För nedgrävning av elledning mellan hus och bod är de gula skyddsrören vanliga men jag söker något lite mer diskret då delar av sträckan ska gå ovan mark över berghäll. En svart och inte alltför grov slang vore bra. Vi bor i lantligt område.
Elbolaget har gjort på detta vis med inkommande ledning och denna har en relativt smäcker svart ytterslang liggande ovan mark. Den ser ut som vanlig PEM-slang för kallvatten.
Kan forumet rekommendera, eller kanske avråda från, några produkter?
Elbolaget har gjort på detta vis med inkommande ledning och denna har en relativt smäcker svart ytterslang liggande ovan mark. Den ser ut som vanlig PEM-slang för kallvatten.
Kan forumet rekommendera, eller kanske avråda från, några produkter?
Du menar ett sånt här rör: https://www.pipelife.se/se/product_database.php?pid=3542
Kallades tidigare SRÖ-P men heter idag SRE-P och är godkända för öppen förläggning.
Kallades tidigare SRÖ-P men heter idag SRE-P och är godkända för öppen förläggning.
Rören som @Steamboy länkar till är samma typ av rör som blå-stripad vattenslang sdr11 utan den blåa randen. I princip skulle man kunna använda vanlig pem-slang men på grund av den blå stripen är det olämpligt.
Rören som det länkas till är ofta dyrare då de inte säljs i samma mängd som vattenledningsrör.
Den blå stripen är endast ytlig, beroende på hur lång slang du behöver kanske du kan skrapa bort den med en färgskrapa eller vass kniv?
Rören som det länkas till är ofta dyrare då de inte säljs i samma mängd som vattenledningsrör.
Den blå stripen är endast ytlig, beroende på hur lång slang du behöver kanske du kan skrapa bort den med en färgskrapa eller vass kniv?
Produkter som diskuteras: "färgskrapa"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Precis lika dumt att skrapa bort den n blå markeringen som att låta den vara kvar.N NoOne2k skrev:Rören som @Steamboy länkar till är samma typ av rör som blå-stripad vattenslang sdr11 utan den blåa randen. I princip skulle man kunna använda vanlig pem-slang men på grund av den blå stripen är det olämpligt.
Den gula randen visar att det är en elledning som ligger i röret..
Använd rätt grejor så det inte blir något missförstånd.
Att vara snål i det här läget är bara dumt.
Är den gula randen obligatorisk? Jag ser nämligen ingen sådan på den svarta skyddsslangen som elbolaget har på min inkommande ledning.
Jag såg också detta nämnas i en gammal tråd:
Jag såg också detta nämnas i en gammal tråd:
och PN10 är ju samma som kallvattenledningar.snaggletooth skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Den gula markeringen är obligatorisk, men kan för en svart kabel/rör lösas genom ett gult markeringsband 10 cm ovanför. För rör som går i dagen blir det ju lite kinkigare. Det finns som sagt rör av samma material men märkta för olika syften och detta av goda skäl - man vill vet vad slangen innehåller. Att nätägare slarvar är inget motiv för att själv slarva. Allting som är ihåligt är inte lämpligt att stoppa en kabel i.
Svar nej det är inget som är obliatoriskt, att ha det är inte fel , har lagt kilometer med svart PEM-slang 10 bars och det är godkänt, det är ett skydd mot mekanisk åverkan som gäller. Hur gör du med markering om det läggs metallskena ( U-profil ) över berg då, ska skenan vara gul då ?Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Det finns ju lite olika storlekar på de här svarta slangarna. Vilken storlek är lagom mellan hus och bodar? Jag tänker att 32-slang räcker för 6mm2 EKKJ eller N1XV men man ska kanske "tänka större"?
Jag hittar inte många ställen att köpa SRE-P-slangen på men de jag hittar verkar ha meterpriser runt 50-150:- beroende på diameter, t ex
https://www.elbutik.se/product.html/pipelife-kabelskyddsror-sre-p?category_id=2116
(på denna produkt nämns förresten inget om någon färgad rand så den verkar vara helsvart?)
Stämmer denna prisbild eller finns det bättre priser att hitta som inte kräver firmakonto?
Jag hittar inte många ställen att köpa SRE-P-slangen på men de jag hittar verkar ha meterpriser runt 50-150:- beroende på diameter, t ex
https://www.elbutik.se/product.html/pipelife-kabelskyddsror-sre-p?category_id=2116
(på denna produkt nämns förresten inget om någon färgad rand så den verkar vara helsvart?)
Stämmer denna prisbild eller finns det bättre priser att hitta som inte kräver firmakonto?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden