Hej!

Jag har tittat igenom ett antal trådar på forumet (jag är ju ny här), men jag har inte sett svar på mitt dilemma.

Jag har försökt byta en 1-pol trapp. Jag läste på först och är tämligen säker på att jag kopplat rätt. Då ska det funka, men eftersom det inte funkar är det en rimlig tanke att jag trots allt gjort fel. Då ville jag återställa det hela genom att koppla in den gamla trapp-brytaren, precis som det var från början. Gjort så och det fungerar fortfarande inte. Varken lampan, som brytaren ska styra, eller det eluttag som finns direkt under denna fungerar.

Detta var på torsdag eftermiddag och jag hörde av mig till en elektriker som menade att han kunde svänga förbi under fredagen. Ingen elektriker dök upp så nu tänkte jag ta nya tag själv - om det nu är möjligt (med tanke på det skumma resultatet ovan). Därav besöket här på forumet. Vad jag inte förstår är de två grå tändtrådarnas funktion för eluttaget nedanför. Jag menar, om fasen (två vita trådar, tvinnade kopplade till ingång P) är intakt, varför funkar inte eluttaget?

Är det rimligt att tro att problemet ligger utanför dosan för brytaren? Säg om fasledaren av någon anledning har lossnat från eluttaget under bytet av brytare ovanför?

Tacksam för eventuella tankar.

God Jul! :)

// Paul

F
Välkommen till forumet!
Ta några bilder på hur det är kopplat nu, och gärna om du har från innan du ändrade.
Sätt dig in i hur hela kretsen är kopplad, från kopplingsdosa till uttag, så ska det säkert gå fint att reda ut.
Du skriver att du har två tvinnade ledare i P-ingången. Ledare ska normalt sett aldrig tvinnas ihop i en utgång. Otvinnade, noggrant skalade, en ledare per hål ska det vara.

5
5
Har du ingen spänning på nån av de trådar du har i apparatdosan så ligger felet innan, det r därför du måste mäta dig fram att du i huvudtaget har någon spänning fram.

Bilder och kopplingsschema.

Inte glömt att sätta tillbaka / slå på säkringen igen ? Är säkringen hel ?

Tack för allt engagemang! Som sagt, det konstiga är att det inte fungerar även efter det att jag återställt saker och ting, med den gamla brytaren, så att det ser ut som det gjorde förut (när det fungerade). Jag får ordna med en multimeter och återkomma. :)

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Inte glömt att sätta tillbaka / slå på säkringen igen ? Är säkringen hel ?
Hel säkring (andra eluttag och lampor som ligger på samma fungerar - finns det en säkring i eluttaget?).

F fredrik.johansson skrev:
Välkommen till forumet!
Ta några bilder på hur det är kopplat nu, och gärna om du har från innan du ändrade.
Sätt dig in i hur hela kretsen är kopplad, från kopplingsdosa till uttag, så ska det säkert gå fint att reda ut.
Du skriver att du har två tvinnade ledare i P-ingången. Ledare ska normalt sett aldrig tvinnas ihop i en utgång. Otvinnade, noggrant skalade, en ledare per hål ska det vara.
När jag försökte koppla den nya brytaren, som har två hål per ingång, hade jag dem otvinnade som sig bör. Så var det inte på den gamla brytaren. Det var tvinnat i ursprungligt skick (hus från 60-talet), och när jag återställde gjorde jag på exakt samma sätt (även om återställningen konstigt nog inte resulterade i en fungerande lösning).

Går inte att svara på och ge dig råd om du inte har bilder på det.
Både hur det gamla såg ut och hur det nya är kopplat

Bilder på baksidan av brytare så man se ev märkningar

P pH73 skrev:
Tack för allt engagemang! Som sagt, det konstiga är att det inte fungerar även efter det att jag återställt saker och ting, med den gamla brytaren, så att det ser ut som det gjorde förut (när det fungerade). Jag får ordna med en multimeter och återkomma. :)
Köp ännu hellre än spänningsprovare (en sådan med två prober, inte en ”penna”). Det minskar radikalt risken att göra fel när man mäter.

• Gilla
50procent
  • Laddar…
5
Lättast är ju att du plockar bort uttaget så ser du om matningen kommer därifrån och då kan du se om det här släppt.
Antingen så kommer matningen uppifrån från en dosa ner till brytare och uttag eller så kommer det nerifrån från uttaget och upp. Eventuellt så har du kanske ett uttag på andra sidan väggen som matar uttaget och brytareb som inte funkar. Men det är ju bara gissningar om man inte ser hur det ser ut :)
Om du nu inte vill lägga upp en bild eller mäta om du ens har spänning fram

Elektriska kablar genom rör, med text som beskriver att de två vita är tvinnade från början.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk dosa med två vita tvinnade kablar märkta "P" och två omarkerade gråa kablar.
Skapa konto
Grön Schneider elektrisk komponent med kretsschema och märkningar, omgiven av anteckningar.
Skapa konto

Här kommer efterfrågade bilder. :)

Dubbelkolla så att de två grå verkligen är de som går till den andra brytaren.

Det finns en variant som kallas sparkoppling också, som man kan använda för att spara på trådarna, förutsatt att man har tillgång till fas i bägge ändarna. Det kanske inte är fallet hemma hos dig, men värt att nämna.

Schematisk illustration av elinstallationer som visar korskoppling och sparkoppling för en lampa och uttag.
Skapa konto

Bernieberg Bernieberg skrev:
Köp ännu hellre än spänningsprovare (en sådan med två prober, inte en ”penna”). Det minskar radikalt risken att göra fel när man mäter.
En penna kan vara väldigt praktisk om man inte har tillgång till jord (tråd eller vattenrör) att mäta mot och vill avgöra vad som är fas och vad som är nolla.

Däremot för att kolla om det är spänningslöst rekommenderar jag ett instrument med trådar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.