Hej!

Jag har ihåligt bjälklag i taket, där jag dragit rör. Vid ett ställe så måste jag skarva med wago.

I rör går fk men där röret slutar inne i inspektionsluckan så behöver jag gå över till ekk.

Det blir väldigt trångt med att sätta dosa i själva hålet. När luckan väl är stängd så finns det ju petskydd. Vad säger reglerna? Dragavlastning är ju inga problem att ordna.

I värsta fall skulle jag kunna peta in röret i en dosa under luckan och fästa den provisoriskt, men den dagen jag behöver dra om så måste dosan i så fall bort.

Det går även nätverkskabel i röret

https://photos.app.goo.gl/SiSe1BUhCYFYR4ZF9
AF1QipOnLD9moDQX2amiA6hdjiDnolL-TOydazcqRSwv
BjD5FsjnwKfAzL4W8

Redigerat:
tommib
Det är inte godkänt att lägga wago löst i innertak, inspektionslucka eller ej. Elmateriel ska vara klassad (och lämplig). Kan du dra om EKK i röret hela vägen från matande dosa?

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är inte godkänt att lägga wago löst i innertak, inspektionslucka eller ej. Elmateriel ska vara klassad (och lämplig). Kan du dra om EKK i röret hela vägen från matande dosa?
Det gick inte, tog 20mm slang trodde det skulle räcka men icke, med nätverkskabel blev det stopp med ekk, därför jag drog fk.

Men jag får helt enkelt sätta dit en dosa, om reglerna kräver det så är det inte mycket att göra .

tommib
Ah... Du får inte heller dela rör mellan FK och nätverkskabel eftersom FK bara är enkelisolerat.

Det är bara att göra om...

• Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ah... Du får inte heller dela rör mellan FK och nätverkskabel eftersom FK bara är enkelisolerat.

Det är bara att göra om...
Kan du förklara orsaken? Kan nätverkskabeln skada fk? Jag förstår inte riktigt varför

Är det godkänt med lösa kardeler till nätverkskabel, utan dubbelisolering i samma rör som fk?

• Wow
Stickan56
  • Laddar…
Nej, anledningen är att det måste finnas dubbel isolering mot omgivningen för starkström. Det är därför fk bara är godkänt att dras i rör eller slang.

Man kan blanda starkström och nätverk i samma slang/rör men då måste starkstömmen vara i en kabel typ eklk eller liknande.

• Gilla
Ernfrid och 1 till
  • Laddar…
Mantel och isolering på nätverkskabelns ledare tål inte elnätets spänning, så det är bara en skyddande barriär kvar, FKns grundisolering.

Bara att göra / tänka om, finns inga undantag. Även med kabel måste man tänka efter vid samförläggning. Kabeln får inte vara avmantlad någonstans där nätverkskabeln är med.

Redigerat:
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Men om jag lyckas få in en ekk i röret hela vägen? Borde kunna få plats med nätverkskabel om jag skalar bort isoleringen.

• Wow
Stickan56
  • Laddar…
tommib
Om du lyckas skala bort isoleringen på nätverkskabeln och knöka in de lösa partvinnade trådarna bredvid din EKK så är det godkänt men inte någon bra idé. Tvärt om, dvs skala EKKn, är inte ok.

Varför drog du bara ett rör? Vad är applikationen? Finns det alternativa lösningar?

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om du lyckas skala bort isoleringen på nätverkskabeln och knöka in de lösa partvinnade trådarna bredvid din EKK så är det godkänt men inte någon bra idé. Tvärt om, dvs skala EKKn, är inte ok.

Varför drog du bara ett rör? Vad är applikationen? Finns det alternativa lösningar?
Ja exakt, hel ekk, men skalad nätverkskabel med lösa kardeler får plats i 20 röret.

Det finns fler rör jag kan använda men blir en väldig omväg, men ja det blev en miss. Skulle haft två rör.

Men vad skall du använda nätverkskabeln till? Om den bara skall gå till ringklockan vid dörren, så kanske det fungerar, men du kan inte få någon datatrafik genom lösa trådar.

Välj omvägen. Det är aldrig vettigt att blanda el med signalkablar i samma rör, även om det är formellt tillåtet när de har lämplig isolering.

Eller riv och gör om så det blir rätt.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Det här med att blanda signalkablar i samma rör, har en annan svårighet. Någonstans kommer ju kablarna fram till en dosa, där EKK går till en koppling, i den dosan får du inte ha en nätverkskabel, för där har du enkelisolerad tråd.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men vad skall du använda nätverkskabeln till? Om den bara skall gå till ringklockan vid dörren, så kanske det fungerar, men du kan inte få någon datatrafik genom lösa trådar.

Välj omvägen. Det är aldrig vettigt att blanda el med signalkablar i samma rör, även om det är formellt tillåtet när de har lämplig isolering.

Eller riv och gör om så det blir rätt.
Ja den ska användas till datatrafik. Ja jag får ta det via ett annat rör istället, blir en omväg men inte mycket att göra åt

Tänkte bara tipsa, det är väldigt viktigt att följa monteringsanvisningarna i detalj för hur du kopplar nätverkskabeln, där du skall koppla trådarna så är det typ 10mm som de får gå "lösa". Annars kommer du att få försämrad kommunikation. Trådarna är tvinnade runt varandra på ett optimalt sätt i kabeln. Det är därför också viktigt att följa färgstandarden strikt. En tråd i kabeln kan inte bytas mot en annan, även om man gör det i båda ändar.

• Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.