Fairlane
Hej,

Igår lyfte jag ner torktumlaren från tvättmaskinen för att kunna felsöka den senare. Torktumlaren var fast ansluten in kopplingsdosa, så jag bröt mot lagen och kopplade ur den själv. En sak jag då såg som störde mig är att man klämt in två ledare i samma hål på Wagon, en EK och en FK. Det kan väl aldrig vara ok? För mig kändes det som en slö "jag har bara en Wago 222-3, och 4 ledare så jag klämmer in de istället för att köpa rätt utrustning". Har jag rätt att man inte ska göra så? Jag har lite Wago 221-5 som jag kan byta till. Det är förvisso inte lagligt, men det borde bli säkrare och jag ringer inte en elfirma för detta...

Det skall absolut inte vara mer än en tråd i en wago anslutning.

Jag hade köpt en Wago 221-5 och skalat kablarna rätt och sen aldrig mer tänkt på det...

Har du bara koll på hur du säkerställer att det är spänningslöst när du gör bytet, så är det väl inget att formalisera över.

• Gilla
Slarvpellen
  • Laddar…
Wago 222 och 221 marknadsförs som kopplingar för samma antal ledare som de har hål, så det låter vare sig korrekt eller lämpligt.

Fairlane
Precis som jag tyckte då. Då flyttar jag ledarna till en Wago221-5 som jag tänkt.
I och med att det är fast anslutet så är det väl egentligen behörighetskrav (?) men det struntar jag i. Är inte det minsta osäker på hur det ska göras. På jobb där jag inte förstår 100% ringer jag hellre ett proffs eller frågar här tills jag är säker.

Troligen är detta utfört av förrförra ägaren till huset. Han var i byggsvängen, men inte elektriker tror jag för en elektriker skulle väl aldrig göra en sån här miss?!

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
...för en elektriker skulle väl aldrig göra en sån här miss?!
Nej, han hade hämtat en passande klämma i servicebilen han fakturerar 1900:- för...
Alternativt åkt till Ahlsell och köpt en och passat på att äta gratis frukost på kundens betalade tid.

Sen finns det såklart bra folk även inom det gebitet. De flesta till och med skulle jag tro.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.