6 219 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Vem ansvarar för el i ett bostadsrätt?
Hej!
En bekant till mig köpte en bostadsrätt förra månaden. Då var alla saker kvar från förgående ägare, men nu när han ska börja flytta in så hänger de el kablar lite hej vilt i lägenheten. Är de hans ansvar att ta dit och betala det, eller går det sätta över på förgående ägare, eller föreningen?
Eller får han helt enkelt skylla sig själv som inte gjorde en besiktning eller kollade själv mer noggrant?
Kan ju vara väldigt farligt med el lite överallt, har själv inte sett det med egna ögon än men de lät som de var katastrof.
Mvh
En bekant till mig köpte en bostadsrätt förra månaden. Då var alla saker kvar från förgående ägare, men nu när han ska börja flytta in så hänger de el kablar lite hej vilt i lägenheten. Är de hans ansvar att ta dit och betala det, eller går det sätta över på förgående ägare, eller föreningen?
Eller får han helt enkelt skylla sig själv som inte gjorde en besiktning eller kollade själv mer noggrant?
Kan ju vara väldigt farligt med el lite överallt, har själv inte sett det med egna ögon än men de lät som de var katastrof.
Mvh
Det är normalt sett lägenhetsinnehavarens ansvar efter centralen i lägenheten. Var det inget dom var dolt vid köpen så är det inget som man kan kräva föregående ägare på.
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Föreningen har knappast något ansvar här. Jag gissar att det handlar om att föregående ägare har haft lampor inkopplade utan lamputtag i taket?, så att det nu efter urkoppling hänger lösa trådar. Inte helt ovanligt, och inte helt uppenbart var ansvaret ligger. Mer än att trådarna skall vara isolerade.
Nej, det är fortfarande föreningen som ansvarar för samma del av anläggningen. Men föreningen vill sannolikt inte stå för kostnaden.E Evamag skrev:
Kan vara beroende av vad som står i stadgarna.
I vår senaste förening var det kristallklart att central i lgh samt all dragning därifrån var ett ansvar för lägenhetsinnehavaren.
Föreningen hade ledningen fram till centralen.
Dock är det så att alla gamla hus inte ens har 16 A till lgh och moderna spisar mm kan behöva stora effektbehov och behövs mer ström kan man få betala det själv om nya ledningar behövd.
I vår senaste förening var det kristallklart att central i lgh samt all dragning därifrån var ett ansvar för lägenhetsinnehavaren.
Föreningen hade ledningen fram till centralen.
Dock är det så att alla gamla hus inte ens har 16 A till lgh och moderna spisar mm kan behöva stora effektbehov och behövs mer ström kan man få betala det själv om nya ledningar behövd.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Hej, jag det var en ganska dålig beskrivning, men de var istortsett den jag fick, kommer uppdatera då jag sett det med egna ögon, mvhBo.Siltberg skrev:
Klicka här för att svara