Håller på att uppdatera elen lite här i huset och fann då denna ledning. Innan har jag hört att gamla ledningar kan vara lindande med tyg. Men jag tycker snarare det påminner om papper. Fast så kanske tyger blir med åldern? Eller finns det ledningar lindade med papper? Ovan tyg/papper ledningen så är det ett metallhölje:D

Förresten, när användes sådana här installationskablar i fastigheter?

• Hand håller gammal elledning med synliga koppartrådar och slitet isoleringsmaterial som påminner om papper eller tyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är väl en gammal tygisolerad kulokabel?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
L
Där skulle jag önska lite input från elektriker. Har nämligen en kompis som har en hel del av dessa ledningar i sitt hus.
Är det inte farligt? Och varför finns det inga regler för detta, med inspektion osv. De vill inget göra åt det. Men det verkar farligt tycker jag.

L Lolight skrev:
Där skulle jag önska lite input från elektriker. Har nämligen en kompis som har en hel del av dessa ledningar i sitt hus.
Är det inte farligt? Och varför finns det inga regler för detta, med inspektion osv. De vill inget göra åt det. Men det verkar farligt tycker jag.
Det finns regler. Tyvärr säger dessa att DU bär ansvaret.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det där är väl en gammal tygisolerad kulokabel?
Kallas även "dödskulo".

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Är det papper är det "krigskulo" från 40-talet.
Har stött på lite olika varianter, papper, gummi+textil och bara gummi.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Ändarna lindades alltid med isolerband av textil.

Fotografen Fotografen skrev:
Är det papper är det "krigskulo" från 40-talet.
Har stött på lite olika varianter, papper, gummi+textil och bara gummi.
Du har varit med länge Fotografan, kul med lite genuin kunskap. Tycker det ser ut som tygkabel på bilden.

Jag tittade bara i ena änden och missade att det var isoleringsband på den. Vid koll på överänden, syns ju tydligt att det är papper. Går ju att försiktigt skala en bit till och se om det går att rulla av remsan.

Var pappret impregnerat på något vis?

Så länge har jag inte varit med, bara rivit i det i hyfsat modern tid.
Högst troligt var pappret impregnerat med något.

• Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Så länge har jag inte varit med, bara rivit i det i hyfsat modern tid.
Högst troligt var pappret impregnerat med något.
Har försökt kolla lite, tror det står mest i gamla böcker om man kan få tag i dessa.

Är det papper så verkar det vara en så kallad EPR-Kuhlo som var aktuell mellan 1920-1930 samt 1939-1945, stämmer detta med byggnadsåret på din lägenhet?

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Och eftersom jag är en relik kan jag berätta att papperet var impregnerat med någon sorts olja.

• Gilla
erkka och 8 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och eftersom jag är en relik kan jag berätta att papperet var impregnerat med någon sorts olja.
Har du stött på många sådana kablar elmont? Stämmer de angivna åren?

Min erfarenhet av riktigt gammal kulo är ytterst begränsad (utom rivning). Men min salig far ville att jag skulle montera lite uttag och han hade en ring med pappersisolerad kulo liggande. Men eftersom jag saknade kulotång (till böjarna) var jag tack och lov tvungen att använda en helt ny kulo.
Den kulo som han hade var troligen från 40 talet.

• Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.