Elkabel med märkning synlig för bedömning av lämplighet för utomhusbruk och uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte bara sätta dit jordade uttag och propp för utomhus bruk.
Om kabeln funkar.

1-fasuttag alltså, för att reda ut många frågor.

• Gilla
lillefar
  • Laddar…
Mikael_L
Det där är gummikabel som är utmärkt för att ha som skarvsladd, fungerar bra både utomhus, i verkstad och andra krävande miljöer.

Men, det är en 4-ledare, så du har en ledare för mycket till en vanlig skarvkabel för helt vanliga enfasiga uttag och stickproppar. Nu finns det liksom inget förbud mot att bara klippa bort det som syns av den svarta ledaren och använda kabeln som en vanlig skarvsladd om man vill, och om kabeln fortfarande ryms i genomföringen till den stickpropp och skarvuttag man tänker använda.

Nästa grej är att kabeln bara har arean 1mm², och man brukar använda 1,5mm².
Men just skarvkablar kan ha mindre area, men jag har fått för mig att de då måste begränsas i längd. 2 meter går i alla fall bra.
Vi får se om någon annan forumist har lite mer info här.

5
L lillefar skrev:
[bild]

Tänkte bara sätta dit jordade uttag och propp för utomhus bruk.
Om kabeln funkar.
Kabeln funkar men det ser ut som att det bara är 1mm2.
Dela den i två och gör 25 m längder av den i sådana fall. Klipp av den oanvända ledaren så nära manteln som möjligt, tänk på att skyddsjorden ska vara den längsta ledaren när du kontakterar den.

tommib
Önskemålet här var väl att använda de överblivna 50 metrarna som en lång skarvkabel. Det är mycket olämpligt i och med kabeldimensionen och hade varit olämpligt även om det hade varit 1,5 kvmm.

Kort sagt, kabeln är för klen för att göra en så lång skarvsladd.

tommib
5 AlmostDwarf skrev:
Kabeln funkar men det ser ut som att det bara är 1mm2.
Dela den i två och gör 25 m längder av den i sådana fall. Klipp av den oanvända ledaren så nära manteln som möjligt, tänk på att skyddsjorden ska vara den längsta ledaren när du kontakterar den.
Det enda som händer då är att det blir en extra skarv på den i praktiken 50 m långa sladden :/

Tack återigen för alla svar.

Jag låter den nog vara.

Mikael_L
Ja det är lite tråkigt att ha 50 meter utmärkt gummikabel över, som är svår att finna vettig användning för.

Den är utmärkt till att ansluta VVB, trefasmotorer osv, med effekter uppåt 3-4kW. Men alltså som lite kortare anslutningssladd. Jag kör gärna den kabeln och dimensionen till diverse fläktar och andra motorer, bara de inte drivs med frekvensomriktare (som kräver EMC-tät kabel).

Men annars är det en ganska udda fågel, 4g1 gummikabel, en typ/dimension som inte används nästan någon annanstans.

• Gilla
lillefar
  • Laddar…
5
tommib tommib skrev:
Det enda som händer då är att det blir en extra skarv på den i praktiken 50 m långa sladden :/
Förvisso, det kan hända, men å andra sidan så finns det kabelvindor på 1.0 mm2 å 20 m.

Tanken var mest att använda den till belysning i barnens pulkabacke, behövs typ 10 meter kabel. Det som var smidigt var att jag behöver trä den genom ett hål i carporten på typ två cm. Jag tror jag chansar lite.

• Gilla
john68
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nästa grej är att kabeln bara har arean 1mm², och man brukar använda 1,5mm².
Men just skarvkablar kan ha mindre area, men jag har fått för mig att de då måste begränsas i längd. 2 meter går i alla fall bra.
Vi får se om någon annan forumist har lite mer info här.
Det stämmer för skarvsladdar med märkströmmen 16 A (IEC 60884).
5 AlmostDwarf skrev:
Förvisso, det kan hända, men å andra sidan så finns det kabelvindor på 1.0 mm2 å 20 m.
Visa mig en sådan. Om den har märkströmmen 10 A så räcker det med 1.0 mm² men då är frågan hur de säkerställer att man inte belastar mer än så. Inbyggd automatsäkring kanske?
L lillefar skrev:
Tanken var mest att använda den till belysning i barnens pulkabacke, behövs typ 10 meter kabel. Det som var smidigt var att jag behöver trä den genom ett hål i carporten på typ två cm. Jag tror jag chansar lite.
Det är inte helt klockrent men tillräckligt bra för juletider tycker jag.

5
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Visa mig en sådan. Om den har märkströmmen 10 A så räcker det med 1.0 mm² men då är frågan hur de säkerställer att man inte belastar mer än så. Inbyggd automatsäkring kanske?

Det är inte helt klockrent men tillräckligt bra för juletider
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Det är inte helt klockrent men tillräckligt bra för juletider tycker jag.
[länk]

[länk]

Finns nog fler om man söker, ja de har alla termosäkring.
Finns även en 20m på en av länkarna, men om det är en felskrivelse låter jag vara osagt.
Max effekt 2300 w (utrullad då förstås)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
5
Äsch det blev visst ett citat av allt i mitt förra inlägg

5
Men det står där :p

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.