp hålet till 16mm (gärna så nära väggen som möjligt) och så vips har du kabelmanteln helt OK i förskruvningen.

Du skulle kunnat fundera på att haft förskruvningar överallt också.

Om centralen är i en dammig eller fuktutsatt miljö ska det vara så, om den sitter i normal torr inomhusmiljö så har du valt onödigt hög kapslingsklass på centralen, och dessutom förstört den kapslingsklassen genom att inte använda förskruvningar.

5
Sen har klammern till kabeln i mitten gått av, så kabeln hänger, klammern till den vita brevid verkar vara för stor.
Gruppering av säkringarna, inget som är någon fara direkt men det blir lite rörigare.
Sen är jag orolig för hur avskalningar och fastsättningarna av kablarna är till plintar och skenor.
Nu gör du det där på eget bevåg och eget ansvar och du är fullt medveten om att det krävs behörighet för den typen av elarbete.

G
Är det något fel på fastsättningarna till skenor och plintar ?

5
G Garanti skrev:
Är det något fel på fastsättningarna till skenor och plintar ?
Inget jag ser utifrån en bild, men iom att du har missat en hel del och är väldigt osäker på vad du gör så säger jag så.
Inget av illa mening

Det syns inga uppenbara fel, mer än det som redan påpekats. Men det lite udda sättet att dra matning till/från jordfelsbrytaren och fasskenan på översidan av säkringarna indikerar att detta troligen är utfört av någon som saknar kunskap för att bygga en central. Därmed kan det finnas andra grova fel som inte syns på bilderna.

Genom att titta på bilder kan man oftast inte säga att det är rätt, men man kan ev. hitta fel.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
5
Och jag menade moderatorerna inte moderaterna :rofl:

Du verkar använt gummikabel till anslutningen av motorskyddet till höger nedtill det är inte normalt och förstärker ytterligare känslan av hempul och exemplen på det i bilden är ju många. Nu kan allt vara någorlunda rätt ändå sett till att allt sitter fast och inga farliga felaktigheter osv dessutom som sagt svårt att avgöra på bild. Men nog är det ett rejält taffligt jobb på många sätt, du kanske kan ordna till en del ändå och inte lämna de mest graverande spåren efter dig.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
G
Ingen som kan speca från 1 till ? Vad dom ska åtgärdas för att det ska vara okej

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.