Vi har en IKEA spis (ugn + spishäll) som vi ska ta bort. Kan jag göra detta själv eller behöver jag en elektriker? Det borde väl bara vara att dra av strömmen, dunka bort lådan och skruva bort kablarna?

• Elektriska kablar sticker ut från en vägg där en spis tidigare varit ansluten.
I princip är svaret ja. Men lägg in att du kontrollmäter att det verkligen är spänningslöst innan du skruvar bort trådarna. Det duger inte att kolla att spisen inte fungerar. Mät på trådarna.

Jag tror dock att det är ett behörighetskrävande arbete. Att koppla in en maskin fast är åtminstone det. Då är troligen att koppla ur den också det, men jag vet inte säkert.

Ah ok, så det kan finnas spänning kvar? Då får jag nog be en elektriker komma, trots allt - jag har inget att mäta med.

Ja, spisen kanske är ansluten till 2 faser men det finns 3 framdragna. Bryter du alla 3 säkringar så bör det vara strömlöst. Men man chansar inte! Att mäta är att veta.

Ska man vara riktigt petig så börjar du att mäta med spänningen på så du ser att instrumentet fungerar.

• Gilla
Smisksågen och 1 till
  • Laddar…
Jo strikt formellt så är det behörighetskrävande. Om du gör det själv så se som sagt till att du är mer än säker på att strömmen verkligen är bruten. Den matas troligen med två eller tre säkringar i centralen. Se till att de verkligen bryts, och kontrollmät innan du rör något.

Ta också bilder på hur det är kopplat nu, det kan göra det enklare att koppla in en ny spis/häll senare.

• Gilla
Smisksågen
  • Laddar…
En multimeter som är lämplig kostrar typ 100-200 kr. Fråga här om hur du skall mäta (ställer du in fel mätområde kan det bli en rejäl smäll).

• Gilla
Smisksågen
  • Laddar…
Stort tack för alla svar! Jag anlitar en elektriker, så att jag får leva ett tag till.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.