Behöver flytta på köket. Bl.a. uttag.
Tänker dra EKK löst under isoleringen på vinden och sänka i väggar. Således inga rör eller slangar.
Ner i väggen och ut igenom gipset (tänker såga för rotdosa) och ut. För kylens skull uttag. För spisens, kopplingsdosa.
Behöver jag fästa den i denna ändan?
Vid elcentralen blir det enkelt. Skruvklämma.
Tänker dra EKK löst under isoleringen på vinden och sänka i väggar. Således inga rör eller slangar.
Ner i väggen och ut igenom gipset (tänker såga för rotdosa) och ut. För kylens skull uttag. För spisens, kopplingsdosa.
Behöver jag fästa den i denna ändan?
Vid elcentralen blir det enkelt. Skruvklämma.
Har för mig att jag läst att metoder med lös kabel och rör/slang inte får blandas i samma installation.
Men jag kan ha drömmt eller nått.
Men jag kan ha drömmt eller nått.
Det finns inget som hindrar den blandningen, ibland har det skrivits på forumet av någon anledning kanske där du sett det. Sen kan det ju ändå av olika skäl vara bra att inte dra lös kabel eftersom det inte är så vanlig praktik.snuttjulle skrev:
Som sagt var; Kan man dra in en kabel i väggen så borde man lika gärna kunna dra in ett rör eller slang. Förutom att det blir enklare att göra ändringar i framtiden så är lösa FK-ledare mycket smidigare att jobba med i dosorna än de enkeltrådiga ledarna i EKK-kabeln.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Hur många gör egentligen ändringar i "framtiden" ? I andra länder har man spikat löskabel i väggarna i evigheter men vi ska såklart vara annorlunda för vi ska ha möjlighet att göra nåt som vi troligen aldrig gör. Vid nästa trettio förtio års renovering så rivs allt ut iallafall.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Du dragavlastar i dosorna. Då denna metod inte förekommer i Sverige känner jag inte till något ändamålsenligt materiel för detta så du får dragavlasta med bästa förmåga. Det handlar om att kabeln inte ska glida ur av sin egen tyngd eller vid penetrering med spik/skruv, dvs när kabeln verkligen ligger löst förlagd.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Dra flexslang, gör riktigt/rätt, och inte mindre jobb
Har själv ändrat ganska mycket hemma* utan att ha egentligen rivit någonting, så lösa FK i väldragna VP-rör har varit guld värt.S Stefan1972 skrev:
*Hemma = 40-tals funkis totalrenoverat -75 som kom i min ägo -97.