För nedgrävning av elledning mellan hus och bod är de gula skyddsrören vanliga men jag söker något lite mer diskret då delar av sträckan ska gå ovan mark över berghäll. En svart och inte alltför grov slang vore bra. Vi bor i lantligt område.
Elbolaget har gjort på detta vis med inkommande ledning och denna har en relativt smäcker svart ytterslang liggande ovan mark. Den ser ut som vanlig PEM-slang för kallvatten.
Kan forumet rekommendera, eller kanske avråda från, några produkter?

O
  • Gilla
mikewse
  • Laddar…
Rören som @Steamboy länkar till är samma typ av rör som blå-stripad vattenslang sdr11 utan den blåa randen. I princip skulle man kunna använda vanlig pem-slang men på grund av den blå stripen är det olämpligt.

Rören som det länkas till är ofta dyrare då de inte säljs i samma mängd som vattenledningsrör.

Den blå stripen är endast ytlig, beroende på hur lång slang du behöver kanske du kan skrapa bort den med en färgskrapa eller vass kniv?

• Gilla
mikewse
  • Laddar…
Stort tack, precis det jag behövde! (y)

N NoOne2k skrev:
Rören som @Steamboy länkar till är samma typ av rör som blå-stripad vattenslang sdr11 utan den blåa randen. I princip skulle man kunna använda vanlig pem-slang men på grund av den blå stripen är det olämpligt.

Rören som det länkas till är ofta dyrare då de inte säljs i samma mängd som vattenledningsrör.

Den blå stripen är endast ytlig, beroende på hur lång slang du behöver kanske du kan skrapa bort den med en färgskrapa eller vass kniv?
Precis lika dumt att skrapa bort den n blå markeringen som att låta den vara kvar.
Den gula randen visar att det är en elledning som ligger i röret..
Använd rätt grejor så det inte blir något missförstånd.
Att vara snål i det här läget är bara dumt.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Är den gula randen obligatorisk? Jag ser nämligen ingen sådan på den svarta skyddsslangen som elbolaget har på min inkommande ledning.

Jag såg också detta nämnas i en gammal tråd:
snaggletooth snaggletooth skrev:
Svart PE-rör tryckklass PN10 går bra enligt SS4241437 Kabelförläggning i mark
och PN10 är ju samma som kallvattenledningar.

Den gula markeringen är obligatorisk, men kan för en svart kabel/rör lösas genom ett gult markeringsband 10 cm ovanför. För rör som går i dagen blir det ju lite kinkigare. Det finns som sagt rör av samma material men märkta för olika syften och detta av goda skäl - man vill vet vad slangen innehåller. Att nätägare slarvar är inget motiv för att själv slarva. Allting som är ihåligt är inte lämpligt att stoppa en kabel i.

• Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den gula markeringen är obligatorisk,
Svar nej det är inget som är obliatoriskt, att ha det är inte fel , har lagt kilometer med svart PEM-slang 10 bars och det är godkänt, det är ett skydd mot mekanisk åverkan som gäller. Hur gör du med markering om det läggs metallskena ( U-profil ) över berg då, ska skenan vara gul då ?

• Gilla
mikewse
  • Laddar…
Skärmdump av en text som förklarar riktlinjer för markering av kablar i och över mark, inkluderar specifikationer för färgkoder och materialkrav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sida från en handbok som beskriver krav och riktlinjer för kabelskydd i sektionerna 10.1 'Allmänt' och 10.2 'Märkning'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Avsnitt 10:6 saknas

Textdokument som beskriver anvisningar för kabelskydd vid förläggning ovan mark, inklusive materialkrav och standarder.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
[bild]
Då är frågans nöt , är det godkänt eller inte med PEM-slang 10 bar

J jonaserik skrev:
Då är frågans nöt , är det godkänt eller inte med PEM-slang 10 bar
"I tillägg till de fordringar som anges ovan "

Så det betyder att markering måste finnas men att rör ovan mark ska vara speciell svart slang

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det finns ju lite olika storlekar på de här svarta slangarna. Vilken storlek är lagom mellan hus och bodar? Jag tänker att 32-slang räcker för 6mm2 EKKJ eller N1XV men man ska kanske "tänka större"?

Jag hittar inte många ställen att köpa SRE-P-slangen på men de jag hittar verkar ha meterpriser runt 50-150:- beroende på diameter, t ex
https://www.elbutik.se/product.html/pipelife-kabelskyddsror-sre-p?category_id=2116
(på denna produkt nämns förresten inget om någon färgad rand så den verkar vara helsvart?)

Stämmer denna prisbild eller finns det bättre priser att hitta som inte kräver firmakonto?

Text om kabelskyddsrör med rekommendation om invändig diameter relaterat till kabelns yttre diameter.

Men du får givetvis bedöma behovet av fler kablar, t.ex nätverk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.