Står i begrepp att renovera tvättstugan och då kommer elen göras om lite. Idag finns det en trefasbrytare som man plockat ut en fas ur till tvättmaskinen. Man använder alltså trefasbrytaren för att bryta en fas. Tanken var att ersätta brytaren med en kopplingsdosa och dela upp det till tre olika enfasgrupper. En för tvättmaskinen, en för torktumlaren och en för resten av uttagen i tvättstugan. Kan man göra på det sättet och ha nollan gemensam för alla tre grupperna eller kan den bli "överbelastad"? I dagsläget sitter det tre 16A säkringar men tanken var att säkra ned till 10A.

När jag öppnade brytaren såg jag att en kabel såg oroväckande svart och bränd ut. Vad kan det bero på? När jag slog av och på brytaren utan skalet på märkte jag att det verkade vara lite glappt och det "knastrade" när jag slog av/på. Kan detta eventuella glappet ha orsakat varmgång?

Bifogar lite bilder

Trefasbrytare med en svart och bränd kabel samt andra kablar anslutna, tecken på glapp och varmgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal trefasbrytare på vägg med en kabel inkopplad och tecken på slitage och smuts.
Skapa konto
Öppnad trefasbrytare med synliga kablar och tecken på svärta och skador inuti.
Skapa konto

Varmgången beror med all säkerhet på en klantig anslutning i sockerbiten. Alla kardeler verkar inte finnas med under skruven.

Brytaren är ju kass också, så det är en god ide att ersätta den med en kopplingsdosa där man kan grena av till tre separata enfasledningar till tre separata uttag. Så länge det verkligen är tre olika faser i trefasgruppen så blir inte nollan överbelastad.

Kontrollera noga att allt är rätt kopplat. Du har en röd N-ledare som är klart misstänkt. Se en skymt av en biledare som ev agerar skyddsjord. I värsta fall får du nöja dig med två faser, eller byta trefaskabeln.

• Gilla
Slugge och 2 till
  • Laddar…
Skall börja med att säga att kopplingen i brytaren ser skum ut.

I princip kan man göra som du skriver. Pga. fasföskjutningen mellan faserna i en trefasgrupp, så blir strömmen i nollan aldrig större än strömmen i en av faserna. Drar du ex. 10A från en av faserna, så blir strömmen även i nollan 10A. Drar du sedan dessutom 10A, ur en annan fas, så minskar strömmen i nollan. Drar du samma ström ur alla faserna, så blir strömmen noll i nollan.

MEN på bilden ser det lite märkligt ut. Du har en blå, troligen nolla, från tvättmaskinen, som går kopplad till en röd via sockerbit. Om jag ser rätt. Dessutom så går jordledaren från maskinen bara till höljet.

I äldre installatioiner är jord ibland röd. Men det är inget man kan lita på (aldrig någonsin).

Det jag ser här får mig att misstänka att du inet har någon noll fram till den här brytaren. Att du bara har 3 faser och skyddsjord.

Och så har man tagit en "fulnolla" genom att koppla nollan fråm maskinen till jord. Ev. är höljet (och därmed tvättmaskinen) jordat genom att biledaren i matande kabel också är kopplad till höljet. Detta är inte ett godkänt sätt att jorda.

Detta måste du utreda innan du ger dig på någon uppdelad trefasgrupp. Vad är den Röda ledaren, nolla eller jord?

Hur är brytaren jordad?

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
tommib
Jag gissar att det är en fyrledare som kommer där. Då blir det en tvåfasgrupp med två separata uttag. Tre faser kräver att du byter matningen.

Tack för svar. Jag öppnade upp och kollade igen och det stämmer mycket riktigt att det är biledaren som är skyddsjorden här. Jag följde kabeln hela vägen till centralen, på vägen satt en kopplingsdosa i taket i källaren. På bilden är det de tre säkringarna längst till höger som avses. Man kan alltså konstatera:

*Biledare=jord
*Röd=nolla
*Svart, grå och grön/blå=fas.

Jag skulle klara mig med två faser men eftersom jag tolkar era svar som att biledaren inte får agera skyddsjord så behöver en omkoppling ske i centralen. Jag kan pula lite med el själv men när det gäller arbete i själva centralen så överlåter jag det åt proffs. Där går min gräns.

Tack för alla svar som sagt!

• En uppsättning säkringar i en elcentral med färgkodade kablar och kopplingsdosa ovanför, fokus på högra delen.
    Skapa konto
  • Elektrisk kopplingsdosa i källartak med kablar anslutna till säkringarna till höger och märkning av ledare som jord, nolla och fas.
    Skapa konto
  • Elcentral med säkringar och kablar, tre säkringar till höger med markerade jord, nolla och fasfärger.
    Skapa konto
  • Elektrisk kopplingsdosa med kablar i färgerna röd, blå, svart och grön/gul indikerar jord, nolla och fas.
    Skapa konto
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
tommib
Klokt att känna sina egna begränsningar. Biledaren får inte vara PE, det är riktigt. Eftersom du ändå tar in en elektriker så kan du byta hela matningen på en gång och på så sätt få en trefasgrupp. Ev är det annat som behöver göras samtidigt ändå?

Förenkla så mycket du kan för elektrikern genom att plocka undan och städa där hen ska jobba så går det snabbare. Du kan ju fråga om du kan borra hålen för klammer, alt förlägga ett VP-rör den tänkta kabelsträckningen.

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.