Jag håller på att bygga om köket och måste dra lite ny slang och dosor. Jag tänkte dra i tre faser (plus nolla och PE såklart) från centralen till första dosan och därefter grenar det av sig.
Måste jag följa respektive fasfärg till de olika avgreningarna? Eller kan jag koppla t.ex. svart fastråd till brun i den fördragna flexslangen?

Det behöver inte vara samma färg på fasledarna hela vägen. De får byta färg på vägen när du går över till en enfasledning.

Men trefasgrupper för allmänna ändamål i bostäder rekommenderas bara när det är orimligt att dra fram enskilda enfasgrupper. Så börja där och se på möjligheten att förlägga fler gruppledningar.

• Gilla
aweste00 och 1 till
  • Laddar…
OK, tack!

Idag är det två grupper i två skilda rör men det ena röret slutar i dosor som inte sitter strategiskt. Därför tänkte jag dra två eller tre fasledare i samma VP-rör.
Får se om det går att dra i ny slang genomtrossbotten.

Antar att du har elektriker certifikat då du bara då får dra sladar i huset utan att få problem med försäkringar mm. ifall något skulle hända dvs. Men nej du måste inte ha samma färg men rekomenderar att ha samma då det blir lättare att fixa ifall något blir fel. Glöm inte häller att göra alla beräkningar så att du inte kortsluter system så att JFB utlöser hela tiden.

JanneJanne123
Källa på det?

R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Källa på det?
På hugget?

JanneJanne123
R RapidSledge skrev:
På hugget?
Ja, lite.. Blir trött när det kommer massa ogrundat svammel om certifikat och ogiltiga försäkringar.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
D David__P skrev:
Glöm inte häller att göra alla beräkningar så att du inte kortsluter system så att JFB utlöser hela tiden.
Vad menar du med det?

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja, lite.. Blir trött när det kommer massa ogrundat svammel om certifikat och ogiltiga försäkringar.
Fast nu är det såhär att jag faktiskt är elektriker och vet att man absolut inte får dra egna kablar om du inte har certifikat då de räknas som obehörig instalation. Försökringsbolagen kräver en certifierad elektriker då dem inte vill hjälpa dig försäkra en eventuel brandfara.

JanneJanne123
Och jag jobbar på försäkringsbolag och i våra villkor står inget om något certifikat (när började vi med certifierade elektriker?).

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Nått elektriker certifikat ger ingen rätt att göra installationer däremot ska man bla vara auktoriserad. Och vet man inte det kanske man inte är elektriker.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du med det?
När det gäller el kan du inte bara koppla in vad som helst och tro att det funkar. En vanlig 10A säkring kan du max använda 2300 W ifrån innan säkringen utlöser. Därför att det viktigt att räkna ut ungefär hur mycket Watt som allting behöver och kolla ifall du kanske behöver gå upp en area och säkring. dock ser jag nu att jag skrev fel. Menar att säkringen kommer gå hela tiden då du överbelastar den

JanneJanne123
Oj, här var det trollning deluxe ser jag nu och jag svalde betet. :oops:

Som någon skrev ovan, på hugget..

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
D David__P skrev:
När det gäller el kan du inte bara koppla in vad som helst och tro att det funkar. En vanlig 10A säkring kan du max använda 2300 W ifrån innan säkringen utlöser. Därför att det viktigt att räkna ut ungefär hur mycket Watt som allting behöver och kolla ifall du kanske behöver gå upp en area och säkring. dock ser jag nu att jag skrev fel. Menar att säkringen kommer gå hela tiden då du överbelastar den
Du kan belasta en säkring betydligt hårdare än så. Effekt inte Watt även om effekt mäts i Watt. Gå upp en area och säkring. Nja, det är väl lite fel väg att gå, TS tänkte dra fler grupper, eller göra om 1-fasgrupp till 3-fasgrupp. Nu kanske du tycker jag är dryg, det är jag också. Men börja inte snacka om certifikat det första du gör.

Medlem idag... troll?

E elmont skrev:
Nått elektriker certifikat ger ingen rätt att göra installationer däremot ska man bla vara auktoriserad. Och vet man inte det kanske man inte är elektriker.
Med Elektriker certifikat menar jag såklart yrkesexamen man får efter gymnasiet vilket då gör att när man börjar jobba på en el firma så blir en auktoriserad elinstallatör

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.