M
hej!

Är inte här för att diskutera elsäkerhet utan för att diskutera hur man skulle kunna göra en sådan här installation fackmannamässigt.
Har ännu inte hittat en elektriker som har orken att åka hit för två stackars uttag, men jag letar vidare.

Bor utsocknes så elektrikern kommer få resa 1h T/R för att komma hit, verkar ha avskräckt en del.

Rum: tvättstuga
Kabeltyp: EXQ 5G2,5 till kopplingsdosa & EXQ 3G1,5 (ev. 2,5) till resp. uttag.
Typ av förbrukare: tvättmaskin & torktumlare
Inkommande kopplingspunkt i rummet: 3-fas arbetsbrytare med nolla och PE.
Mål: avlasta L2 där båda nu är inkopplade och istället förlägga dem på L1 och L3.
Inkoppling förbrukare: 230 stickpropp

Får man dra en 5G2.5 från arbetsbrytaren till en kopplingsdosa och därifrån gå vidare till respektive eluttag men med varsin fas, delad nolla och delad PE?

Kan man på något tillåtet sätt undgå kopplingsdosan?

Måste man ansluta och dra fram alla tre faser, eller kan man klippa av den tredje som inte ska användas?

Wagoklämmor kommer antagligen användas i kopplingsdosan.

Faserna kommer från olika grupper.

Valet av kabel blev EXQ då jag läst att den är tillräckligt styv för att bli snygg utanpåliggande och den är lämplig för fast installation både inom- och utomhus.

Har säkert glömt skriva med något, men uppdaterar senare i så fall. Bifogar även en något rörig ritning.

Edit: vill inte ta bort arbetsbrytaren då den sitter mitt på väggen, en kopplingsdosa där hade sett ännu jävligare ut :)

• Handritad elektrisk kretsschema för koppling av uttag med 5G2,5 och 3G1,5 kablar från arbetsbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Går det inte att dra ut två treledare ur arbetsbrytaren och skippa dosan?

M
A Avemo skrev:
Går det inte att dra ut två treledare ur arbetsbrytaren och skippa dosan?
Det går, men rent estetiskt så blir det ganska oläckert.
Har också tänkt den tanken.

Principiellt ser jag inga problem med det du vill göra. Du behöver inte dra fram tre faser om du bara skall använda två. Men varför övergången från 2,5 mm² till 1,5 mm²?

Hej !

Du kan gå direkt från arbetsbrytaren med en 5-ledare(om du inte har en 4-ledare) till en tvättmaskinsdosa där du gör en fast anslutning med dragavlastning för båda maskinerna. Om du endast har 5-ledare så isolerar du den sista fasen.
Jag antar att tvättstugan räknas som ett torrt utrymme, har du bild får du gärna lägga upp så man får en bild av hur det ser ut.

M
A Avemo skrev:
Principiellt ser jag inga problem med det du vill göra. Du behöver inte dra fram tre faser om du bara skall använda två. Men varför övergången från 2,5 mm² till 1,5 mm²?
Egentligen finns det ingen bra anledning, det blev nog bara så för att jag tänkte på att förbrukarna max kan nyttja 10A (pga enheternas effekt).
Men det blir nog 2.5mm2 på allt istället.

M
S SiggeEklund skrev:
Hej !

Du kan gå direkt från arbetsbrytaren med en 5-ledare(om du inte har en 4-ledare) till en tvättmaskinsdosa där du gör en fast anslutning med dragavlastning för båda maskinerna. Om du endast har 5-ledare så isolerar du den sista fasen.
Jag antar att tvättstugan räknas som ett torrt utrymme, har du bild får du gärna lägga upp så man får en bild av hur det ser ut.
Hej!

Problemet är att det skall vara två uttag med olika faser som matar dem, för att helt riskfritt kunna köra båda maskinerna samtidigt.

Men jag tror inte man får ihop inkopplingen av PE på något bra sätt då?

Om förbrukarna nöjer sig med 10 A och säkringarna är på 10 A räcker det oftast med 1,5 mm². Så du kan använda 1,5 mm² till allt också. Visst är det ok att byta area, men det verkar onödigt.

5
M Marcussjogren skrev:
Hej!

Problemet är att det skall vara två uttag med olika faser som matar dem, för att helt riskfritt kunna köra båda maskinerna samtidigt.

En skruvplint alt wago där du drar ihop jorden i dosan

M
A Avemo skrev:
Om förbrukarna nöjer sig med 10 A och säkringarna är på 10 A räcker det oftast med 1,5 mm². Så du kan använda 1,5 mm² till allt också. Visst är det ok att byta area, men det verkar onödigt.
Kan inte 1.5mm2-kabeln vara lite för sladdrig för att få snygg när det är lite längre sträckor?
Även om det givetvis är ok enligt reglerna :)

M
5 AlmostDwarf skrev:
En skruvplint alt wago där du drar ihop jorden i dosan
Mjo men får man plats med det i ett uttag? Kanske man får :-)

5
M Marcussjogren skrev:
Mjo men får man plats med det i ett uttag? Kanske man får :)
Men du skulle väl gå ifrån en dosa till uttagen?

M Marcussjogren skrev:
Hej!

Ja, men har du en trefasgrupp från centralen som du visat på din ritning så kan dessa två maskiner ha varsin fas men gemensam nolla och jord.
Du behöver inte ha varsitt eluttag utan du klipper kontakterna på tvätt och tork och kopplar in direkt i en dosa avsett för just detta. Då räcker det med en kabel från arbetsbrytaren. Dosan har färdiga anslutningsplintar.

M
5 AlmostDwarf skrev:
Men du skulle väl gå ifrån en dosa till uttagen?
S SiggeEklund skrev:
Ja, men har du en trefasgrupp från centralen som du visat på din ritning så kan dessa två maskiner ha varsin fas men gemensam nolla och jord.
Nu pratar vi nog lite om varandra här :)

@AlmostDwarf - Ja, med kopplingsdosa är det inga konstigheter hur det ska gå till :)

@SiggeEklund - Jag trodde du pratade om hur jag skulle kunna lösa inkopplingen till båda uttagen utan att gå via en kopplingsdosa. Därav mitt svar om hur vida man kan gå vidare med kablarna, men jag missförstod dig nog :)
Ja absolut - det skulle man ju också kunna göra.

• Gilla
SiggeEklund
  • Laddar…
Se bara till att gruppen från centralen är en riktig trefasgrupp och inte byglade från samma fas, eftersom dom har en gemensam nolla och jord. Och att gruppen såklart täcks av jordfelsbrytaren.

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.