Man måste fråga när man inte vet. Känner mig uppgivet dum.

Köpte en Fluke 2AC för att jag länge velat ha något som jag kan kolla om det går spänning till husets olika delar och för ha koll på fas.

Men skall den verkligen reagera när jag rör vid den med fingret?
Och jag har ett uttag där det är spänning -testade med en lampa- och Fluken reagerar inte när jag sätter spetsen mot "hålen", däremot blinkar den (så klart...) när jag på rör pennan... Är det petskydden som ställer till det?
Håller jag Fluken mot sladden jag kopplat in så indikerar den på ena sidan av sladden men inte andra, alltså verkar den hitta fasen.

...ja för tusan, ibland bara alltså...

Känsligheten är väl så pass hög att den triggar på det elektriska fältet, eller flanken som uppstår på förändringen av fältet omkring ditt finger och mätpennans spets.
Petskydd kan inte ha någon påverkan. Avstånden är helt enkelt för stort för att den ska indikera nätspänning.
Testpennorna tillverkas med en viss kompromiss på känsligheten. Alltför känslig penna hade kanske falskindikerat.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Tack för snabbt svar. Jag får väl vänja mig vid instrumentets egenheter. Kanske väljer jag att inte behålla det men det känns bra att snabbt kontrollera om det är spänning utan att först trixa med multimeter på knepiga ställen.

Du kan aldrig lita på den typen av instrument, lyser det så är det troligen spänning men lyser det inte kan det i alla fall vara spänning så man får aldrig lita på att det är spänningslöst om den inte lyser.
Så det kan vara bra för att detektera spänning men helt opålitligt för att konstatera spänningslöshet. Så behåll det men innan du rör det som kan vara spänningssatt så kolla med ett "riktigt" instrument.

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Håller med elmont i inlägget ovan. Lita aldrig på en testpenna. Den är bra att göra snabbkoller med, tex om säkringar är hela eller liknande.
Men använd en riktig spänningsprovare för att garantera att det är spänningslöst innan arbete.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Man måste fråga när man inte vet. Känner mig uppgivet dum.

Köpte en Fluke 2AC för att jag länge velat ha något som jag kan kolla om det går spänning till husets olika delar och för ha koll på fas.

Men skall den verkligen reagera när jag rör vid den med fingret?
Och jag har ett uttag där det är spänning -testade med en lampa- och Fluken reagerar inte när jag sätter spetsen mot "hålen", däremot blinkar den (så klart...) när jag på rör pennan... Är det petskydden som ställer till det?
Håller jag Fluken mot sladden jag kopplat in så indikerar den på ena sidan av sladden men inte andra, alltså verkar den hitta fasen.

...ja för tusan, ibland bara alltså...

[video]
du är kanske själv laddad med statisk elektricitet prova lägg fingrarna på ren metall för urladdning och sen testa igen utan att gnida på den
(bara en teori)
t

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Tack för svar.

Jag är medveten om att det är "omvänd bevisföring" med en sådan här penna, man kan se om där är spänning när lampan lyser men inte lita på att det är utan bara för att lampan är släckt.

Jag har egentligen klarat mig i alla år med bara multimeter men även om det inte är ofta (man är ju inte elektriker direkt) så finns det tillfällen jag är trött på att fippla med de två mätpinnarna och instrumentet samtidigt. Typ man drar en förlängningssladd och kopplar in en apparat som inte fungerar fast den borde. Att då bara kolla snabbt med Fluken och få bekräftat att "jo då, det är spänning över sladden" är inte så dumt.

Jag tänkte också på detta med att jag är laddad, kall vinterdag med sol och min torra hud brukar resultera i att jag går runt som ett elverk och sprider gnistor. Men trots försök att ladda ur mig så lyser lampan vid kontakt med mig...
Kan nämna att lampan lyser inte när jag håller på spetsen, men så fort jag den tappar kontakt med mig blinkar det till.

Jag skall kolla över helgen lite mer om jag vill behålla pennan.
Men det är intressant att lära sig om hur känsligheten är.

Tänt spänningsprovarens tips som lyser rött för att indikera närvaro av elektrisk spänning nära en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fluke spänningsprovare med lysande spets nära en elinstallation som indikerar närvaro av spänning.
Skapa konto

Spänningsprovare av märket Fluke nära en vitledning och koppling, använd för att snabbt kontrollera elektrisk spänning.
Skapa konto

Redigerat:
Enligt mig så är det instrumentet värdelöst.
Ingen säker indikation.
Köp en spänningsprovare i stället.
För hobbybruk så är Biltemas helt ok.

Redigerat:
Jag inser att det finns begränsningar med dessa instrument.
Men en spänningsprovare från Biltema gör alltså möjligt för mig att kunna avläsa mot en kabel om det är spänning över den?

För om jag ändå måste sätta två prober på samma sätt som med min multimeter så är väl enda fördelen att spänningsprovaren kan visa var fasen är? Och att jag slipper fippla med själva mätaren i en tredje hand...

Kul att lära sig nya saker!

Lite återkoppling om min fråga.

Jag är mycket nöjd med att jag skaffade spänningsprovaren.
Det lilla jag gör med elen hemma går lite snabbare och säkrare nu. Ett par gånger har jag haft nytta av att verifiera var fasen är och att snabbt kunna bedöma om spänningen är borta innan jag demonterar något är guld värt.
Som exempel plockade jag ned plafonden i trappan och det fanns två möjliga säkringar att bryta. Jag kunde inte mäta med multimeter om spänningen var av utan att ta loss hela lampan men däremot kunde jag peta in fluken mot ledningen efter att ha lossat lampan lite. När lampan var lossad med rätt säkring urskruvad kändes det säkare att balansera på en liten pall i trappan och snabbt mäta en extra gång för att vara hundra.

Det är ändå lustigt att den 30 år gamla Phasen-penna (Sagab originalet) jag har fortfarande fungerar klockrent. Kontrollmäter naturligtvis om jag är osäker och kontrollerar alltod funktionen av pennan mot en känd fasledare.
Man kan ju tycka att Fluke borde ha koll.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tyvärr är detta inte ett av Flukes bästa instrument i min mening, finns bättre från andra tullverkare, både med mer exakt urskiljning samt ställbar känslighet.

Vi väntar spänt på en lista över de som är bättre...;)

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är ändå lustigt att den 30 år gamla Phasen-penna (Sagab originalet) jag har fortfarande fungerar klockrent. Kontrollmäter naturligtvis om jag är osäker och kontrollerar alltod funktionen av pennan mot en känd fasledare.
Man kan ju tycka att Fluke borde ha koll.
Det är sannolikt för att jag har tillverkat den i så fall ;) :)

Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är sannolikt för att jag har tillverkat den i så fall ;) :)
Hehe...fick en på rörfirman i Rävlanda och har haft den sedan dess.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.