G
Hej hur kopplar jag in dom som är nedfällda gröna ej inkopplade ska skenan sitta uppe nere ?

• Oanvända gröna jordfelsbrytare ovanför ledningar i en elcentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Garanti skrev:
Hej hur kopplar jag in dom som är nedfällda gröna ej inkopplade ska skenan sitta uppe nere ?
Här är ett fall som jag direkt ber dig att anlita en elektriker. Har du gjort hela centralen själv?

• Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
G
Hej tack för snabbt svar dock så hjälpte det inte skärsilt mycket men endå tack det löste sej ju endå

• Elcentral med märkt kablage och komponenter, inklusive säkringar och jordfelsbrytare.
    Skapa konto
Vad skall du koppla in och hur? Det finns större fallgropar i en central än att en skena sitter fel. Är det en fasskena du skall koppla in? Berätta lite mer så får du bättre svar. Annars låter det som att @SiggeEklund har det rätta svaret.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
G
Senaste bilden som laddades upp är det korrekt kopplat i den centralen ?

Se till att du förstår dig på skillnaderna mellan din central och bilden du visar.

• Gilla
daala
  • Laddar…
G
Och skillnaderna skulle kunna vara ? Förutom storlekarna på säkringarna och om det är 3 fasbrytare ?

G
Hur menar du med att förstå sej på skillnaderna ?

Här ser det ut att vara ett fatalt fel,
Närbild på en normcentral med öppna säkringshållare och elektriska kablar i olika färger.
Skapa konto

Men bilden kan ljuga, en bild mer uppifrån där man ser nedre säkringarnas övre anslutning kan bekräfta/dementera om det är ett fatalt fel eller inte.

G
Nej dom är inte kopplade på säkringarna nej

tommib
Tja, om du börjar med att beskriva hur din central är uppbyggd och hur den skiljer sig från den från Kjell (tror jag bilden är från) så kan vi börja där.

Du kan också beskriva varför det som Demmpa visar är potentiellt katastrofalt fel.

Din fråga, hur man kopplar in "de gröna" och var skenan ska sitta är så grundläggande ställd att det inte just nu finns förutsättningar för att du ska kunna göra detta på ett säkert sätt.

Du måste förstå var skenan ska sitta och varför, annars skulle jag å det bestämdaste avråda dig från kopplingar i centralen.

• Gilla
Poontus
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Här ser det ut att vara ett fatalt fel,
[bild]
Men bilden kan ljuga, en bild mer uppifrån där man ser nedre säkringarnas övre anslutning kan bekräfta/dementera om det är ett fatalt fel eller inte.
kollar man på hela bilden så ser man ju faktiskt vart den blå tar vägen

tommib
Blå ja, men svart och brun ser rätt misstänkta ut.

• Gilla
Pumba och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Blå ja, men svart och brun ser rätt misstänkta ut.
Ah nu är jag med....

Vad är det som går i dom gulgröna slangarna? Elkablar i gulgrön, blå och svart färg anslutna till en kabelklämma.
Skapa konto

Biledare till tex eklk? Om det är det så är det fel sedan flera år tillbaka. Vilken färg ska det vara idag på biledarens slang?
Ja, det finns nog en del elektriker som gör fel på den biten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.