12 143 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Kan man seriekoppla två st 12V-ledlister och driva med 24V drivare?
Hej!
Har ett gäng ca 1m långa 12V vita ledlister i en trappa som är parallellkopplade en och en till en drivare på 12V (varje ledlist har en egen kabel som går till en kopplingsbox).
Jag skulle vilja koppla dessa till IKEA's Trådfri-system men IKEA's drivare är på 24V. Min tanke är att ta mina lister två och två och koppla dom i serie och sen till 24V drivaren.
Kan man göra så?
Har ett gäng ca 1m långa 12V vita ledlister i en trappa som är parallellkopplade en och en till en drivare på 12V (varje ledlist har en egen kabel som går till en kopplingsbox).
Jag skulle vilja koppla dessa till IKEA's Trådfri-system men IKEA's drivare är på 24V. Min tanke är att ta mina lister två och två och koppla dom i serie och sen till 24V drivaren.
Kan man göra så?
Utan att veta exakt data på slingorna och nuvarande drivdon, så går det nog inte att ge ett säkert råd. Om slingorna är identiska, så finns det en chans att det fungerar med seriekoppling, men utan att veta detaljerna, så är det bara ett antagande tyvärr.
Listerna är lite olika längd.
Men slingan verkar vara 3xdioder-klippmärke-3xdioder osv. Så med min inte helt färdigtänkta strategi består slingorna av en massa 3xdioder i serie och dessa är sen parallellkopplade.
Om jag kopplar två lister i serie hoppas jag på 24v istället för 12v.
Men slingan verkar vara 3xdioder-klippmärke-3xdioder osv. Så med min inte helt färdigtänkta strategi består slingorna av en massa 3xdioder i serie och dessa är sen parallellkopplade.
Om jag kopplar två lister i serie hoppas jag på 24v istället för 12v.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bör fungera.
Enklast är att mata i mitten av dom båda slingorna, +24 in på en slinga, samma singa - byglas till nästa slinga + och - på denna slingan till - 24. Det ger minimal kabeldragning då.
Bara att testa, lycka till. Glöm inte att rapportera här.
Enklast är att mata i mitten av dom båda slingorna, +24 in på en slinga, samma singa - byglas till nästa slinga + och - på denna slingan till - 24. Det ger minimal kabeldragning då.
Bara att testa, lycka till. Glöm inte att rapportera här.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Generellt sett så är det inte säkert att det går att seriekoppla. Många led lampor innehåller en switchande driver, som omvandlar den matande konstanta spänningen till konstant ström. Själva led elementet drivs av en konstant ström, ex 350 mA.
Om det sitter en switcande driver så kan man inte seriekoppla, dessa drar ström i korta pulser, och ingen ström mellan pulserna, två seriekopplade kommer inte att ha sina strömpulser samtidigt, och går det inte ström genom den ena så blir det ingen ström till den andra.
Hör ser man på bilden att konverteringen till konstant ström (nåja, konstant är ju relativt), sker med ett strömbegränsande motstånd, den drar alltså ström hela tiden, den energi som inte lampan kan tillgodogöra sig, blir värme i motståndet.
Då kommer en seriekoppling att fungera under förutsättning att båda slingorna drar ungefär lika mycket ström.
Om det sitter en switcande driver så kan man inte seriekoppla, dessa drar ström i korta pulser, och ingen ström mellan pulserna, två seriekopplade kommer inte att ha sina strömpulser samtidigt, och går det inte ström genom den ena så blir det ingen ström till den andra.
Hör ser man på bilden att konverteringen till konstant ström (nåja, konstant är ju relativt), sker med ett strömbegränsande motstånd, den drar alltså ström hela tiden, den energi som inte lampan kan tillgodogöra sig, blir värme i motståndet.
Då kommer en seriekoppling att fungera under förutsättning att båda slingorna drar ungefär lika mycket ström.
Jag anser att largab´s svar är det korrekta. Det kommer troligen fungera helt OK ifall de båda slingorna är lika långa.
Är de inte lika långa så kommer de vilja dra olika ström (pga sin uppbyggnad) och den ena får då mer än 12V och den andra mindre än 12V. Och ju större längdskillnad desto större spänningsskillnad och till sist pajar nåt.
Är de inte lika långa så kommer de vilja dra olika ström (pga sin uppbyggnad) och den ena får då mer än 12V och den andra mindre än 12V. Och ju större längdskillnad desto större spänningsskillnad och till sist pajar nåt.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Längden spelar väl ingen roll, hela ”slingan” blir hursom 12Volt, prova, smiter vitröken ut så brukar det vara över.
På motståndet ser ut att stå 151 = 150 ohm det ger i serie med 3 dioder c:a 14 mA genom dioderna 12-(3,3Vx3)/150=14mA
Varje del TS hade var 1m lång = 60st dioder/3 =20st x 14 mA = 280mA. Vid två seriekopplade blir strömmen den samma vid 24 Volts matning.
Vissa Led-chip har framspänningsfall 3,5 V och då blir strömmen 10 mA genom 3st
Varje del TS hade var 1m lång = 60st dioder/3 =20st x 14 mA = 280mA. Vid två seriekopplade blir strömmen den samma vid 24 Volts matning.
Vissa Led-chip har framspänningsfall 3,5 V och då blir strömmen 10 mA genom 3st
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Får nog hålla med, dioderna är parallellkopplade,
Men borde ju gå att mäta sig fram till om du lägger ihop bägge, Ohms lag.
Men borde ju gå att mäta sig fram till om du lägger ihop bägge, Ohms lag.