Jag har köpt ett hus där strömmen varit avstängd i över ett år och fast jag inte tillträtt än har jag pratat med kraftbolaget om återanslutning. De säger att eftersom det varit avstängt så länge måste jag få en behörig elektriker att intyga att det är säkert att slå på elen.

De ville inte säga mer precist vad de kräver för standard, bara att de vill skydda mot att något hänt under tiden som det varit avstängt. Jag är ganska nervös inför detta eftersom anläggningen visserligen inte verkar ha blivit mycket sämre sedan det stängdes av, men med tanke på skicket var den dålig redan innan.

Är det någon som vet vad regler och praxis säger, måste det uppfylla samma krav som vid nyinstallation eller räcker det med att inte vara akut farligt? Eller är det helt upp till den enskilde elektrikerns omdöme?

Det vore bra att veta för att kunna planera vad som ska göras i huset.

Den auktoriserade elfirman ska kontrollera att anläggningen är säker. Och lämna in en föranmälan om återinkoppling. Det är regelverket från när installationen uppfördes som gäller. När elnäts bolaget fått föranmälan så ges ett installationsmedgivnande till elfirman som intygar att installationen är säker med att skicka in färdiganmälan till elnätsbolaget.

Är delar av anläggningen dålig be elektrikern koppla ur den eller de dåliga delarna. Så det som är ok kan återinkopplas.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skulle nog vilja påstå att det blir upp till den enskilde elektrikerns omdöme och tyckanden.

Hen ska väl egentligen tillse att anläggningen uppfyller kraven i lagstiftningen att den inte är farlig eller orsakar skada på person, djur eller egendom.
Och i detta fallet gäller det hela anläggningen då.

Dock att saker är t.ex. fult monterade, eller gamla ska hen egentligen inte klanka ner på. Men sen finns det ju personer till allt ...

Själv skulle jag slagit ner på:
* Trasiga grejer så spänningsförande delar går att komma åt, ja alla saker som innebär att det går att komma åt spänningsförande del.
* Ej Fastsatta saker så det finns risk att dra ur kablar osv.
* Helt fel kabelval (typ telefonledning, högtalarkabel) samt felaktig avsäkring.
* Felaktiga kopplingar, ja då tänker jag på typ tvinna ihop och tejp och annat likn skit.

Det är typ sådant här som man brukar stöta på på riktiga vidriga hempularanläggningar.

Jag skulle inte bry speciellt mig om vilka färger det är på ledare, särskilt om det är ett gammalt hus.
Jag skulle inte heller bry mig om gamla saker som verkar fungera OK
Riktigt gamla ledningar (äldre än 50-talet) som numera är i riktigt riktigt dålig skick och utgör en fara hamnar i en gråzon. Egentligen borde det krävas utbyte, men å andra sidan, hade huset aldrig haft elen avslagen så hade det aldrig uppstått ett tvingande krav utav denna sort ...

Slutligen. Elektrikern borde kunna lite snabbt bara klippa ner delar som är under all kritik, och fixa minimalt, innan hen skickar färdiganmälan.

• Gilla
Qvanten och 1 till
  • Laddar…
Jag hade nog dessutom låtit isolationsmäta anläggningen innan jag spänningsatte igen, i alla fall om det har stått kallt under tiden och är en äldre anläggning.

• Gilla
Qvanten och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja en vanlig "kontroll före idriftagning" borde också egentligen ingå.
Främst då att kolla kontinuitet mot jord och utsatta delar samt meggning.

• Gilla
Qvanten
  • Laddar…
Tack för alla svar, då har jag ett litet hum om vad som gäller. De delar som ser bäst ut är utanpåliggande textilkablar som i alla fall ser bra ut, sämre är hempulning som går från dåligt till värre. Allra sämst är provisorier som får de sämsta hempulningarna att se stabila och säkra ut.

Jag anser att alltihop behöver bytas ut, men jag vill ta så mycket som möjligt i samband med att huset renoveras så jag slipper göra det två gånger.

Be elektrikern koppla bort det som inte är säkert så är det inga problem. Det tar kanske någon timme och är inget säker så ska han inte koppla in nått alls.

• Gilla
Qvanten
  • Laddar…
Mikael_L
I alldeles värsta fall, och om du har tänkt att sen blåsa ut allt direkt, så kan elektrikern klippa bort allt, dvs skrota hela nuvarande säkringsskåp, och sen sätta upp en liten byggplatscentral, eller ev bara 3 säkringar och en JFB som matar en trefashandske.
Då har du byggström i huset, och kan börja byggarbetena direkt, bara med tillfälliga kablar till där ström behövs för tillfället.

• Gilla
Qvanten och 1 till
  • Laddar…
tommib
Om läget är sådant så hade jag lätt gjort det som Mikael_L skriver, dvs bett elektrikern kapa ner allt och bara dosa av huvudledningen från mätaren i en liten kapsling med 3x16 A, JFB och en handske. Därefter byggcentral och skarvsladdar till det som behöver matas.

Jag var på väg att fråga om ni skulle bo i det medans ni håller på men om det bästa du har är textilkablar (låt vara i ok skick) så skulle jag inte våga använda det alls utan då får man göra sig omaket med tillfälliga matningar.

• Gilla
Qvanten
  • Laddar…
Jag hade hoppats på att kunna behålla textilkablarna tills vidare, eftersom den bl.a. matar cirkulationspumpen och det vore trevligt att få värme i huset. Alternativet är att låta elektriker sätta upp en ny gruppcentral och dra matning till CP och trefasuttag därifrån.

Det kanske är lika bra att ge upp hoppet om det gamla och riva ner det själv och sedan låta elektrikern börja från scratch.

Om det är gummiisolerade textilkablar hade jag absolut kopplat bort/förbi alla sådana innan jag började renovera och banka i väggar. Där kablarna är avmantlade så isoleringen är i luften förvandlas isoleringen lätt till damm när det skakar. Klamra en tillfällig kabel till pumpen lite grovt.

• Gilla
Qvanten
  • Laddar…
Q Qvanten skrev:
Jag hade hoppats på att kunna behålla textilkablarna tills vidare, eftersom den bl.a. matar cirkulationspumpen och det vore trevligt att få värme i huset. Alternativet är att låta elektriker sätta upp en ny gruppcentral och dra matning till CP och trefasuttag därifrån.

Det kanske är lika bra att ge upp hoppet om det gamla och riva ner det själv och sedan låta elektrikern börja från scratch.
Du behöver säkert inte vara så dyster i din syn och inte heller ta ut det värsta i förskott. Eftersom det krävs ett formellt jobb via elektriker mot leverantören kan du ju som sagt utnyttja denne lite för din del också.

Ni kan gå igenom vad som är så fel att det inte kan vara kvar och sen lätt kolla, prova det du vill ha kvar av korrekt originalinstallation. Inte fel att som skrivits också ordna ett trefasuttag någonstans tidigt där det inte stör och som du kan nyttja framöver om du river vidare.

Man ska inte överdriva problemen med en gammal anläggning. Eftersom du menar inom rimlig tid rusta upp bör det räcka med en koll och bortkoppling av rena felaktigheter.

• Gilla
Qvanten
  • Laddar…
När vi fick en ny mätning och elcentral i stugan (försäkringsärende) så ville inte elektrikern koppla in det befintliga systemet. Istället satte han ett uttag vid centralen och skarvade på en bit kabel med stickpropp på de två gamla blykablarna som utgjorde elsystemet i huset. Sen var det upp till oss om vi ville stoppa i stickpropparna eller inte...

Rätt eller fel kan man säkert diskutera, men vi hade iallafall ström till vägguttag, kyl och lampor under tiden vi renoverade (och drog nya kablar).

• Gilla
Qvanten
  • Laddar…
Det är några veckor innan jag tillträder så jag får fundera på hur jag gör, just nu lutar jag åt att ta bort det provisoriska och låta elektriker bestämma om resten. Om den dömer ut alltihop får jag kolla om någon annan elektriker ser annorlunda på det.

Tack för alla tips, råd och uppmuntran!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.