Behöver flytta på köket. Bl.a. uttag.
Tänker dra EKK löst under isoleringen på vinden och sänka i väggar. Således inga rör eller slangar.
Ner i väggen och ut igenom gipset (tänker såga för rotdosa) och ut. För kylens skull uttag. För spisens, kopplingsdosa.
Behöver jag fästa den i denna ändan?

Vid elcentralen blir det enkelt. Skruvklämma.

Ja, löst dragna kablar i vägg/tak måste dragavlastas i bägge ändar.

Men varför i hela värden ska du inte dra rör/slang? Om du kan få ner en kabel i väggen så kan du minst lika enkelt få ner rör/slang i väggen.

• Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Har för mig att jag läst att metoder med lös kabel och rör/slang inte får blandas i samma installation.
Men jag kan ha drömmt eller nått.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Har för mig att jag läst att metoder med lös kabel och rör/slang inte får blandas i samma installation.
Men jag kan ha drömmt eller nått.
Det finns inget som hindrar den blandningen, ibland har det skrivits på forumet av någon anledning kanske där du sett det. Sen kan det ju ändå av olika skäl vara bra att inte dra lös kabel eftersom det inte är så vanlig praktik.

Som sagt var; Kan man dra in en kabel i väggen så borde man lika gärna kunna dra in ett rör eller slang. Förutom att det blir enklare att göra ändringar i framtiden så är lösa FK-ledare mycket smidigare att jobba med i dosorna än de enkeltrådiga ledarna i EKK-kabeln.

Hur många gör egentligen ändringar i "framtiden" ? I andra länder har man spikat löskabel i väggarna i evigheter men vi ska såklart vara annorlunda för vi ska ha möjlighet att göra nåt som vi troligen aldrig gör. Vid nästa trettio förtio års renovering så rivs allt ut iallafall.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Hur bör man dragavlasta? Räcker det med att borra 50mm hål intill väggen och fästa med skruvklämma mot regeln?

Du dragavlastar i dosorna. Då denna metod inte förekommer i Sverige känner jag inte till något ändamålsenligt materiel för detta så du får dragavlasta med bästa förmåga. Det handlar om att kabeln inte ska glida ur av sin egen tyngd eller vid penetrering med spik/skruv, dvs när kabeln verkligen ligger löst förlagd.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
tommib
ABB AS12 till deras kopplingsdosor.

Såldes förut på Clas Ohlson men går säkert att få tag på via grossisterna nu också. E-nr 14 223 30.

Inte för att jag förespråkar den typen av installation, jag bara mindes att jag sett produkten tidigare.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Om man går ut igenom gipset in i U56 med den centrummonterade dragavlastningen då?
Sen utanpåliggande bakom köksskåpen?

Vem river ner väggarna vid renovering?

En abnan stor fördel med rör är att de kan förläggas som delsträckor som ledarna dras i efter hand i slutet för att hela stråket måste vara tillgängligt samtidigt.

Dra flexslang, gör riktigt/rätt, och inte mindre jobb

Stefan 1972, jag har under åren dragit om all tråd i minst 500 hus/lägenheter samt dragit om delar av hus/lägenheter i betydligt flera fall. Så att man drar om tråd av en eller annan orsak är rätt vanligt.

• Gilla
Navarro och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Hur många gör egentligen ändringar i "framtiden" ? I andra länder har man spikat löskabel i väggarna i evigheter men vi ska såklart vara annorlunda för vi ska ha möjlighet att göra nåt som vi troligen aldrig gör. Vid nästa trettio förtio års renovering så rivs allt ut iallafall.
Har själv ändrat ganska mycket hemma* utan att ha egentligen rivit någonting, så lösa FK i väldragna VP-rör har varit guld värt.
*Hemma = 40-tals funkis totalrenoverat -75 som kom i min ägo -97.

Jag har 25 meter EKK. Kommer dra den i VP rör.
Det känns säkrast. Då det visade sig vara lösull på vinden. Och ska öppna väggar för vattnets skull. Så att ena sidan vid regeln blir
För vattnet medan andra för elen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.