J johan.d skrev:
Jag jobbade på ett elverk tidigare och i marken ligger det ton med gammal "oljekabel" som vi kallade den där ledarna är isolerade med papper och sen ett lager bly sen flera lager metallremsor lindade runt kabeln i ändan vid tex ställverket så gick kabeln in i en "oljeburk" som var full med olja som fyllde på kabeln vartefter den av någon anledning försvann, när vi bytte kabelskåp så skarvade man bara på några meter i ändan en mordern plastkabel att ansluta i det nya kabelskåpet resten var fortfarande oljekabel från 30-40-50 talet typ, ett jävla kladd att hålla på med men så länge kabeln inte blev torr så funkade den perfekt ...men det var som sagt i backen och inte uppspikad efter nån vägg dårå..
Otroligt bra sladd, finns även som Hsp/Msp, 12kv, papperskabel, bly, koppar och plåt runt om, får de ligga i fred håller det mycket längre utan problem, betydligt bättre än dagens plastkablar.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag anser att gamla ledningar ska ersättas men nya säkra kablar.
Och de nya säkra ledningar ska läggas med samma yrkesstolthet och sinne för estetik som för 50 eller hundra år sedan. Det ska vara en fröjd att se på eldragningar i det egna huset.
Finns det fortfarande Kuhlotänger att använda på EKRK (och kanske även EKLK) som ger de typiska vecken på insidan av böjarna? :D

tommib
Det är nog svårt att få beständiga veck i en plastmantel oavsett vad du har för verktyg.

Sista gången jag såg en Kuhlotång i en verktygslåda måste var i slutet på 60talet och hos någon lite äldre montör. Själv har jag aldrig haft någon men fick prova när jag en gång i tiden gick på yrkesskolan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.