1 322 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Regelsökare dålig på "thick, dense walls"...
Läste i en manual till en regel- och elsökare att den inte pålitligt hittade ledningar i "thick, dense walls." Vad kan menas med det, tror ni? Inkluderar det äkta betong?
Edit: Kan tillägga att jag nu prövat att föra sökaren några varv runt uttag för takbelysning och strömbrytare till denna, och det gav knappt något utslag. Känns inte lovande.
Edit: Kan tillägga att jag nu prövat att föra sökaren några varv runt uttag för takbelysning och strömbrytare till denna, och det gav knappt något utslag. Känns inte lovande.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer
Menade så klart ELsökare i rubriken! Doh.
Nu har jag iaf. fått svar från tillverkaren och den var INTE gjord för betong. Kan jag borra i taket (bor på bottenvåning i ett tvåvånings hyreshus) om jag inte borrar nånstans mellan strömbrytare och uttag i taket? Sitter bara ett i taket, de andra två för takbelysning sitter högt i väggen. Finns det några allmängiltiga principer för var ledningarna går?
Nu har jag iaf. fått svar från tillverkaren och den var INTE gjord för betong. Kan jag borra i taket (bor på bottenvåning i ett tvåvånings hyreshus) om jag inte borrar nånstans mellan strömbrytare och uttag i taket? Sitter bara ett i taket, de andra två för takbelysning sitter högt i väggen. Finns det några allmängiltiga principer för var ledningarna går?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Du kan bara ungefärligt gissa. En ledning till ett uttag behöver inte gå rakaste och kortaste vägen från takdosan pga att det redan är fullt med ledningar åt det håller som gör att en stuts i ett annat väderstreck måste användas. Säkrast är att mäta, och för pålitlighet bör du då använda en kabelsökare med sändare och mottagare, se https://www.byggahus.se/forum/threads/verktyg-foer-lokalisering-av-dolda-el-kablar.329973/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden