12 143 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Kan man seriekoppla två st 12V-ledlister och driva med 24V drivare?
När jag satt där med mina nyköpta 30W trådfri-drivare och kliade mig i huvudet hur tusan jag skulle kunna matcha detta så dom blev lika långa parvis gjorde jag ett försök enligt detta https://www.google.se/amp/s/amp.reddit.com/r/tradfri/comments/8bothm/trådfri_led_driver_disassembly/ dvs slaktade en drivare och tog ut chipet som dimmar och har kontakt med trådfri.
Och det funkar! Hur enkelt som helst. Styr nu listerna via mobil och tråfrifjärrkontroller. Har låtit den stå med full effekt ett par timmar och min effekt ett par timmar och det verkar fungera
. Borde vara totalt 4,8Wx0,8mx11st=42W.
Och det funkar! Hur enkelt som helst. Styr nu listerna via mobil och tråfrifjärrkontroller. Har låtit den stå med full effekt ett par timmar och min effekt ett par timmar och det verkar fungera
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Så länge ledlisterna fyller sig funktionT Provrundan skrev:När jag satt där med mina nyköpta 30W trådfri-drivare och kliade mig i huvudet hur tusan jag skulle kunna matcha detta så dom blev lika långa parvis gjorde jag ett försök enligt detta [länk] dvs slaktade en drivare och tog ut chipet som dimmar och har kontakt med trådfri.
Och det funkar! Hur enkelt som helst. Styr nu listerna via mobil och tråfrifjärrkontroller. Har låtit den stå med full effekt ett par timmar och min effekt ett par timmar och det verkar fungera. Borde vara totalt 4,8Wx0,8mx11st=42W.
[bild]
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Ta det där 3 ord saktareredarn skrev:
Ganska viktigt.
Du kan klippa isär och koppla ihop så du får lika många dioder i varje “grupp” uppdelat på flera smålistet och ha två grupper fysiskt mycket nära varandra, sedan seriekoppla grupperna. Sämre lösning är att parallellkoppla ett motstånd med den kortare gruppen. Dioder & resistorer påverkas olika av värme så inte idealiskt.
Klicka här för att svara