Golvvärmen på toan har pajat och kommer bil ersatt av ett element. Men det gör att termostaten förstås blir överflödig. Min fråga är om det är tillåtet att sätta ett vägguttag där istället? Se bifogad bild, termostaten inringad (som alltså är urkopplad). Det är ca 40 cm till kranen. Självklart finns jordfelsbrytare (annars skulle jag inte ens fundera på saken).
Tack! Lite gamla trasiga länkar i det inlägget, men kontentan är väl "nej" i detta fall enl Svensk Elstandard.E etompau skrev:
https://shop.elstandard.se/Produkt/10128888801/Installationer-i-badrum
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
var finns dusch o badkar? Enkelt uttryckt så säger detaljreglerna att ett uttag får inte finnas närmare en dusch än 120cm. räknat till duschmunstycket sett ovanifrån. Och inte närmare en badkarskant än 60 cm.
Men till det kommer lite sunt förnuft. Ett uttag så nära handfatets ev. vattenyta tycker jag inte är lämpligt. Även att ha termostaten och brytaren där nu är tveksamt.
Men till det kommer lite sunt förnuft. Ett uttag så nära handfatets ev. vattenyta tycker jag inte är lämpligt. Även att ha termostaten och brytaren där nu är tveksamt.
Oavsett reglerna så tycker jag att du ska överge tanken på att ha ett uttag där. Det är en mycket olämplig placering och kan lätt översköljas av vatten om man plaskar lite i handfatet. De befintliga apparaterna skulle jag vilja ha försedda med tätningsdamask för IP44 åtminstone, även om det inte är riktigt tillräckligt för översköljning.
Det var ett sällsynt dumt montage av apparater. Att höja dem 20 cm hade gjort stor skillnad.
Det var ett sällsynt dumt montage av apparater. Att höja dem 20 cm hade gjort stor skillnad.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Fast nu sitter ju dosorna där och ett uttag istället för termostat lär ju inte göra saken värre direkt. Det finns säkert uttag med lock man kanske kan använda och sen använda allt med förstånd.
Marginal till dusch är nog ok, men ni är inne på precis samma resonemang som beskitningsmannen (vi flyttade in för ca 3 år sen och gjorde en jordabalksundersökning). Dvs riktigt dålig placering av lysknapp & termostat redan från början. Flytta upp en bit hade som sagt varit bättre, och kanske även ett mindre handfat så man fick ett luftgap till elprylarna.
Men som sagt, det är nog bara ge upp tankarna på uttag. De i familjen som använder el i badrummet drar skarvsladd från annat rum, det var det jag ville komma från. STOPP innan ni protesterar! Detta uttag (i angränsande rum) går på SAMMA jordfelsbrytare så jag har godkänt det...
Men som sagt, det är nog bara ge upp tankarna på uttag. De i familjen som använder el i badrummet drar skarvsladd från annat rum, det var det jag ville komma från. STOPP innan ni protesterar! Detta uttag (i angränsande rum) går på SAMMA jordfelsbrytare så jag har godkänt det...
Ett uttag gör saken betydligt värre än termostaten, det är en mycket mer exponerad apparat och man frestas också att koppla med potentiellt blöta händer.
Jag fortsätter påstå att det är en mycket dålig idé att byta termostaten till ett uttag. Det kanske inte är strikt förbjudet enligt elinstallationsreglerna men det faller i mitt tycke på risken för översköljning vid normalt bruk.
Jag fortsätter påstå att det är en mycket dålig idé att byta termostaten till ett uttag. Det kanske inte är strikt förbjudet enligt elinstallationsreglerna men det faller i mitt tycke på risken för översköljning vid normalt bruk.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
jo bra är det ju inte men jag ser inte riktigt skillnaden i att manövrera ett uttag eller vippa på en strömbrytare med blöta händer? Vill det sig illa så är ju olyckan framme med strömbrytaren också. Blöta händer kan man ju ha även på uttag som sitter på skyddat ställe?
Har aldrig riktigt förstått de svenska reglerna på sånt här för det fungerar utmärkt utomlands och de har många ggr kontakter på rent gräsliga positioner. (som inte ens jag skulle försvara) Dessutom är rent vatten en ganska dålig ledare i sig.
Har aldrig riktigt förstått de svenska reglerna på sånt här för det fungerar utmärkt utomlands och de har många ggr kontakter på rent gräsliga positioner. (som inte ens jag skulle försvara) Dessutom är rent vatten en ganska dålig ledare i sig.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Nej, det är de inte. Kapslingsklassen på ett uttag med lock gäller bara när locket är stängt och inget är i. Med locket öppet så har de sämre klass.
Apropå att manövrera apparater med blöta händer så är en strömbrytare betydligt säkrare. Jag tänker mer på risker kring en felaktig apparat (trasig isolering t.ex.) där effekterna blir mycket värre med blöta/fuktiga händer.
Jag kan inte se någon anledning att försvara placeringen av uttag där. Om man absolut vill ha ett uttag i badrummet kan man kanske ordna det via spegelskåpet/spegelbelysningen.
Apropå att manövrera apparater med blöta händer så är en strömbrytare betydligt säkrare. Jag tänker mer på risker kring en felaktig apparat (trasig isolering t.ex.) där effekterna blir mycket värre med blöta/fuktiga händer.
Jag kan inte se någon anledning att försvara placeringen av uttag där. Om man absolut vill ha ett uttag i badrummet kan man kanske ordna det via spegelskåpet/spegelbelysningen.