Jo, jag ville ju gärna göra det men hittade andra bilder på nätet. Nu när jag tittar igen så är det förstås så att Uffe har rätt och jag har tittat på fel grej. Trapp har "flaggan" åt samma håll, kron har den åt motsatta håll. Med flaggan menas här den sista delen som är i 90 graders vinkel mot strecket som går ut från punkten, inte hela grejen som sticker ut från "pricken". Anledningen till att jag inte fick ihop det är att jag tidigare sett trappkopplare ritade med hela grejen 180 grader isär och inte som på denna ritning bredvid varandra.

Se bilden, trappkopplaren i denna bild är mittenkolumnen i översta raden, med strecken i "para-ställning" medan den "gamla" trappkopplaren är längst upp till höger. I ritningen som TS lagt upp är strecken ännu närmare varandra, i "orto-ställning", för att använda uttryck från kemin.
När man nu tittar mer noga på TS ritning så ser man också detta, med brytaren i hallen som trapp (flaggorna åt samma håll) och brytaren i vardagsrummet som kron (flaggorna åt olika håll).