13 886 läst ·
48 svar
14k läst
48 svar
Tyg eller papper på ledningen?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Otroligt bra sladd, finns även som Hsp/Msp, 12kv, papperskabel, bly, koppar och plåt runt om, får de ligga i fred håller det mycket längre utan problem, betydligt bättre än dagens plastkablar.J johan.d skrev:Jag jobbade på ett elverk tidigare och i marken ligger det ton med gammal "oljekabel" som vi kallade den där ledarna är isolerade med papper och sen ett lager bly sen flera lager metallremsor lindade runt kabeln i ändan vid tex ställverket så gick kabeln in i en "oljeburk" som var full med olja som fyllde på kabeln vartefter den av någon anledning försvann, när vi bytte kabelskåp så skarvade man bara på några meter i ändan en mordern plastkabel att ansluta i det nya kabelskåpet resten var fortfarande oljekabel från 30-40-50 talet typ, ett jävla kladd att hålla på med men så länge kabeln inte blev torr så funkade den perfekt ...men det var som sagt i backen och inte uppspikad efter nån vägg dårå..
Medlem
· Halland
· 4 524 inlägg
Finns det fortfarande Kuhlotänger att använda på EKRK (och kanske även EKLK) som ger de typiska vecken på insidan av böjarna?T Thomas_Blekinge skrev:
Sista gången jag såg en Kuhlotång i en verktygslåda måste var i slutet på 60talet och hos någon lite äldre montör. Själv har jag aldrig haft någon men fick prova när jag en gång i tiden gick på yrkesskolan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden